کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

چگونه از بیماری های قلبی پیشگیری کنیم؟

چگونه از بیماری های قلبی پیشگیری کنیم؟

بیماری های قلبی 

بیماری قلبی ممکن است عامل اصلی مرگ باشد، اما این بدان معنا نیست که شما باید آن را به عنوان سرنوشت خود بپذیرید. اگرچه شما توانایی تغییر برخی عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی، جنسیت یا سن را ندارید، برخی از اقدامات پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی مهم است که می توانید برای کاهش خطر خود داشته باشید. با انتخاب شیوه زندگی سالم می توانید از مشکلات قلب در آینده جلوگیری کنید.

 

عوال بیماری قلبی که نمی توان آن را تغییر داد

سن

 احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی با افزایش سن بیشتر می‌شود. مردانی که بیش از ۴۵ سال دارند و زنانی که سن آنها بیش از ۵۵ سال است بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری‌ های قلبی هستند.

جنسیت

 برخی عواملی که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند در مردان و زنان تفاوت دارند. به عنوان مثال، استروژن تا حدودی از زنان در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند اما دیابت احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را هم در زنان و هم در مردان افزایش می‌دهد.

تاثیر قومیت و نژاد در بیماری قلبی

قومیت و نژاد

 برخی گروه‌ها بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. آمریکایی‌های آفریقایی‌ تبار بیش از سفید پوستان در معرض ابتلا به این بیماری‌ها هستند در حالی که آمریکایی‌ های اسپانیایی‌تبار کمتر دچار این بیماری‌ها می‌شوند. برخی گروه‌های آسیایی مانند آسیای شرقی کمتر در معرض ابتلا به این بیماری‌ها هستند اما احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در افرادی که در آسیای جنوبی زندگی می‌کنند بیشتر است.

سابقه خانوادگی

اگر یکی از بستگان نزدیک شما در سنین پایین به بیماری قلبی مبتلا شده باشد احتمال این که شما هم دچار این بیماری شویند بیشتر می‌شود.

 پیشگیری از بیماری های قلبی 

سیگار

سیگار کشیدن و یا استفاده از هر گونه تنباکو یکی از مهمترین عوامل خطر برای بیماری های قلبی است. مواد شیمیایی در تنباکو می تواند به قلب و رگ های خونی شما آسیب برساند که منجر به تنگ شدن سرخرگ ها به علت افزایش پلاک (آترواسکلروز) می شود. آترواسکلروز در نهایت منجر به حمله قلبی می شود. سیگار کشیدن فشار خون شما را افزایش می دهد و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

ورزش

ورزش منظم در طول هفته یکی از راه های پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی است. ورزش دارای مزایای زیادی است از جمله تقویت قلب و بهبود گردش خون. فعالیت بدنی می تواند به شما کمک کند تا وزن خود را کنترل کرده و شانس خود را برای ایجاد شرایط دیگری که ممکن است بر روی قلب شما قرار گیرد، مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت، کاهش دهد.

 پیشگیری از بیماری های قلبی 

وزن

داشتن اضافه وزن یا چاقی بیش از حد می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. این به این دلیل است که آنها با دیگر عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله کلسترول بالا و سطوح تری گلیسیرید، فشار خون بالا و دیابت ارتباط دارند. کنترل وزن شما می تواند این خطرات را کاهش دهد.

استرس

استرس به دلایل مختلف به بیماری قلبی مرتبط است. استرس می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. استرس شدید می تواند یک ماشه برای آغاز حمله قلبی باشد. همچنین، بعضی از روش های معمول برای مقابله با استرس، مانند پرخوری، نوشیدن الکل سنگین و سیگار کشیدن، برای قلب شما بد است و باعث از کار افتادگی قلب شما می گردد. بعضی از راه های کمک به مدیریت استرس شما شامل ورزش، گوش دادن به موسیقی، تمرکز بر چیزی آرام و صلح آمیز و تفکر است.

اجتناب از الکل

مصرف الکل بیش از حد می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. همچنین کالری اضافی را وارد بدن می کند که ممکن است باعث افزایش وزن شود. هر دو آنها خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند.

رژیم غذایی

 یک رژیم سالم برای محدود کردن چربی اشباع شده، مواد غذایی با سدیم بالا و قند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مفید است.

  • خوردن ماهی در چند وعده غذایی در هفته     
  • کلسترول را از رژیم غذایی خود حذف کنید
  • اجتناب از نمک و قند های زیاد در رژیم غذایی
  • خوردن مقدار زیادی میوه تازه، سبزیجات و غلات کامل
  • محدود کردن چربی ها،از مصرف چربی اشباع شده و چربی ترانس جلوگیری کنید

( برای کسب اطلاعات بشتر مقاله فشار خون ، قاتل خاموش را مطالعه کنید)

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از بیماری قلبی

خواب کافی

 اگر خواب کافی نداشته باشید، خطر ابتلا به فشار خون بالا، چاقی و دیابت در شما افزایش می یابد. این سه مورد می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

مراجعه به پزشک

فشار خون بالا و کلسترول بالا می تواند به قلب و عروق خونی شما آسیب برساند؛ اما بدون آزمایش برای آنها، احتمالا نمی دانید که آیا این شرایط را دارید. غربالگری منظم می تواند به شما بگوید که شما در چه وضعیتی قرار دارید و چه اقداماتی باید انجام دهید.

مصرف دارو

مصرف داروها نقش اساسی در درمان بیماری های قلبی دارند. برخی داروها کاهش دهنده فشار خون، ضربان قلب و میزان کلسترول خون می باشند. اگر شما مبتلا به بیماری های قلبی هستید و دکتر برایتان دارو تجویز کرده، برای پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی خود و تشدید نشدن وضعیت سالمتی حتما طبق دستور عمل پزشک دارو هایتان را مصرف کنید و از قطع کردن خود سرانه آنها بپرهیزید.

               

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری