کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

همه چیز درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

همه چیز درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شرایطی است که بر روی سطح هورمون های زنان تأثیر می گذارد. زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک مقادیر بالاتر از حد طبیعی هورمون های مردانه تولید می کنند. این عدم تعادل هورمونی باعث می شود که دوره قاعدگی اتفاق نیفتد و باردار شدن را برای آنها سخت تر کند.PCOS همچنین باعث رشد مو در صورت و بدن می شود و می تواند باعث مشکلات طولانی مدت مانند دیابت و بیماری های قلبی شود. قرص های ضد بارداری و داروهای دیابت می توانند به رفع عدم تعادل هورمونی و بهبود علائم کمک کنند.

 

علت سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

تخمدان زنان ماهانه تخمک نارس یا فولیکول تولید می کند. فولیکول رشد کرده و طی پروسه ی تخمک گذاری، تخمک های رسیده را آزاد می کند. در افراد مبتلا به این سندرم، تخمدان ها به طور طبیعی فعالیت نمی کنند، تخمک رسیده ساخته نمی شود و تعادل هورمون ها بهم می ریزد. همچنین هورمون  تستوسترون بیش از حد آزاد می شود و در روند تخمک گذاری ماهانه اختلال ایجاد می شود.

انسولین 

هورمون انسولین تولید شده توسط پانکراس میزان قند را تنطیم می کند. انسولین باعث می شود که سلول قند دریافتی را به انرژی تبدیل کند. در سلول های مقاوم به انسولین این اتفاق نمی افتد در نتیجه میزان قند خون بالا می رود. در این شرایط بدن برای تنظیم قند خون انسولین بیشتری تولید می کند. انسولین زیاد باعث ترشح بیش از حد اندروژن (هورمون مردانه) شده و درفعالیت تخمدان ها اختلال ایجاد می کند.

التهاب خفیف

در التهاب خفیف که در اثر عفونت ایجاد می شود، گلبول های سفید نقش دارند. بر اساس آزمایش ها زنان مبتلا به این سندرم دچار نوعی التهاب خفیف هستند. در این حالت تولید آندروژن افزایش یافته و شخص را در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد.

وراثت

بر اساس مطالعات،بیان بعضی ژن ها به سندرم تخمدان پلی کیستیک مربوط هستند.

اندروژن زیاد

سطح بالای اندروژن منجر به رویش موهای زاید و آکنه می شود.

علت سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

  • چاقی
  • نازایی
  • دیابت بارداری
  • اختلالات خوردن
  • بیماری های قلبی
  • سرطان آستر رحم
  • فشار خون بارداری
  • افسردگی، اضطراب
  • خونریزی غیر طبیعی رحم
  • دیابت نوع دو یا پیش دیابت
  • سقط جنین یا زایمان زود رس
  • استئاتوهپاتیت غیر الکلی (التهاب شدید کبد در نتیجه تجمع چربی در کبد)
  • سندرم متابولیک (مجموعه وضعیتهای پزشکی از جمله فشار خون بالا، قند بالا، کلسترول بالا یا تری گلیسرید بالا که خطر)

روش های درمان تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

تغییر در سبک زندگی

 به طور منظم ورزش کنید و اضافه وزن خود را کاهش دهید. بررسی ها نشان داده است که حتی میزان بسیار کم کاهش وزن، مثلا ۵% از کل وزن بدن به روند بهبودی کمک می کند. کاهش وزن عملکرد داروهای تجویز شده را افزایش می دهد و از این طریق در درمان ناباروری موثر است.

قرص های جلوگیری از بارداری

رایج ترین درمان دارویی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک مصرف قرص های جلوگیری از بارداری است. این داروها تولید اندروژن را کاهش می دهند. البته در واقع قرص ها بیماری را درمان نمی کنند بلکه فقط علائم را بهبود می بخشند. علائمی مثل بی نظمی عادت ماهانه، آکنه و جوش های چرکی و موهای زائد صورت، با مصرف این داروها کم تر می شوند. از سوی دیگر قرص های ضد بارداری از ابتلا به سرطان رحم پیشگیری می کنند.

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

داروهای ضد هورمون مردانه

این داروها با مهار کردن تولید هورمون ها، آکنه و رشد غیر طبیعی موهای زائد صورت را کاهش می دهند. اسپیرونولاکتون (با نام تجاری آلداکتون)، دارویی که بسیاری از پزشکان آن را تجویز می کنند، هورمون مردانه را مهار می کند.در واقع اسپیرونولاکتون تاثیر اندروژن بر پوست را مهار می کند. این دارو هنگام بارداری و یا در بانوانی که قصد بارداری دارند منع مصرف دارد. چون منجر به نقص مادرزادی جنین خواهد شد.

پروژسترون

هورمون پروژسترون عادت ماهانه را تنظیم می کند و هر ماه  باید آن را مصرف کنید. این هورمون همچنین خطر ابتلاء به سرطان رحم را کاهش می دهد. بیشتر پزشکان مدروکسی پروژسترون (با نام های تجاری پروورا یا مدروفم یا مپرات) یا پروژسترون طبیعی (با نام تجاری پرومتریوم) را برای بیماران مبتلا به این سندرم تجویز می کنند.

مت فورمین (با نامهای تجاری رهامت، گلوکوفاژ و …)

داروی مت فورمین در تنظیم عادت ماهانه ی نیمی از بانوان موثر است. این دارو که به صورت خوراکی تجویز می شود، مقاومت سلول ها به انسولین را کاهش داده و سطح آن در خون را پایین می آورد. به این ترتیب می تواند باعث کنترل قند خون در افراد مبتلاء به دیابت، و همچنین کاهش وزن شود.

کلومیفن Clomiphene

این داروی ضد استروژن برای تنظیم تخمک گذاری و به صورت خوراکی در بخش اول سیکل قاعدگی تجویز می شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری