کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

هر آنچه باید درباره عوارض قرص‌های ضدبارداری بدانید

هر آنچه باید درباره عوارض قرص‌های ضدبارداری بدانید

هر آنچه باید درباره عوارض قرص‌های ضدبارداری Combined oral contraceptive pill بدانید؛

تغییرات در سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند در نهایت منجر به تغییر احساسات زنان شود. استفاده از قرص‌های ضد بارداری که موجب تحریک و تداخل در عملکرد این هورمون‌ها در بدن شود ممکن است بر روی احساسات زنان نیز تاثیرگذار باشد.


قرص ضدبارداری چیست؟

قرص‌های ضدبارداری یا آنتی‌کانسپتیوها، حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که جهت جلوگیری از بروز بارداری استفاده می‌شوند. این قرص‌ها توسط زنان به صورت دوره‌ای مصرف می‌شوند و با مهار تخصیب تخمک یا پیوند آن با رحم، از بروز بارداری جلوگیری می‌نماید. جهت استفاده از قرص‌های ضدبارداری، لازم است که با مشاوره و نظارت پزشک، میزان اثرگذاری و ایمنی آن‌ها تضمین شود تا در نهایت مشکلی به همراه نداشته باشد.

معرفی انواع قرص‌های ضدبارداری

یک فلوشیپ ناباروری زنان در این بره اظهار کرده است که قرص‌های ضدبارداری دو دسته اصلی دارند:

یک گروه شامل قرص‌هایی با میزان بالای استروژن است که با نام HD معروف است و یک گروه دیگر که دارای میزان کمتری استروژن است و در حال حاضر انواع مختلفی از این قرص‌ها مانند LD، یاسمین و ماربلون در بازار موجود هستند.

بررسی عوارض قرص‌های ضد بارداری

بررسی عوارض قرص‌های ضد بارداری

قرص‌های ضدبارداری ممکن است اثرات منفی داشته باشند. رابطه بین مصرف قرص‌های ضدبارداری و خطر لخته شدن خون و سکته مغزی تثبیت شده است و این خطر به شدت افزایش می‌یابد در صورتی که زن سیگاری و بالای 35 سال داشته باشد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که قرص‌های ضدبارداری ممکن است رشد عضلات در زنان جوان را تحت تأثیر قرار دهند و خطر سرطان پستان را در زنان پیش از دوران یائسگی افزایش دهند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را نیز مطالعه نمایید.

به علاوه ممکن است خطر سرطان گردن رحم را افزایش دهد. این خطر 10 سال پس از قطع قرص زمان‌می‌برد به حالت اولیه باز می‌گردد. علاوه بر این، قرص ضدبارداری ممکن است با پروتئین‌هایی که تستوسترون را از دسترس بدن زنان دور نگه می‌دارند تداخل داشته باشد و می‌تواند در دراز مدت به اختلال میل و فعالیت جنسی آن‌ها منجر شود.

در نهایت، عملکرد و سهولت مصرف قرص‌های ضدبارداری آن‌ها را برای برخی زنان جذاب می‌کند اما خطرات بالقوه آن‌ها برای سلامتی، برخی زنان را از استفاده از این شیوه پیشگیری باز می‌دارد.

آشنایی با عوارض بلندمدت قرص ضدبارداری

قرص‌های ال دی ترکیبی ممکن است خطر مشکلات قلبی‌ عروقی را بالا ببرند، از جمله خطر سکته ناگهانی، حمله قلبی و لخته‌شدن خون در بدن را به همراه دارند. در صورتی که فشار خون شما بالاست و درمان آن در حال حاضر صورت نگرفته یا سابقه بیماری‌های قلبی‌ عروقی در خانواده‌تان وجود دارد، پیش از استفاده از قرص‌های ال دی ترکیبی جهت پیشگیری از بارداری، حتماً نظر پزشک متخصص خود را جویا شوید. پزشک متخصص شما گزینه‌های مناسب برای شما را پیشنهاد خواهد کرد. تغییرات هورمونی مختلف می‌توانند موجب بروز برخی از سرطان‌ها مانند سرطان تخمدان، سینه، مخاط دهانه رحم، روده بزرگ و دهانه رحم شوند.

چگونگی مصرف قرص ال دی ضدبارداری

جهت جلوگیری از بارداری، ممکن است تصمیم بگیرید که از قرص‌های ال دی استفاده کنید. اما برای استفاده صحیح از این نوع قرص، شما میبایست نخست با نحوه مصرف آن‌ها آشنا شوید. همواره مصرف نادرست قرص‌های ال دی می‌تواند موجب بروز مشکلات مختلفی در فرد شود. برای استفاده اورژانسی از این قرص‌ها، 8 عدد از آن‌ها را در طول یک روز و حداکثر تا 72 ساعت پس از نزدیکی پرخطر، مصرف کنید. شما می‌توانید 4 عدد از این قرص را در یک ساعت و 4 عدد دیگر را در 12 ساعت بعدی مصرف کنید تا با علائمی مانند تهوع و استفراغ مواجه نشوید. با این حال، بهتر است با پزشکان متخصص زنان مشورت نمایید.

ترکیبات موجود در قرص ضدبارداری

ترکیبات موجود در قرص ضدبارداری

در ادامه به بررسی ترکیبات موجود در قرص‌های پیشگیری از بارداری خواهیم پرداخت:

  • پروژسترون

پروژسترون‌ها انواع مختلفی دارند و بسته به اثرات استروژنی یا ضد استروژنی به دلیل تبدیل متابولیت‌هایشان به ترکیبات استروژنی و یا اثرات آندروژنی‌شان به دلیل شباهت ساختاری با تستوسترون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از مزیت‌های قرص‌های ضدبارداری نسل سوم، عدم وجود اثرات استروژنی در پروژسترون‌های آن‌ها و وجود اثرات آندروژنی بسیار کمی است. این موضوع در مورد عوارض شایعی همچون آکنه و افزایش وزن بسیار مهم است.

  • استروژن

به طور معمول قرص‌های رایج استروژن امروزی، حاوی اتینیل‌استرادیول یا مسترانول هستند. جهت فعال شدن، مسترانول به اتینیل‌استرادیول تبدیل می‌شود اما در مقایسه با اتینیل‌استرادیول، کمتر اثربخش است.

سخن پایانی

تعداد کثیری از زنان پس از رابطه جنسی از قرص‌های ضد بارداری جهت جلوگیری از بارداری استفاده می‌نمایند. استفاده از این قرص‌ها میبایست در اسرع وقت پس از رابطه جنسی بدون استفاده از هیچ گونه محافظتی انجام شود. به طور طبیعی، هر چه زمان بیشتری برای مصرف این قرص‌ها صبر کنید. به عبارت دیگر نباید زمان طولانی را برای مصرف این قرص‌ها تلف کنید؛ چرا که تاثیرات آن کاهش می‌یابد.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری