کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

موثرترین روش‌های درمان کمبود ویتامین B12

موثرترین روش‌های درمان کمبود ویتامین B12

موثرترین روش‌های درمان کمبود ویتامین B12؛

براساس آمار جهانی اخیر، 60٪ از افراد زیر 60 سال در سراسر جهان به کمبود ویتامین B12 مبتلا هستند، و این آمار در افراد بالای 60 سال به 20٪ افزایش می‌یابد. این وضعیت نگران‌کننده‌ای است، با اینکه ویتامین‌های گروه B در منابع غذایی حیوانی و گیاهی موجود است. برای پیشگیری از عوارض کمبود ویتامین B12، مهم است علل، علائم و روش‌های درمان این مشکل را بشناسید و با انجام چند کار ساده، از مشکلاتی مانند اختلالات روانی، کم‌خونی و خستگی مداوم جلوگیری کنید.


کمبود ویتامین B12 به چه معناست؟

بدن برای ساخت سلول‌های قرمز خون، سلول‌های عصبی و تولید DNA به ویتامین B12 نیاز دارد. این ویتامین همچنین در انجام وظایف دیگری به بدن کمک می‌کند. با این حال، مشابه بسیاری از ویتامین‌ها، بدن قادر به تولید خود ویتامین B12 نیست. تنها راه تأمین نیاز بدن به ویتامین B12 مصرف آن از طریق غذا است. با این حال، مسئله اینجاست که بسیاری از ما به تغذیه‌ی خود اهمیت نمی‌دهیم و غذاهایی که مصرف می‌کنیم عموماً حاوی ویتامین‌های ضروری برای بدن نیستند.

خطر ابتلا به کمبود ویتامین B12 در شرایط زیر بیشتر خواهد بود:

  1. بالا رفتن سن
  2. جراحی لاغری
  3. کم خونی بدخیم 
  4. اختلالات دستگاه ایمنی
  5. داروهای موثر بر جذب ویتامین B12
  6. بیماری هایی که بر رودۀ کوچک اثر می گذارند
  7. گاستریت آتروفیت یا نازک شدن دیوارۀ محافظ معده
  8. گیاه خواری مطلق و عدم مصرف فراورده های حیوانی

کمبود ویتامین b12 چه علائمی دارد؟

علایم کمبود ویتامین B12 معمولاً به‌تدریج ظاهر می‌شوند، اما در صورت عدم درمان، ممکن است پیشرفت کنند. از مهم‌ترین عوارض کمبود ویتامین B12 می‌توان به مشکلات عصبی و اختلال در عملکرد مغز و سیستم عصبی اشاره کرد. در ادامه به شما توضیح می‌دهم که کمبود ویتامین B12 چه عوارضی دارد:

  • رنگ‌پریدگی
  • مشکلات بینایی
  • تپش قلب و تنگی نفس
  • مشکلات تعادل و ناتوانی در راه رفتن
  • مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال و از دست دادن اشتها
  • مشکلات روانی از افسردگی خفیف یا اضطراب گرفته تا زوال عقل
  • مشکلات عصبی مانند بی‌حسی عصبی، سوزن سوزن شدن اندام‌ها، ضعف عضلانی

 

بسیاری از متخصصان پوست و مو کمبود ویتامین B12 را به ریزش مو مرتبط می‌دانند. به همین دلیل، یکی از عوارض و علائم کمبود ویتامین B12 در زنان مشکل ریزش شدید موها است. همچنین، باید به خاطر داشت که برخی از عوارض کمبود ویتامین B12 مانند خستگی و افسردگی ممکن است با کمبود ویتامین D هم‌راستا باشند. با توجه به قیمت مناسب قرص ویتامین D، توصیه می‌شود این ویتامین را هم در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

آشنایی با انواع ویتامین ب 12

این ویتامین عمدتاً به سه شکل مختلف تهیه و مصرف می‌شود: قرص زیرزبانی B12، قرص خوراکی B12 و آمپول B12. همچنین، در ادامه به معرفی هر یک از این حالت‌ها پرداخته خواهد شد.

  • قرص ویتامین ب 12 زیر زبانی

مصرف قرص‌های زیرزبانی B12 منجر به تولید سلول‌های قرمز خون می‌شود و باعث افزایش قدرت بدن می‌شود. این قرص‌ها علاوه بر اینکه احساس خستگی و کسالت را کاهش می‌دهند، بهبود وضعیت عمومی بدن را نیز به همراه دارند.

  • قرص خوراکی ب12

قرص خوراکی B12 با نام آپوویتال نیز شناخته می‌شود. مانند قرص‌های زیرزبانی B12، این نوع مکمل‌ها نیز منجر به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون و بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن می‌شوند.

  • آمپول ب12

آمپول B12 یا سیانوویت از طریق تزریق به بدن، ویتامین B12 مورد نیاز انسان را تأمین می‌کند. باید توجه داشت که این آمپول برای افراد با بیماری‌های خاص و زنان باردار و شیرده، موارد مصرف متفاوتی دارد.

جبران کمبود ویتامین ب ۱۲ با استفاده از مکمل‌ها

اگر کمبود ویتامین B12 در رژیم غذایی شما باشد، ممکن است پزشک به شما تجویز کند که قرص‌های ویتامین B12 را روزانه در بین وعده‌های غذایی مصرف کنید. همچنین، در بعضی موارد، تزریق هیدروکسوکوبالامین دو بار در سال می‌تواند پاسخگوی نیاز بدن به ویتامین B12 باشد. مقادیر توصیه شده برای مصرف قرص ویتامین B12 به شرح زیر است:

افراد باردار: 2.6 میکروگرم در روز
افراد شیرده: 2.8 میکروگرم در روز
افراد 14 سال به بالا: 2.4 میکروگرم در روز

توجه کنید که برای جبران کمبود ویتامین B12 در کودکان و همچنین کمبود ویتامین B12 در بارداری، حتماً باید از پزشک خود مشورت بگیرید. افرادی که رژیم غذایی حاوی ویتامین B12 ندارند یا از رژیم‌های غذایی خاصی پیروی می‌کنند، تا آخر عمر نیاز به مصرف قرص ویتامین B12 خواهند داشت. بهترین زمان برای مصرف قرص ویتامین B12 معمولاً همراه با صبحانه یا ناهار است. همچنین، در صورت مصرف مکمل ویتامین B کمپلکس، توصیه می‌شود آن را صبح میل نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله 13 ماده غذایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند را نیز مطالعه نمایید.

درمان کمبو‌د ویتامین B12 با منابع غذایی گیاهی

منابع گیاهی ویتامین B12 معمولاً طبیعتاً در غذاهای گیاهی یافت نمی‌شود، بنابراین افرادی که از رژیم گیاهی یا وگان پیروی می‌کنند باید اطمینان حاصل کنند که روزانه مقدار کافی ویتامین B12 را دریافت می‌کنند تا از کمبود آن جلوگیری کنند. کمبود ویتامین B12 ممکن است به عواقب جدی سلامتی مانند کم خونی خطرناک منجر شود. بعضی از غذاهای طبیعی مانند مخمر، برخی از قارچ‌ها و برخی از جلبک‌ها حاوی ویتامین B12 هستند. همچنین، می‌توانید از غذاهای غنی شده با ویتامین B12 استفاده کنید تا نیاز روزانه خود را تامین نمایید.

برای مثال، مصرف غلات صبحانه غنی شده می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. اکثر غلات صبحانه حاوی تقریباً 25 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B12 هستند، اگرچه این درصد ممکن است در بسته‌بندی‌های مختلف متفاوت باشد. برای بفهمید که آیا غلات صبحانه مورد علاقه شما حاوی ویتامین B12 هستند یا خیر، می‌توانید بر روی بسته‌بندی غلات موجود را مطالعه کنید. درباره قارچ شیتاکه، مانند برخی از جلبک‌ها، برخی از قارچ‌ها از جمله قارچ شیتاکه حاوی ویتامین B12 هستند. 

درمان کمبو‌د ویتامین B12 با منابع غذایی گیاهی

با این حال، سطح ویتامین B12 در قارچ شیتاکه نسبتاً کم است و برای تامین نیاز روزانه به ویتامین B12، باید حدود ۵۰ گرم قارچ شیتاکه خشک شده را مصرف کنید. می‌توانید سعی کنید قارچ‌های حاوی ویتامین B12 را به غذاهای شام یا ناهار خود اضافه کنید تا تنوع طعم و مزه را افزایش دهید.

مخمر یکی از منابع غذایی غنی ویتامین B12 است و برای بسیاری از گیاهخواران و وگان‌ها مناسب است. یک قاشق غذاخوری مخمر، حاوی 2.4 میکروگرم ویتامین B12 است. جلبک نوری یا همان جلبک نُری، نیز به عنوان یک منبع خوب از ویتامین B12 شناخته شده است. مطالعات نشان داده که مصرف 4 گرم جلبک نُری خشک به عنوان تامین نیاز روزانه به ویتامین B12 توصیه می‌شود. این جلبک به طور معمول در کشورهای آسیایی استفاده می‌شود و می‌توانید آن را در بازارهای مواد غذایی آسیایی یا آنلاین تهیه کنید. جلبک نوری به عنوان تزئین سوشی نیز استفاده می‌شود و می‌تواند به تنهایی یک میان‌وعده سالم و ساده باشد.

سخن پایانی

ویتامین B12، یا کوبالامین، یک ویتامین محلول در آب است که نقش اساسی در حفظ سلامتی و بهبود عملکرد بدن دارد. این ویتامین معروف به عنوان یک ماده مغذی است که وظیفه حفظ سلامت سلول‌های خونی و عصبی در بدن انسان را دارد.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری