کپسول درموبلا کپسول درمو بلا

چرا برخی افراد نباید از قرص‌ تاخیری استفاده کنند؟

چرا برخی افراد نباید از قرص‌ تاخیری استفاده کنند؟

چرا برخی افراد نباید از قرص‌ تاخیری استفاده کنند؟

برخی از آقایان در حین رابطه جنسی به سرعت ارضا می‌شوند که این امر می‌تواند منجر به کاهش زمان رابطه و نارضایتی شریک جنسی‌ آن‌ها شود. این مشکل ممکن است احساس ناخوشایندی برای آن‌ها ایجاد کند. در چنین مواقعی، بسیاری از این افراد به استفاده از قرص تاخیری و داروهای بی‌حس‌کننده روی می‌آورند. در واقع، قرص‌های تاخیری، نوعی داروی خوراکی هستند که جهت به تعویق انداختن زمان ارضا طراحی و تولید شده‌اند. این داروها می‌توانند به بهبود کیفیت نعوظ کمک نموده و مدت زمان رابطه جنسی را افزایش دهند.


منظور از قرص تاخیری چیست؟

همانطور که اشاره شد، قرص‌های تاخیری به‌ عنوان درمانی برای زود انزالی در مردان شناخته می‌شوند. این اختلال جنسی منجر می‌شود که فرد قبل از آنکه رابطه جنسی به پایان برسد، دچار انزال شود و همین موضوع می‌تواند تجربه‌ای رضایت‌ بخش را تحت تأثیر قرار دهد. انواع قرص تاخیری در داروخانه‌ها وجود دارند؛ برخی از آن‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک قابل تهیه هستند، در حالی که برخی دیگر حتماً نیاز به تجویز پزشک دارند و معمولاً از ترکیبات شیمیایی ساخته شده‌اند که در نهایت بدون توصیه پزشک به طور خودسرانه آن‌ها را مصرف ننمایید؛ چرا که در نهایت بهترين قرص تاخيری با توجه به شرایط هر فرد توسط پزشک تجویز می‌گردد.

منظور از قرص تاخیری چیست؟
منظور از قرص تاخیری چیست؟

عملکرد قرص تاخیری چگونه است؟

جهت آشنایی با عملکرد دقیق این داروها و انواع مختلف آن‌ها، در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

ترکیبات مهارکننده بازجذب سروتونین

این داروها عمدتاً جهت درمان افسردگی طراحی شده‌اند و با افزایش سطح سروتونین در مغز، به کاهش استرس کمک می‌کنند. همچنین، از آن‌ها می‌توان جهت کنترل و مدیریت زود انزالی و بالا رفتن مدت زمان رابطه جنسی نیز بهره‌برداری کرد.

ترکیبات مهارکننده فسفودی‌استراز نوع 5

از شناخته‌شده‌ترین داروهای این گروه می‌توان به سیلدنافیل (ویاگرا) و تادالافیل (سیالیس) اشاره نمود. این ترکیبات به درمان برخی مشکلات زود انزالی و اختلالات نعوظ کمک می‌کنند. آن‌ها با افزایش جریان خون به ناحیه تناسلی، به ایجاد نعوظ کمک کرده و قوای جنسی آقایان را تقویت می‌کنند و همچنین تحریک اولیه برای شروع رابطه را فراهم می‌آورند.

آشنایی با نحوه مصرف قرص تاخیری

داروهای ضد انزال، بسته به نوع ماده فعال خود، روش‌های مصرف متفاوتی دارند که به شرایط هر فرد بستگی دارد.

داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)
این دسته از داروها می‌توانند به دو صورت مصرف شوند: یکی به‌صورت روزانه و دیگری در زمان نیاز. در صورتی که پزشک تجویز کند، مصرف روزانه این داروها میبایست با دوز پایین آغاز شود و به تدریج طی چند هفته افزایش یابد تا اثرات مطلوب به دست آید. به طور معمول، جهت اثرگذاری بهتر، این داروها حداقل چند ساعت قبل از فعالیت جنسی مصرف می‌شوند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه خواص قرص جنسینگ برای آقایان را نیز مطالعه نمایید.

کرم‌ها و اسپری‌های موضعی، علاوه بر SSRIها، ژل‌ها، کرم‌ها و اسپری‌های بی‌حس‌کننده موضعی مانند لیدوکائین یا پریلوکائین نیز به‌عنوان گزینه‌های جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات باید 5 تا 20 دقیقه پیش از شروع رابطه جنسی بر روی کلاهک آلت تناسلی مالیده شوند تا تأثیر لازم را ایجاد کنند و حساسیت ناحیه را کاهش دهند. با توجه به تنوع این درمان‌ها، مهم است که افراد با مشاوره پزشک خود، بهترین گزینه را انتخاب کنند تا به نتیجه دلخواه برسند.

آشنایی با نحوه مصرف قرص تاخیری

بررسی عوارض احتمالی مصرف قرص‌ تاخیری

در استفاده از قرص‌ها و اسپری‌های تاخیری، توجه به تغییرات در حالات جسمی بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که این تغییرات به صورت مزمن ادامه داشته باشند، مشورت با پزشک متخصص در این بازه الزامی خواهد بود. در زیر به عوارض جانبی رایج دو گروه از داروها اشاره می‌شود:

عوارض جانبی SSRI:

  • تاری دید
  • خشکی دهان
  • اختلالات گوارشی
  • تعریق بیش از حد
  • کاهش اشتها و وزن
  • اسهال و حالت تهوع
  • اختلال نعوظ در مردان
  • لرزش دست یا احساس اضطراب
  • دشواری در رسیدن به ارگاسم در طول رابطه جنسی

عوارض جانبی مهارکننده‌های PDE نوع 5:

  • سردرد
  • گرگرفتگی
  • احتقان بینی
  • تغییرات بینایی
  • دردهای عضلانی
  • مشکلات گوارشی

این عوارض می‌توانند با گذشت زمان شدت پیدا کنند، در حالی که برخی از مشکلات جنسی ممکن است دائمی باقی بمانند.

کدام افراد نباید قرص تاخیری مصرف کنند؟

حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا باید از قرص تاخیری استفاده کرد یا خیر؟ این داروها می‌توانند در درمان زودانزالی در مردان مؤثر باشند، اما همراه با عوارضی هستند که در اغلب موارد برای داروهای شیمیایی وجود دارد و در افراد خاص بروز می‌کند. به علاوه، برخی افراد نمی‌توانند از این داروها استفاده کنند، از جمله:

  • افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی
  • افراد زیر 18 سال و بالای 65 سال 
  • کسانی که مشکلات کلیوی داشته و تحت دیالیز قرار دارند
  • کسانی که زخم معده دارند یا از اختلالات خونریزی رنج می‌برند
  • افرادی که مشکلات بینایی دارند یا در معرض خطر نابینایی هستند
  • افرادی که دارای بیماری‌های قلبی و عروقی هستند؛ چرا که ممکن است جریان خون را افزایش دهند
  • کسانی که به پریاپیسم مبتلا هستند که می‌تواند به شرایطی نظیر کم‌خونی، سرطان خون و دیگر مشکلات منجر شود
کدام افراد نباید قرص تاخیری مصرف کنند؟
کدام افراد نباید قرص تاخیری مصرف کنند؟

در نهایت، در صورتی که جزو این گروه‌ها هستید، بهتر است از مصرف این داروها خودداری نمایید؛ چرا که قرص‌ تاخیری ممکن است جریان خون را افزایش داده و بیماری را تشدید کند. قبل از استفاده از این داروها، توصیه می‌شود با پزشک متخصص مشورت کنید و به دنبال گزینه‌هایی باشید که عوارض کمتری دارند.

سخن پایانی

قرص‌ تاخیری یکی از روش‌های رایج جهت کنترل و  مدیریت انزال در مردان است. این داروها به منظور تأخیر در وقوع انزال و افزایش طول مدت رابطه جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، لازم است که در مصرف این نوع داروها احتیاط کرد و اطلاعات کافی درباره آن‌ها داشت.

مصرف قرص‌ تاخیری ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد و در برخی موارد می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. عوارض جانبی این داروها شامل سرگیجه، سردرد و اختلالات گوارشی می‌شود که در برخی افراد بروز می‌کند. به علاوه، افرادی که دارای بیماری‌های خاصی مانند مشکلات قلبی یا کلیوی هستند، باید از مصرف این داروها اجتناب نمایند.

به همین دلیل، قبل از تصمیم‌گیری برای استفاده از قرص‌های تاخیری، مشاوره با پزشک اهمیت زیادی دارد. پزشک می‌تواند وضعیت سلامتی فرد را بررسی کرده و راهکارهای بهتری برای مدیریت زودانزالی ارائه دهد. به یاد داشته باشید که سلامت جنسی یک موضوع پیچیده است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری