کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

همه چیز درباره قرص زلفت و موارد مصرف آن

همه چیز درباره قرص زلفت و موارد مصرف آن

همه چیز درباره قرص زلفت Zoloft و موارد مصرف آن؛

قرص سرترالین یا زلفت یک داروی مورد استفاده جهت درمان اختلالات مختلف اعم از اختلال اضطراب اجتماعی و ترس، وسواس، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و سندروم پیش از قاعدگی است. این دارو موجب افزایش اشتها، کمک به بهبود خلق و خو و بازگشت علاقه به زندگی روزمره می‌شود. علاوه بر این، سرترالین تاثیرات مثبتی بر کاهش استرس و اضطراب، ترس، افکار آزاردهنده و حملات پنیک خواهد داشت.


درباره قرص زلفت

سرترالین، که به نام Sertraline شناخته می‌شود و همچنین با نام تجاری زولوفت یا آسنترا نیز معروف است، یک داروی ضد افسردگی از دسته مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است. همانطور که گفته شد، این دارو جهت درمان بیماری‌هایی مانند اختلال اضطراب اجتماعی، سندرم پیش از قاعدگی، درمان افسردگی، اختلال پس از سانحه، اختلال وسواسی-جبری و اختلال هراس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درباره قرص زلفت

اثرات مثبت این دارو شامل بازگشت به زندگی، افزایش اشتها و بهبود خلق و خو می‌باشد. سرترالین تأثیر قابل توجهی در کاهش ترس و هراس، اضطراب، افکار تحمیلی و حملات پنیک دارد. به علاوه، کنترل رفتارهای تکراری که ممکن است زندگی روزمره را مختل کند، را فراهم می‌سازد.

لطفاً توجه داشته باشید که با وجود اینکه سرترالین برای بسیاری از افراد موثر است، اما ضروری است که با یک پزشک مشورت نموده تا طرح درمانی و دوز مناسب را بر اساس نیازها و شرایط فردی تعیین کنید.

نحوه تاثیرگذاری قرص زلفت

سرترالین از راه مهار مجدد جذب سروتونین توسط گیرنده‌های عصبی پیش‌سیناپسی و افزایش غلظت سروتونین در سیستم عصبی تاثیر خود را اعمال می‌کند. همچنین، سرترالین به اندازه‌ای (تقریباً 1% تا 10%) قابلیت مهار جذب آلفای آدرنالین را نیز داراست. به علاوه، این دارو به میزان کمی (نزدیک به 1%) قابلیت مهار جذب سروتونین را نیز داراست. علاوه بر این،‌ نیمه عمر سرترالین حدوداً بین 13 تا 45 ساعت است و در زنان تقریباً 1.5 برابر بیشتر از مردان است. بیشترین غلظت سرترالین در پلاسمای خون بعد از 4 تا 6 ساعت بوده و تقریباً 99% آن به پروتئین‌های پلاسمای خون متصل می‌شود. 

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله هر آنچه باید درباره درمان اختلال دو قطبی و روش‌های درمانی آن بدانید را نیز مطالعه نمایید.

چگونگی استفاده از قرص زلفت

در صورتی که تصمیم به استفاده از سرترالین داشته‌اید، میبایست پبش از شروع به مصرف با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. به طور معمول این دارو یکبار در هنگام صبح و یکبار در عصر مصرف می‌شود و حتما قرص به طور کامل بلعیده شود.‌ در صورتی که از قرص زلفت جهت رفع مشکلات مرتبط با پیش از قاعدگی استفاده می‌کنید، ممکن است پزشک متخصص به شما توصیه کند که آن را هر روز در ماه یا تنها 2 هفته قبل از قاعدگی مصرف نمایید.

لازم به ذکر است که مصرف این دارو بدون مشورت با پزشک امکان پذیر نخواهد بود. میزان مصرف این دارو مطابق وضعیت پزشکی فرد بیمار و پاسخ به درمان تعیین خواهد شد. جهت کاهش خطر عوارض جانبی، اغلب پزشک متخصص به فرد مورد نظر توصیه می‌کند تا با دوز کم شروع کرده و سپس با گذشت زمان دوز را افزایش دهد.

بهترین زمان مصرف داروی زلفت

در صورتی که از شکل مایع این دارو استفاده می‌شود، میبایست آن را پیش از مصرف با یک نوشیدنی دیگر مخلوط نمایید. همچنین، حتماً دوز دارو را با استفاده از قطره‌ چکان مربوط اندازه‌گیری کنید و از استفاده از قاشق خودداری نمایید تا از دریافت دوز مناسب اطمینان حاصل شود.

به علاوه، می‌توانید دوز مصرفی را با مخلوط کردن آن با یک نصف فنجان از آب یا نوشیدنی‌های دیگر مانند آب لیمو، آب پرتقال زنجبیل، نوشابه، لیموناد مصرف نمایید. در صورتی که این دارو را به منظور درمان مشکلات مربوط به قاعدگی مصرف می‌نمایید، احتمالاً پزشک به شما توصیه می‌کند که این دارو را روزانه در طول ماه یا حتی تنها 2 هفته قبل از شروع پریود مصرف نمایید.

آیا مصرف قرص زلفت در دوران بارداری ممانعت دارد؟

در طول دوره بارداری، استفاده از قرص زلفت تنها در صورت ضرورت و نیاز اساسی مجاز است؛ چرا که مصرف این دارو ممکن است به جنین داخل شکم مادر آسیب برساند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده‌اند که مصرف این قرص در سه ماهه آخر بارداری ممکن است منجر به مشکلاتی اعم از سفتی عضلات، تشنج و گریه مداوم در نوزادان پس از تولد شود. به همین دلیل، بهتر است که تا جایی که امکان دارد، از مصرف این قرص خودداری نمایید.

آیا مصرف قرص زلفت در دوران بارداری ممانعت دارد؟

قرص زلفت و تداخل دارویی آن

سرترالین متابولیسم آستمیزول را مهار کرده و سبب افزایش خطر آریتمی می‌شود. به علاوه داروی زلفت موجب کاهش متابولیسم داروهای ضدآریتمی و داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای می‌شود و موجب شدت بخشیدن به اثرات آن‌ها می‌شود. در صورت مصرف همزمان با مهارکنندگان مونوآمین اکسیداز، می‌تواند عوارض جبران ناپذیر و خطرناک قلبی عروقی و CNS را به همراه داشته باشد.

در نتیجه افزایش غلظت سرمی پیموزاید، از مصرف همزمان سرترالین و پیموزاید میبایست خودداری شود. همچنین، مصرف همزمان با داروهای سرتونرژیک می‌تواند باعث بروز سندرم سروتونین و تشدید عوارض شود. در نهایت، مصرف همزمان با فراورده‌های گیاهی حاوی گیاه علف‌چای مانند هایپیران، ممکن است احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله به‌ آن اشاره نمودیم، داروی زلفت دارویی ضدافسردگی بشمار می‌رود که جهت درمان اختلال هراس، فوبیای اجتماعی، اختلال وسواس جبری، اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی، اختلالات افسردگی، و‌ اختلال استرس پس از سانحه توسط پزشک و‌ پس از انجام معاینات و ازمایشات مختلف با توجه به شرایط بیمار برای او تجویز می‌شود.

به خاطر داشته باشید که موارد مصرف ذکر شده در این مقاله به هیچ عنوان دستور مصرف نبوده و هر فرد باید تنها از طریق پزشک معالج و یا پزشک داروساز نسبت به تهیه دارو با نسخه و مصرف با دستور پزشک اقدام نماید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری