بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

13 ماده غذایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

13 ماده غذایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

13 ماده غذایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

اگر به دنبال راه‌هایی برای پیشگیری از سرما خوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت‌ها هستید، بهتر است از خوردن منظم انواع غذاهای مغذی و غنی از ویتامین‌ها را شروع کنید تغذیه بدن با استفاده از غذاهای خاص باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شود.

 

مواد غذایی که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند

1. مرکبات

اکثر مردم پس از سرما خوردگی مستقیما به ویتامین C روی می‌آورند زیرا به این خاطر است که ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون شده و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. همه مرکبات سرشار از ویتامین C می‌باشد این مرکبات معروف شامل:

  • پرتقال
  • لیمو شیرین
  • نارنگی 
  • گریپ فروت
  • لیمو ترش

 

 

مقدار روزانه برای بزرگسالان عبارت است از:

  • 75 میلی گرم برای خانم‌ها
  • 90 میلی گرم برای آقایان 

 

 

2. فلفل دلمه‌ای (قرمز)

فلفل دلمه‌ای قرمز تقریبا 3 برابر بیشتر از یک پرتقال ویتامین C دارد علاوه بر آن دارای منبع غنی از بتاکاروتن (در سبزیجات نارنجی مانند: هویج، فلفل دلمه نارنجی و قرمز و کدو تنبل یافت می‌شود که باعث تولید ویتامین A در بدن می‌شود) می‌باشد. علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، ویتامین C به حفظ سلامت پوست نیز کمک می‌کند.

شما می‌توانید در وعده‌های روزانه خود از فلفل دلمه استفاده کنید.

 

 

3. کلم بروکلی

بروکلی بمبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این گیاه سرشار از ویتامین‌های A، C، E می‌باشد علاوه بر آن دارای فیبر بالا و بسیاری از آنتی اکسیدان دیگر می‌باشد. شما می‌توانید این گیاه سالم را در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

یک نکته کلیدی درباره بروکلی این است تا حد امکان آن را کمتر بپزید.

 

4. سیر

سیر تقریبا در همه غذاها استفاده می‌شود و باید بدانید که این گیاه برای سلامتی بسیار مفید است. در گذشته ارزش سیر را در مبارزه با عفونت‌ها تشخیص داده‌اند. علاوه بر تقویت سیستم ایمنی به کاهش فشار خون نیز کمک می‌کند.

 

5. زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از موادی است که بسیاری از افراد بعد از بیمار شدن به آن روی می‌آورند. زنجبیل ممکن است به کاهش التهاب کمک می‌کند که همین از گلو درد و بیماری‌های التهابی جلوگیری می‌کند علاوه بر آن به درمان حالت تهوع نیز کمک می‌کند. زنجبیل ممکن است درد مزمن را کاهش دهد.

 

6. اسفناج

اسفناج نه تنها دارای ویتامین C است بلکه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد که به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت کمک می‌کند. اسفناج نیز همانند بروکلی در صورتی پر از خواص است که کمتر پخته شود.

7. ماست 

ماست‌های دارای پروبیوتیک بهترین گزینه برای تقویت سیستم ایمنی شما هستند مانند ماست یونانی. زیرا به دستگاه گوارش شما کمک می‌کند و با ویروس‌ها و باکتری‌ها در بدن مبارزه می‌کند. سعی کنید به جای استفاده از ماست‌های طعم دار و پر از شکر، از ماست‌های ساده استفاده کنید. شما می‌توانید ماست ساده را با میوه‌های سالم و مقداری عسل می کنید. ماست همچنین منبع ویتامین D می‌باشد.

بیشتر بدانید: پروبیوتیک چیست؟

 

 

 

8. بادام‌ها

وقتی نوبت به پیشگیری و مبارزه با سرماخوردگی می‌رسد، ویتامین E تمایل دارد ویتامین  C را پشت سر بگذارد. با این حال، این آنتی اکسیدان قوی کلیدی برای یک سیستم ایمنی سالم است. ویتامین E یک محلول در چربی است، به این معنی که برای جذب مناسب نیاز به وجود چربی دارد. مغز‌ها مانند بادام سرشار از ویتامین می‌باشد و دارای چربی سالم برای بدن است.

بزرگسالان تنها به 15 میلی گرم ویتامین E نیاز دارند. نصف فنجان بادام حدود 100 درصد منبع مطمئن از مقدار توصیه روزانه را برای شما فراهم می‌کند.

 

 

9. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و دارای ویتامین E و B6 می‌باشد. ویتامین E در تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. سایر مواد غذایی با مقادیر بالای ویتامین E عبارت است از: آووکادو و سبزیجات با برگ‌های تیره می‌باشد. تخمه آفتابگردان سرشار از سلنیوم هست. 

 

10. زردچوبه

زردچوبه سال‌ها به عنوان یک ضد التهاب برای درمان آرتروز و آرتریت روماتوئید (تورم، خشکی استخوان) استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده است که غلظت بالای کورکومین می‌تواند به کاهش آسیب عضلانی ناشی از ورزش کمک کند علاوه بر آن کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و برای بدن به عنوان یک ضد ویروس عمل می‌کند.

 

 

11. چای سبز

چای سبز و سیاه هر دو مملو از فلاونوئیدها (ترکیبات طبیعی که در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد و یک ضد التهاب قوی‌ست) بوده که یک آنتی اکسیدان قوی به حساب می‌آیند. چای سبز عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و علاوه بر آن چربی اضافی بدن شما را نیز کاهش می‌دهد.

 

 

11 . پاپایا

پاپایا یکی دیگر از میوه‌های مملو از ویتامین C است. این خربزه درختی ضد التهاب بوده و دارای منیزیم، پتاسیم و فولات می‌باشد که همگی برای سلامت کلی مناسب می‌باشد.

 

 

12. کیوی

مانند پاپایا، کیوی به طور طبیعی سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C است. ویتامین C گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با عفونت تقویت می‌کند و باعث می‌شود اجزای بدن به طور طبیعی

 

13. طیور

هنگامی که بیمار هستید و به سراغ سوپ مرغ می‌روید؛ سوپ التهاب بدن شما را کاهش داده و علائم سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد. مرغ و بوقلمون سرشار از ویتامین B6 می‌باشند. حدود 85 گرم گوشت مرغ تقریبا یک سوم نیاز روزانه شما را به ویتامین B6 تامین می‌کند. این ویتامین برای افزایش گلبول‌های قرمز مفید می‌باشد. آب گوشت و یا آب گوشت تهیه شده از جوشاندن استخوان مرغ حاوی کلاژن، کندرویتین و سایر مواد مغذی است که برای بهبود روده و ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

 

درست غذا خوردن یک شروع عالی است. بهتر است برای برنامه غذایی خود تنوع داشته باشید؛ خوردن تنها یکی از این غذاها حتی اگر به طور مداوم از آن را بخورید به مبارزه با آنفولانزا یا سایر عفونت‌ها کمک نخواهد کرد. 

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری