کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

مهم‌ترین عوارض مصرف فولیک اسید

مهم‌ترین عوارض مصرف فولیک اسید

مهم‌ترین عوارض مصرف فولیک اسید؛

فولیک اسید شکل ساختگی ویتامین B است. اکثر خانم‌ها قبل یا در دوران بارداری، طبق دستور پزشک و با دز مشخصی از قرص فولیک اسید استفاده می‌کنند. این مکمل می‌تواند به طور قابل توجهی سلامت بارداری را تسهیل کند. ویتامین B برای حفظ سلامت بخش‌های مهمی از بدن انسان مانند سیستم عصبی و خون، ضروری است. فولیک اسید یک نوع ویتامین B9 است که به صورت تزریقی یا خوراکی برای تامین نیازهای بدن به ویتامین های خانواده B مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سال 1998، قانونی وجود دارد که تزریق این ویتامین به غلات، نان، کلوچه ها، آرد، پاستا و بیسکویت ها اجباری است. 


نقش فولیک اسید در سلامتی

فولیک اسید برای بهبود سیستم خون رسانی و اکسیژن رسانی بدن ضروری است. این ماده همچنین در تولید و حفظ سلول‌های جدید و جلوگیری از ایجاد سرطان در اثر تغییرات  DNAموثر است. بهبود آکنه، اگزما، بیماری های کبدی و ناباروری مردان نیز از دیگر مزایای مصرف ویتامین B9 است. این ویتامین  برای پیشگیری و درمان کمبود فولات و افزایش هموسیستئین (هایپرهوموسیستئینمیا) در خون استفاده می‌شود. مصرف اسیدفولیک از سقط جنین و ابتلا جنین به بیماری ژنتیکی “نقص لوله عصبی” جلوگیری می‌کند. از دیگر مزایای استفاده از این ویتامین می‌توان به جلوگیری از افسردگی و  سکته مغزی اشاره کرد.

نقش فولیک اسید در سلامتی
فولیک اسید

اهمیت  فولیک اسید برای مو

مصرف فولیک اسید به عنوان درمانی برای رشد بهتر سلول‌های پوست، مو و ناخن مؤثر است. همچنین، در دوران بارداری، مصرف این ویتامین می‌تواند به رشد موهای سالم‌تر کمک کند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ویتامین B9 تأثیر متوسطی بر رشد مو دارد. به علاوه، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که کمبود فولیک اسید و ویتامین های B7 و B12 می‌تواند باعث ظهور زودرس موهای سفید شده در بزرگسالان شود. 

نقش مهم اسید فولیک در دوران بارداری

اسید فولیک در زمان رشد اولیه، به تشکیل لوله عصبی کمک می‌کند و به عنوان ویتامینی بسیار مهم شناخته می‌شود زیرا می‌تواند از بروز برخی نقایص مادرزادی مغزی کودکان مانع شود، از جمله آنسفالی (نقص مغز) و اسپینا بیفیدا (نقص در ستون فقرات). در بسیاری از کشورها، خانم‌های باردار نیاز دارند مصرف گندم و سایر غلات را در رژیم غذائی خود جای دهند تا این مشکل را رفع کنند. بررسی‌های علمی نشان داده‌اند که مصرف مناسب فولات تا 28 درصد خطر ابتلا به نقص مادرزادی قلب در نوزادان را کاهش می‌دهد. 

همچنین پیشنهاد می شود مقاله مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین K را نیز مطالعه نمایید.

با این حال، یک مطالعه سیستماتیک حاکی از آن است که مصرف قرص اسید فولیک تاثیر قابل توجهی در کاهش مرگ و میر، رشد و تکوین اندام‌ها، تنفس و سایر علائم در نوزادان و کودکان تا 9 ساله ندارد. قرص فولیک اسید، به ویژه در دوران بارداری، اهمیت بسزایی دارد زیرا در زمان تقسیم سلولی مؤثر است. کمبود ویتامین B12 نیز موجب از بین رفتن تشکیل DNA می‌شود و بیشترین تأثیر را بر سلول‌های خون‌ساز و نئوپلاسم (تشکیل سلول‌های جدید) دارد. زنان در سن باروری نیاز به 400 میکروگرم اسید فولیک در روز دارند و همه زنان در این دوره باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند تا از بروز برخی نقایص مادرزادی جلوگیری کنند. 

حدود نیمی از بارداری‌های ایالات متحده بدون برنامه‌ریزی اتفاق می‌افتد. بیشتر نقایص مادرزادی، به طور خاص نقص در ستون فقرات نوزاد، در هفته‌های اولیه بارداری، یعنی قبل از آنکه زنان اطلاعی از بارداری خود داشته باشند، رخ می‌دهد. از طرفی، در مصرف اسید فولیک، دوز بیش از 400 میکروگرم در روز ضرورتاً مناسب برای جلوگیری از نقص لولهٔ عصبی نیست، مگر اینکه پزشک به دلایل دیگر این را توصیه کند. هنگام برنامه‌ریزی برای بارداری، زنانی که پیشتر بارداری داشته‌اند و نقص لولهٔ عصبی در آن رخ داده است، باید با مراجعه به پزشک خود مشاوره کنند. CDC توصیه می‌کند که این زنان در ماه قبل از بارداری و در سه ماه اول بارداری، روزانه 4000 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند.

هر آنچه که باید درباره فولیک اسید دانست

اسید فولیک یا فولات، یک ترکیب مصنوعی از ویتامین B9 (ویتامین محلول در آب) است. این ویتامین به طور طبیعی در مواد غذایی وجود ندارد، اما در مکمل‌ها و محصولاتی مانند نان و لوبیا قرمز یافت می‌شود. اسید فولیک فرمی طبیعی و متفاوت از فولات است و برای استفاده توسط بدن باید به فرم فعال تبدیل شود. سرعت این تبدیل به ژنتیک هر فرد بستگی دارد. 

کاربرد و موارد مصرف فولیک اسید 

فولیک اسید ویتامین B9 مصنوعی و پایدار است و از آنجایی که به طور طبیعی در مواد غذایی یافت نمی شود، مصرف مکمل‌های معدنی و مولتی‌ویتامین‌ها برای جذب آن توصیه می‌شود. اما برای استفاده از فولیک اسید، باید در بدن به فرم فعال (ویتامین B9) تبدیل شود و این تبدیل توسط آنزیم‌هایی به نام MTHFR انجام می‌شود. بعضی افراد دارای جهش‌های ژنتیکی هستند که باعث می‌شود این تبدیل به خوبی در بدن صورت نگیرد.

در این شرایط، انباشت فولیک اسید در خون ممکن است به سلامتی بدن آسیب برساند و باعث ضعف سیستم ایمنی، کاهش عملکرد مغز و افزایش احتمال ابتلا به سرطان شود. توصیه می‌شود افرادی که دارای جهش MTHFR هستند، از مصرف بیش از حد فولیک اسید خودداری کنند و در عوض مکمل‌های حاوی 5-MTHF را مصرف کنند.

کاربرد و موارد مصرف فولیک اسید
فولیک اسید

نحوه مصرف فولیک اسید

همان‌طور که قبلاً گفته شد، اسید فولیک به طور مستقیم از طریق رژیم غذایی جذب نمی‌شود. اما فولات، فرم فعال ویتامین B9، در مواد غذایی وجود دارد. با این حال، بسیاری از افراد نادان از مصرف مواد غذایی حاوی فولات هستند. 

سخن پایانی 

اسید فولیک یک فرم ساختگی و مصنوعی ویتامین B9 است که به طور عمده در حبوبات یافت می‌شود و مصرف مکمل آن می‌تواند از کمبود آن در بدن جلوگیری کند. مصرف مناسب و متعادل ویتامین B9 به کاهش سطح هموسیستئین کمک می‌کند و از بروز نقایص تولد و سرطان پیشگیری می‌کند. مهم بودن این نکته نیز وجود دارد که اسید فولیک قابلیت جذب شدن مشابه فولات موجود در مواد غذایی را ندارد و قبل از استفاده در بدن باید به فرم فعال 5-MTHF تبدیل شود. به همین دلیل، افرادی که دارای جهش ژنتیکی MTHFR هستند، باید از مکمل‌هایی که حاوی 5-MTHF هستند، استفاده کنند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری