کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

شربت دیفن هیدرامین و راهنمای موارد مصرف و بررسی عوارض آن

شربت دیفن هیدرامین و راهنمای موارد مصرف و بررسی عوارض آن

شربت دیفن هیدرامین و راهنمای موارد مصرف و بررسی عوارض آن؛ 

دیفن هیدرامین Diphenhydramine یک نوع داروی آنتی هیستامین است که در کاهش علائم آلرژی بسیارموثر و تاثیرگذار است. این دارو آرامبخش است و پس از مصرف موجب ایجاد حس خواب آلودگی می‌شود، اما بیشتر از دیگر آنتی هیستامین‌ها به این منظور استفاده می‌شود. کاربردهای اصلی آن شامل کاهش آبریزش بینی، خارش، قرمزی و آبریزش چشم و رفع عطسه در پی تب یونجه، آلرژی یا سرماخوردگی است.


شربت دیفن هیدرامین چیست؟

دیفن هیدرامین به گروهی از داروهای معروف به عنوان آنتی‌هیستامین‌ها تعلق دارد. شربت دیفن هیدرامین، یک داروی معروف است که اغلب برای درمان علائم آلرژی و واکنش‌های آلرژیک استفاده می‌شود. شکل شایع این دارو، شربت آن است و همچنین ممکن است جهت پیشگیری و درمان تهوع در سفر یا علائم بیماری پارکینسون نیز مورد استفاده قرار گیرد. عملکرد این دارو به وسیله مسدود کردن هیستامین که یک ماده در طی واکنش‌های آلرژیک توسط بدن آزاد می‌شود، صورت می‌گیرد. 

شربت دیفن هیدرامین چیست؟

شربت دیفن هیدرامین در چه مواردی استفاده می‌شود؟

همانطور که اشاره شد، دیفن هیدرامین یک نوع آنتی‌هیستامین است که در درمان علائم آلرژی، سرماخوردگی و تب یونجه مؤثر است. این علائم شامل راش و کهیر، خارش چشم، خارش، آبریزش بینی، اشک،خارش بینی و گلو، و در نهایت کاهش سرفه و عطسه می‌شود. استفاده از شربت دیفن هیدرامین برای درمان بیماری پارکینسون و واکنش‌های اکستراپیرامیدال نیز معمول است. 

این دارو همچنین در پیشگیری و درمان استفراغ، حالت تهوع و گیجی ناشی از مسافرت یا حرکت (مثل بیماری ماشین) کاربرد دارد. به علاوه، دیفن هیدرامین می‌تواند در افزایش آرامش و درمان کم‌خوابی نیز مؤثر باشد.

دیفن هیدرامین کامپاند ترکیبی از دو داروی دیفن هیدرامین و آمونیوم کلراید است. هر 5 میلی‌لیتر شربت دیفن هیدرامین کامپاند، حاوی 12.5 میلی‌گرم دیفن هیدرامین هیدروکلراید و 125 میلی‌گرم آمونیوم کلراید است. این ترکیب همچنین برای کاهش علائم سرماخوردگی مؤثر است و در تسکین سرفه‌های خشک و صدادار یا سرفه‌های خلط‌دار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شربت دیفن هیدرامین کامپاند و ساده چه تفاوتی دارند؟

دیفن هیدرامین کامپاند، نسخه‌ای دیگر از دیفن هیدرامین است که دارای آمونیوم کلرید است، در حالی که دیفن هیدرامین ساده این ماده را ندارد. استفاده از دیفن هیدرامین کامپاند جهت کنترل سرفه با خلط بسیار مؤثر است. اما به دلیل قدرت تاثیرگذاری آن، به طور معمول برای کودکان توصیه نمی‌شود، اما مصرف دیفن هیدرامین ساده در کودکان بالای 2 سال با تجویز پزشک مشکلی ندارد.

چگونگی مصرف دیفن هیدرامین

هیچگاه مقدار تجویزی را کمتر یا بیشتر نکنید. برای استفاده از دیفن هیدرامین، میبایست دقیقاً به دستورالعمل نوشته شده روی بسته یا طبق تجویز پزشک عمل کنید. برای مصرف دیفن هیدرامین، حتماً از قاشق مخصوص داخل جعبه استفاده کرده و دقیقاً به دوز تعیین شده پایبند باشید.

برای مصرف قبل از خواب، دیفن هیدرامین را 30 دقیقه قبل از زمان خواب میل کنید. در صورتی که قرار است رانندگی کنید حتماً 30 دقیقه قبل از شروع فعالیت، دیفن هیدرامین را مصرف کنید، نه زودتر و نه دیرتر. در صورت عدم بهبود علائم پس از 7 روز مصرف دیفن هیدرامین، با پزشک خود تماس بگیرید. قبل از انجام آزمایشات پوستی، پزشک خود را مطلع کنید که از دیفن هیدرامین استفاده می‌کنید؛ چرا که این دارو ممکن است بر روی نتایج تست‌های پوستی تأثیر بگذارد.

نحوه اثرگذاری دیفن هیدرامین

اثر ضد آلرژی دیفن هیدرامین ناشی از رقابت با هیستامین برای اتصال به گیرنده‌های H1 است. اثر ضد استفراغ و ضد سرگیجه این دارو به احتمال زیاد به خاصیت ضد موسکارینی آن برمی‌گردد. همچنین، اثر ضد سرفه دیفن هیدرامین به دلیل تأثیر مستقیم بر مرکز سرفه در بصل‌النخاع است. واکنش این دارو با گیرنده‌های H1 مغز باعث ایجاد اثرات خواب‌آور می‌شود.

پیشنهاد می‌شود مقاله مکملهای تقویت سیستم ایمنی بدن را نیز مطالعه نمایید.

تداخلات داروهایی با شربت دیفن هیدرامین

قبل از استفاده از دیفن هیدرامین، حتما به پزشک خود اطلاع دهید و هرگونه داروی دیگری که ممکن است مصرف کنید، از جمله ویتامین‌ها و داروهای گیاهی را نیز اعلام کنید. برخی داروها ممکن است عوارض جانبی خطرناک و ناخواسته‌ای داشته باشند که در صورت نیاز، پزشک می‌تواند آن‌ها را حذف یا جایگزین کند. استفاده از داروهای تداخلی در کنار یکدیگر می‌تواند منجر تشدید علائم، به خواب آلودگی شدید و تنگی نفس شود. قبل از مصرف دیفن هیدرامین، به پزشک خود اطلاع دهید که آیا از هرگونه داروی خواب‌آور، نیکوتین، شل کننده عضلات یا داروهای اضطراب، افسردگی و حملات استفاده می‌کنید یا خیر.

مصرف دیفن هیدرامین برای بزرگسالان و کودکان چه عوارضی دارد؟

  • در ادامه عوارض ناشی از مصرف این دارو را خواهیم گفت:
  • مصرف دیفن هیدرامین برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است.
  • این دارو برای خواباندن کودکان یا تنظیم خواب مناسب نیست.
  • استفاده از شربت دیفن هیدرامین برای کودکان بالای دو سال و تحت نظارت پزشک بلامانع است.
  • در طی مصرف دیفن هیدرامین، باید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و محیط‌های گرم پرهیز کرد.
  • در زمان مصرف دیفن هیدرامین، باید از مصرف الکل خودداری کرد؛ چرا که الکل ممکن است خواب آلودگی و سرگیجه را افزایش دهد.
  • این دارو برای سرفه‌های ناشی از آسم، سیگار کشیدن و آمفیزم موثر نیست و برای سرفه‌های همراه با خلط زیاد توصیه نمی‌شود.
  • استفاده نادرست و بدون تجویز پزشک از داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی در کودکان بسیار کوچک ممکن است منجر به مرگ آن‌ها شود.
  • اگر شخص پس از مصرف دیفن هیدرامین احساس سرگیجه یا خواب آلودگی می‌کند، باید از فعالیت‌هایی مانند رانندگی یا کار با ماشین‌آلات که نیاز به هوشیاری دارند، پرهیز کند.
مصرف دیفن هیدرامین برای بزرگسالان و کودکان چه عوارضی دارد؟

شربت دیفن هیدرامین برای کودکان

در صورتی که فرزند شما بالای 6 سال سن دارد و علائم سرفه و سرماخوردگی دارد، پزشک ممکن است قرص یا شربت دیفن‌هیدرامین را برای درمان او تجویز کند. در صورت استفاده از دیفن‌هیدرامین به عنوان درمان علائم آلرژی، می‌توانید آن را به کودکان بالای 12 سال بدهید. اما مصرف این دارو برای افراد زیر 12 سال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. حتما با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که استفاده از دیفن‌هیدرامین برای فرزند شما مناسب است و عوارضی برای اون ندارد.

سخن پایانی

زمانی که سیستم ایمنی بدن به مواد آلرژی‌زا واکنش نشان می‌دهد، این مسئله موجب بروز علائم آزاردهنده‌ای مانند آبریزش بینی، عطسه، سرفه و خس‌خس سینه می‌شود. این علائم از حداقل تا شدید متغیر بوده و معمولا با مصرف داروها کنترل می‌شوند. شربت دیفن هیدرامین‌یکی از متداول‌ترین داروهای استفاده شده برای درمان علائم آلرژی است.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری