کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین K

مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین K

مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین K

ویتامین K یکی از ویتامین‌های بسیار مهم و حیاتی در بدن است. مانند سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر، ویتامین K نقش مهمی در کارکرد برخی از ارگان‌های بدن دارد. کمبود هر ریزمغذی و ویتامینی در بدن نشانه‌ای است که به عنوان یک زنگ هشداری عمل می‌کند و شما را در خصوص نیازهای بدن آگاه می‌سازد. ویتامین‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارند.


ویتامین K و معرفی آن

ویتامین K یکی از گروه‌های ویتامین‌های محلول در چربی است که نقش مهمی در فرایند لخته شدن خون، متابولیسم استخوان و تنظیم سطح کلسیم خون ایفا می‌کند. ویتامین K در دو شکل اصلی وجود دارد. نوع اصلی آن که به آن فیلوکینون می‌گویند، در سبزیجات برگ سبز مانند کلم سبز، زیره، کلم‌پیچ و اسفناج یافت می‌شود.

نوع دیگری از ویتامین K که به آن مناکینون ها می‌گویند، در برخی از غذاهای حیوانی و غذاهای تخمیری یافت می‌شود. به علاوه، باکتری‌ها در بدن انسان هم قادر به تولید مناکینون ها هستند. بدن برای تولید پروترومبین، پروتئین و فاکتور لخته کننده‌ای که در لخته شدن خون و متابولیسم استخوان نقش دارند، به ویتامین K نیاز دارد. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا کومادین استفاده می‌کنند، باید بدون مشورت با پزشک، از مصرف اضافی ویتامین K خودداری کنند. قرص آناهیل می‌تواند یک منبع خوب برای ویتامین K و مواد معدنی دیگر باشد.

ویتامین K و معرفی آن

مکمل ویتامین K چیست؟

برخی از مطالعات، اغلب در ژاپن انجام شده، نشان می‌دهند که مکمل‌های ویتامین K1 یا ویتامین K2 می‌توانند تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود بخشیده و مطالعات اندکی نیز کاهش خطر شکستگی استخوان را نشان می‌دهند. استفاده از مکمل‌های ویتامین K نسبتاً بی‌خطر است و بسیاری از افراد آن‌ها را مصرف می‌کنند. اما افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنند، بدون مشورت پزشک نباید ویتامین K را مصرف کنند؛ زیرا این ویتامین ممکن است تأثیرات معکوسی بر روی اثرات این داروها داشته باشد.

کمبود ویتامین k در چه کسانی بیشتر دیده می‌شود؟

کمبود این ویتامین در همه افراد ممکن است دیده شود، اما برخی افراد بیشتر در معرض کمبود ویتامین قرار خواهند گرفت. در ادامه به معرفی این گروه خواهیم پرداخت:

  • کسانی شرایط مزمن سوتغذیه و یا سو جذب دارند.
  • کسانی که بیماری هایی مانند کولیت، اوسراتیو و سلیاک مبتلا هستند.
  • کسانی که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند و یا دیالیز می‌شوند.
  • افرادی که به مدت طولانی از آنتی بیوتیک استفاده کرده اند، آنتی بیوتیک‌ها موجب شده‌اند باکتری‌های رود از بین برود، در نهایت ویتامینk2 در بدن کم می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله موثرترین روش‌های درمان کمبود ویتامین B12 را نیز مطالعه نمایید.

علائم کمبود ویتامین K

ویتامین K یکی از ویتامین‌های مهم برای سلامتی بدن است. این ویتامین نقش مهمی در فرآیندهای داخلی بدن دارد، به خصوص در انعقاد خون و سلامت استخوان‌ها. نشانه‌های کمبود ویتامین K می‌تواند شامل خونریزی غیرعادی، برآمدگیهای خونریزی در پوست، ضعف عضلانی، و خون ریزی لثه‌ها باشد.

کمبود ویتامین K در بزرگسالان نادر است، اما ممکن است در افرادی که از داروهایی استفاده می‌کنند که متابولیسم ویتامین K را مسدود می‌کنند، مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، یا در افرادی که شرایطی دارند که باعث سوء جذب غذا و مواد مغذی می‌شوند، رخ دهد. علاوه بر این، کمبود آن در نوزادان تازه متولد شده نیز ممکن است؛ زیرا ویتامین K از طریق شیر مادر به طور کافی به آنها منتقل نمی‌شود.

علائم کمبود ویتامین K

همچنین، برخی افراد به خاطر شرایط مشخصی نیاز بیشتری به ویتامین K دارند، مانند افرادی که دارای بیماری‌های روده‌ای یا مشکلات جذب مواد غذایی هستند.

موارد زیر شایع‌ترین علائم کمبود ویتامین K هستند:

  1. خونریزی
  2. استئوپنی یا پوکی استخوان
  3. زمان طولانی‌تر برای لخته شدن خون یا طولانی شدن زمان پروترومبین (که در مطب پزشک اندازه‌گیری می‌شود)

میزان مصرف ویتامین K برای تامین کمبود آن

میزان مصرف روزانه ویتامین K در افراد متفاوت است و به دو فاکتور بسیار مهم، یعنی سن و جنس، بستگی دارد. به عنوان مثال، نوزادان تنها به 2 میکروگرم ویتامین K در روز نیاز دارند. اما بانوان و مردان باید به ترتیب روزانه حدود 90 و 120 میکروگرم ویتامین K مصرف کنند.

برای حفظ سلامتی خود، مناسب است سالانه چک آپ انجام داده و سطوح ویتامین و مواد مغذی بدن را اندازه‌گیری کنید. این کار به شما کمک می‌کند کمبود ویتامین را سریعاً تشخیص داده و با پیشگیری از بروز مشکلات بعدی، جلوگیری نمایید.

فواید ویتامین K برای سلامتی

در مورد فواید سلامتی ویتامین K می‌توان گفت حضور این ماده جهت انعقاد خون، سلامت استخوان و سلامت قلب برای بدن الزامی است.

  • ویتامین K و سلامت استخوان

ویتامین K یک پروتئین مورد نیاز برای رشد و نمو استخوان است که عملکرد آن را فعال می‌کند. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که کمبود مقادیر ویتامین K1 و K2 با خطر بروز شکستگی استخوان در ارتباط است.

به طور کلی، در مطالعات کنترل‌شده، تاثیر مکمل‌های ویتامین K1 بر پوکی استخوان نتایج قابل‌توجهی نداشته و فواید کمتری نشان داده‌اند. با این حال، می‌توان ادعا کرد که مکمل‌های حاوی ویتامین K2 به عنوان MK-4 و MK-7 می‌توانند خطر شکستگی استخوان را کاهش دهند.

فواید ویتامین K برای سلامتی
  • ویتامین K و سلامت قلب

ویتامین K، علاوه بر نقش آن در انعقاد خون و سلامت استخوان‌ها، به نظر می‌رسد در پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز نقش مهمی دارد. این ویتامین با فعال‌کردن پروتئین خاصی، از رسوب کلسیم در دیواره‌های عروق جلوگیری می‌کند. رسوبات کلسیم می‌توانند پلاک‌ها را در رگ‌ها تشکیل داده و آن‌ها را مسدود کنند، بنابراین وجود رسوبات کلسیم نشانه‌ای مهم برای ابتلا به بیماری‌های قلبی است. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که ویتامین K2 بهتر از ویتامین K1 در کاهش رسوبات کلسیم و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عمل می‌کند.

  • ویتامین K و انعقاد خون

چندین پروتئین برای انعقاد یا لخته‌شدن خون به ویتامین K وابستگی دارند تا بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. انعقاد خون یکی از عملکردهای بسیار حائز اهمیت برای بدن است؛ بدون آن ممکن است خونریزی غیرقابل کنترل و حتی جراحت‌های جدی و خطرناک رخ دهد.

برخی افراد مبتلا به اختلالات انعقاد خون از دارویی به نام وارفارین استفاده می‌کنند تا جلوی لخته‌شدن بیش از حد خون را بگیرند. اگر شما نیز این دارو را مصرف می‌کنید، باید مصرف ویتامین K خود را کنترل کنید زیرا این ویتامین تأثیر قوی بر لخته‌شدن خون دارد.

سخن پایانی

ویتامین K یک گروه از ویتامین‌ها است که اهمیت بسیاری برای سلامتی دارند و نقش‌ آت بیشتر از کمک به انعقاد خون دارند. ویتامین K به دو شکل اصلی، یعنی ویتامین K1 (فیلوکوئینون) و ویتامین K2 (مناکینون) تقسیم می‌شود. نقش اصلی ویتامین K در انعقاد خون و تنظیم لخته‌شدن آن است.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری