کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

اطلاعات مهمی که باید درباره عمل وازکتومی بدانید

اطلاعات مهمی که باید درباره عمل وازکتومی بدانید

اطلاعات مهمی که باید درباره عمل وازکتومی بدانید؛

وازکتومی vasectomy یک روش دائمی جهت پیشگیری از بارداری بشمار می‌ ‌رود که با قطع لوله‌های اسپرم‌بر انجام می‌شود. این روش بسیار موثر است و به طور عمده قابل برگشت نیست. عمل عقیم‌سازی مردان یک روش تضمینی برای جلوگیری از بارداری است، بنابراین تا زمانی که اطمینان حاصل نکرده‌اید که دیگر فرزند نمی‌خواهید، به انجام این عمل نپردازید.


عمل وازکتومی چه نوع عملی است؟

وازکتومی به معنای قطع و مسدود کردن لوله‌های منی‌بر در نزدیکی خروجی از بیضه است. در این روش، عموماً یک قسمت کوچک از لوله‌های منی‌بر برداشته شده و ارتباط درون لوله با این اقدام قطع می‌شود.

وازووازستومی یا عمل برگشت از وازکتومی چیست؟

وازووازوستومی یک نوع میکروجراحی است و  روشی برای بازگرداندن امکان باروری پس از وازکتومی می‌باشد. در وازکتومی، مجرای وابران بریده می‌شود و اما در وازوواستومی، این روش شامل اتصال مجدد دو انتهای مجرای بریده شده می‌باشد. در واقع این روش جهت بازگرداندن امکان باروری به مردانی که قبلا تحت عمل وازکتومی قرار گرفته‌اند، انجام می‌شود. همچنین این عمل می‌تواند به تسکین درد در مردانی که پس از وازکتومی دچار درد شده‌اند کمک کند و اغلب این درد به عنوان درد پس از وازکتومی شناخته می‌شود.

علت انجام عمل بازگشت وازکتومی 

قبل از انجام وازکتومی، پزشکان به متقاضی توضیح می‌دهند که تمام پیامدهای این عمل، به ویژه نازایی دائمی را بررسی کنند تا از تصمیم خود برای انجام جراحی اطمینان حاصل کنند. با این حال، علل و عوامل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود متقاضی تصمیم به برگشت وازکتومی گیرد. به عنوان مثال:

  1. تمایل به داشتن فرزندان بیشتر
  2. تجربه از دست دادن فرزند قبلی
  3. احساس درد و ناراحتی پس از عمل وازکتومی
  4. ازدواج مجدد و تمایل به بچه‌دار شدن از همسر جدید خود
  5. ناکامی در فرزندآوری با استفاده از روش‌های IVF و ICSI
علت انجام عمل بازگشت وازکتومی 

نحوه انجام عمل بازگشت وازکتومی 

روند انجام وازکتومی یا بازگشت وازکتومی بسته به تکنیک جراحی مورد استفاده متفاوت است. در روش دولایه که رایج‌تر است، جراح با استفاده از بخیه‌های بسیار کوچک یا گیره‌های خاص، دو سر لوله منی را به هم نزدیک می‌کند و سپس به جراحی می‌پردازد. ابتدا، دیواره پشتی با بخیه‌های خارجی متصل شده و سپس بخیه‌های ظریفی روی لایه داخلی زده می‌شوند. برای اتصال لوله‌ها، معمولاً 6 بخیه استفاده می‌شود؛ ابتدا 3 بخیه با زوایای 120 درجه زده می‌شود و سپس 3 بخیه دیگر مابین آن‌ها قرار می‌گیرد.

در پایان مرحله عمل دولایه، بخیه‌های بزرگتری برای محکم شدن پیوند و جلوگیری از جابجایی آن، دور لوله‌های منی زده می‌شود و لوله‌ها به داخل اسکروتوم (کیسه بیضه) بازمی‌گردند. سپس برای هر دو بیضه، از بیضه‌بند و ابزار مناسب برای تخلیه ترشحات استفاده می‌شود. بی‌حسی موضعی بیضه‌ها می‌تواند درد را تا 2 تا 12 ساعت پس از عمل تسکین دهد.

وضعیت اسپرم‌ها بعد از عمل وازکتومی

پس از انجام عمل وازکتومی، بیضه‌ها همچنان به تولید اسپرم ادامه می‌دهند. هنگامی که سلول‌های اسپرم می‌میرند، تجزیه شده و توسط بدن جذب می‌شوند، همانند روشی که بدن با سلول‌های دیگری که روزانه می‌میرند و جایگزین می‌شوند، برخورد می‌کند. وازکتومی تأثیری بر قوای جنسی ندارد و به هیچ عنوان بر اراده جنسی یا مردانگی شما تأثیر نمی‌گذارد. برخی مردان حتی پس از انجام عمل بستن لوله، رضایت جنسی بیشتری را گزارش کرده‌اند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله مهم‌ترین فواید قرص ول من برای آقایان را نیز مطالعه نمایید.

رابطه جنسی پس از وازکتومی 

 می‌توانید هفت روز پس از عمل روابط جنسی را شروع کنید، اما باید از روش پیشگیری از بارداری دیگری استفاده کنید تا زمانی که آزمایشات نشان دهند منی شما حاوی اسپرم نیست. به طور معمول آنالیز مایع منی حدود دو تا سه ماه پس از وازکتومی انجام می‌شود.

آیا عمل بازگشت وازکتومی عوارض دارد؟

عمل بازگشت وازکتومی، همانند هر عمل جراحی دیگر، ممکن است به عوارضی منجر شود که شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد مزمن

 درد طولانی مدت پس از عمل بازگشت وازکتومی یکی از عوارض نادر است که ممکن است رخ دهد.

  • عفونت

این موضوع اغلب به صورت نادر رخ می‌دهد، اما در صورت وقوع، نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک می‌باشد.

  • خونریزی درون کیسه بیضه

به طور معمول این نوع خونریزی پس از عمل اتفاق می‌افتد و ممکن است منجر به تشکیل هماتوم و کبودی درون کیسه بیضه شود. برای کاهش این ریسک، کمپرس سرد، استراحت کافی و استفاده از بیضه بند مفید می‌باشد. همچنین، عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون قبل و بعد از عمل جراحی می‌تواند خطر خونریزی را کاهش دهد.

آیا عمل بازگشت وازکتومی عوارض دارد؟

رابطه عمل وازکتومی و سرطان پروستات 

انجام وازکتومی ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات یا سرطان بیضه در مردان نشود. تاکنون، شواهد کافی برای تأیید این موضوع وجود ندارد. در صورتی که هر گونه نگرانی یا سؤالی دارید، بهتر است با پزشک عمومی یا متخصص اورولوژیست خود مشورت کنید.

چه کسانی نباید عمل وازکتومی انجام دهند؟

وازکتومی به عنوان یک روش کنترل باروری مناسب نیست در موارد زیر:

  1. در صورت داشتن مشکلات زناشویی، عاطفی یا جنسی.
  2. اگر در آینده احتمال دارد بخواهید فرزندان خود را داشته باشید.
  3. اگر شما و همسرتان هنوز در مورد انجام این عمل صحبت نکرده و توافق نکرده‌اید.
  4. در صورتی که فشاری از سوی همسر، بستگان یا دوستان برای انجام وازکتومی وارد شده باشد.
  5. در صورتی که بر اسپرم‌های منجمد خود برای تصمیم‌گیری درباره داشتن فرزند در آینده اعتماد دارید. باید توجه داشت که اسپرم‌های منجمد همیشه توانایی باروری را حفظ نمی‌کنند.

سخن پایانی

وازکتومی یک روش جراحی است که با قطع کردن مجرایی که اسپرم را از بیضه‌ها خارج می‌کند، جلوی رسیدن اسپرم به مایع منی را می‌گیرد. این عمل می‌تواند به صورت سرپایی در مطب متخصص اورولوژی، بیمارستان یا مرکز جراحی انجام شود. بیشتر مردان پس از انجام وازکتومی در طول یک هفته بهبود می‌یابند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری