کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه

بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه

بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه؛

سرطان سینه یکی از بیماری‌هایی است که از طریق اتخاذ تدابیر پیشگیرانه می‌توان جلوی بروز آن را گرفت. تغییرات در الگو و سبک زندگی می‌توانند بسیار مؤثر باشند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است. با داشتن اطلاعات کافی و پیشگیری به موقع می‌توان از پیشروی آن جلوگیری نمود.


سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه، یکی از رایج‌ترین نوع‌های سرطان در زنان است. در این بیماری، سلول‌های غیرقابل کنترل که در مجاری شیر یا غدد پستانی حضور دارند، به طور نامناسب تکثیر می‌شوند.

معرفی علائم سرطان سینه 

در ادامه به  معرفی علائم سرطان سینه خواهیم پرداخت:

  • ضعف
  • کاهش وزن
  • ترشح از سینه
  • ظاهر نامتقارن بین سینه­‌ها
  • تورم و بزرگ شدن اندازه سینه
  • زخم نوک پستان، پوسته پوسته شدن
  • درد شدید در سینه در دوران قاعدگی
  • ترک در پوست سینه، ظاهر پوست پرتقال
  • یک توده قابل لمس یا تورم در سینه یا زیر بغل
  • تغییر جهت، جمع شدن یا تغییر رنگ نوک پستان
معرفی علائم سرطان سینه


چگونگی معاینه سینه در مقابل آینه 

در حالت برهنه دستان خود را به سمت بالا ببرید و تغییرات در بافت سینه‌ها را لمس و مشاهده کنید؛ مانند کشیدگی پوست، زخم‌ها یا جمع شدن نوک‌های سینه. سپس به آرامی بر روی نوک‌های سینه فشار بیاورید. ممکن است ترشحاتی را مشاهده کنید.

چگونه ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهیم؟

تحقیقات نشان داده است که حتی در صورتی که فرد به لحاظ ژنتیکی در خطر ابتلا به سرطان پستان قرار داشته باشد، تغییر عادات غذایی و رعایت موارد زیر توانسته است خطر ابتلا را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

  • تحرک بیشتر

افزودن فعالیت‌های فیزیکی به برنامه روزانه می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در افزایش سطح ایمنی بدن و مقاومت آن در برابر بیماری‌ها داشته باشد. ما می‌دانیم که ایمن بودن بدن از فاکتورهای تعیین‌کننده در بروز یا شکست دادن بیماری‌ها است، پس توصیه می‌شود که بزرگسالان در طول هفته حداقل 150 دقیقه را برای ورزش‌های پرشدت مانند هوازی به خود اختصاص دهند.

  • خواب کافی

ممکن است بسیاری از افراد در برنامه زندگی خود به این موضوع بی‌توجه باشند، در حالی که داشتن خواب کافی و کیفیت خواب مطلوب تا حد زیادی در سلامت زندگی و پیشگیری از سرطان سینه تأثیر دارد. بدانید که کم خوابی باعث افزایش ملاتونین در بدن می‌شود و این موضوع خود به افزایش وزن و مقاومت در برابر انسولین منجر می‌شود، که هر دوی این موارد از عوامل خطرزا برای ابتلا به سرطان پستان به شمار می‌آیند. بنابراین، مهم است به خواب کافی توجه کرده و آن را بهبود بخشیم.

همچنین پینشهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره کمبود ویتامین‌ها و بروز استرس را نیز مطالعه نمایید.

  • کنترل استرس

یکی از عوامل بسیار مهم در ابتلا به انواع بیماری‌ها استرس است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که استرس و مشکلات عاطفی حل نشده می‌توانند بیشتر از عوامل فیزیکی به بدن انسان آسیب وارد کنند. بنابراین، مهم است از ابزارهای موثری برای کنترل استرس و اضطراب استفاده کنیم و به این موضوع توجه کنیم. دست‌یابی به راهکارهای مناسب برای مدیریت استرس همچنان یک چالش است، اما با تلاش و تمرین، می‌توانیم  به این هدف دست‌ یابیم و استرس خود را کنترل کنیم.

  • اجتناب از پرتو‌های پزشکی تا حد امکان 

انجام آزمایشات تصویربرداری پزشکی با دزهای بالای پرتوها به مراتب متداول است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباطی بین سرطان پستان و داشتن تعامل با اشعه در طول عمر وجود دارد. بنابراین، لازم است در صورت لزوم و با رعایت احتیاطات لازم و مشاوره پزشک، این آزمایشات انجام شوند.

  • شیر دادن به نوزاد

در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که زنانی که در 6 ماه اول پس از تولد فرزند خود او را از طریق شیر مادر تغذیه می‌کنند، با کاهش 10% در معرض مرگ ناشی از سرطان پستان قرار می‌گیرند نسبت به مادرانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند. این ارتباط ممکن است به دلیل قطع سیکل قاعدگی در دوران شیردهی و کاهش میزان هورمون استروژن باشد، زیرا سطح بالای هورمون استروژن می‌تواند عاملی برای بروز سرطان پستان باشد.

آیا یائسگی خطر ابتلا به سرطان سینه را بالا می‌برد؟

خود یائسگی به تنهایی با خطر ابتلا به سرطان همراه نیست. با این حال، با گذشت زمان، احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها، از جمله سرطان سینه، افزایش می‌یابد. همچنین، برخی از داروهای استفاده شده برای درمان علائم یائسگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش دهند.

بهترین  راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه

آیا ارتباطی میان قرص‌های پیشگیری از بارداری و سرطان پستان وجود دارد؟

برخی مطالعات نشان می دهند استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری و آی یو دی می‌تواند هورمون‌هایی را آزاد کند که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. اما خطر مربوطه به‌طور کلی به‌عنوان موضوعی نادر در نظر گرفته می‌شود و پس از قطع استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی، این خطر کاهش می‌یابد. یک مطالعه اخیر نشان داده است که استفاده بلندمدت از روش‌های جلوگیری از بارداری هورمونی می‌تواند باعث افزایش خطر سرطان پستان در هر 7690 زن باشد که حداقل یک سال از این روش‌ها استفاده کنند. 

بنابراین، درباره گزینه‌های جلوگیری از بارداری بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در تصمیم‌گیری‌تان به مزایای جلوگیری از بارداری هورمونی، مانند کنترل خونریزی قاعدگی، پیشگیری از بارداری ناخواسته و کاهش خطر ابتلا به سایر سرطان‌ها از جمله سرطان آندومتر و سرطان تخمدان نیز توجه کنید.

سخن پایانی

خوشبختانه، پیشرفت علم پزشکی تاکنون به ما کمک کرده است تا با روش‌های موثری در پیشگیری از سرطان پستان آشنا شویم. در طول زندگی، عوامل متعددی می‌توانند بر خطر ابتلا به سرطان پستان تأثیر بگذارند. به طبع خودشان، برخی از این عوامل مانند افزایش سن، ژنتیک و سابقه خانوادگی، قابل تغییر نیستند. اما ما می‌توانیم با مراقبت از سلامت خود و استفاده از روش‌هایی که اشاره کردیم، خطر ابتلا به سرطان پستان را به‌طور چشگیری کاهش دهیم.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری