ماه لوکس ماه لوکس موبایل

چرا بدن انسان به ید نیاز دارد؟

چرا بدن انسان به ید نیاز دارد؟

بدن انسان برای عملکرد صحیح به تعداد زیادی مواد مختلف نیاز دارد. از جمله پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و ... یکی از حیاتی ترین عناصر کمیاب که بدون آن سیستم بدن از کار می افتد، ید است. این عنصر مسئول بسیاری از عملکردها در بدن می باشد. اگر برایتان سوال است در غیاب ید در بدن چه اتفاقی می افتد، ما در این مقاله راجع به این موضوع به شما خواهیم گفت.

برای چه به ید نیاز داریم؟

ید یک عنصر کمیاب ضروری برای بدن ما است زیرا کار غده تیروئید به وجود آن بستگی دارد. سنتز هورمون هایی را فراهم می کند که بر اکثر فرآیندها تأثیر می گذارد: رشد، تنظیم حرارت بدن، هوش و عملکرد تولید مثل، متابولیسم کلسیم و فسفر، استحکام استخوان و دندان. ید برای زیبایی مو هم مفید است و به لطف آن، موهای شما براق و قوی تر می شوند.

آیا ید کافی در بدن داریم؟

متأسفانه در بدن ما تولید نمی شود. ما آن را فقط از غذا، آب، هوای دریایی اشباع شده با ید دریافت می کنیم. مصرف روزانه لازم برای بدن به این صورت می باشد:

  • 50 میکروگرم برای نوزادان (12 ماه اول)
  • 90 میکروگرم برای کودکان خردسال (2 تا 6 سال)
  • 120 میکروگرم برای کودکان در سن مدرسه (7 تا 12 سال)
  • 150 میکروگرم برای بزرگسالان
  • 200 میکروگرم برای زنان باردار و شیرده

اما در واقعیت، یک شخص حدود یک سوم مقدار مورد نیاز را دریافت می کند. چرا؟

علل کمبود آن کم بودن ید در آب، کمبود مواد غذایی حاوی ید در رژیم غذایی، سوء مصرف الکل، استعمال دخانیات، استعداد ارثی و زندگی دور از دریا است. فردی که دچار کمبود است احساس می کند که باتری بدن او خالی شده است. احساس خستگی مداوم، بی حالی و بی تفاوتی در این فرد وجود دارد. علاوه بر این، اختلال خواب، کاهش تمرکز و عدم جذب اطلاعات در فرد دارای ید کم وجود دارد. یکی از نشانه های رایج کمبود این عنصر، افزایش قابل توجه وزن است. به طوری که تمام تلاش ها برای کاهش آن ناموفق می باشد.

چگونه ید موردنیاز بدن را تامین کنیم؟

شما می توانید نیاز بدن به یک عنصر کمیاب حیاتی را با افزودن نمک یددار به غذا جبران کنید. علاوه بر این، غذاهای دریایی، به ویژه جلبک دریایی، بسیار غنی از ید هستند. کافی است 100-150 گرم از این جلبک را بخورید تا نیاز روزانه عنصر را تامین کنید. مقدار زیادی از آن در صدف، روغن ماهی و ماهی نیز وجود دارد.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری