کپسول درموبلا کپسول درمو بلا

رازهای کاهش قند خون بالا؛ موادغذایی ساده که تاثیر شگفت‌انگیز دارند

رازهای کاهش قند خون بالا؛ موادغذایی ساده که تاثیر شگفت‌انگیز دارند

رازهای کاهش قندخون بالا؛ موادغذایی ساده که تاثیر شگفت‌انگیز دارند

هیپرگلیسمی یا قندخون بالا به وضعیتی گفته می‌شود که در آن میزان گلوکز در خون فراتر از سطح طبیعی قرار می‌گیرد. در واقع بالا رفتن غیرطبیعی سطح قند خون می‌تواند به دلایل مختلف متابولیکی رخ دهد و ممکن است منجر به عوارض جدی برای سلامت فرد شود. هیپرگلیسمی اغلب به اختلالاتی مانند دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 مرتبط است، که هرکدام ویژگی‌ها و دلایل خاص خود را دارند.


قندخون بالا چیست؟

همانطور که اشاره شد، قند خون بالا که به نام هیپرگلیسمی نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن میزان گلوکز در خون بیشتر از حد معمول می‌شود. این مشکل می‌تواند به علت تولید ناکافی انسولین، مقاومت به انسولین یا ترکیبی از هر دو عامل ذکر شده بوجود آید. انسولین که توسط لوزالمعده تولید می‌شود، هورمونی است که نقش مهمی در تنظیم سطح قندخون ایفا می‌نماید.

قندخون بالا چیست؟
قندخون بالا چیست؟

آشنایی با نشانه‌ها و علائم قندخون بالا 

علائم و نشانه‌های قند خون بالا شامل موارد زیر هستند:

  1. تکرر ادرار
  2. تشنگی شدید
  3. احساس خستگی
  4. افزایش بی‌دلیل اشتها
  5. کاهش وزن بی‌دلیل و ناگهانی

به طور معمول سطح قند خون بالا در بازه 200 تا 350 میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای نوجوانان و 200 تا 240 میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای کودکان اندازه‌گیری می‌شود. افرادی که نتوانند قند خون خود را با توجه به این تغییرات کنترل کنند، در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند.

بررسی پیامدهای و عوارض قند خون بالا

افزایش مداوم قندخون می‌تواند به رگ‌های خونی، اعصاب و اندام‌ها آسیب‌های جدی وارد نماید. مصرف زیاد قند و غذاهای شیرین می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند چاقی، انسداد شریان‌ها، بالا رفتن کلسترول، آسم، سندروم متابولیک و فشار خون بالا شود. اما، بسیاری از این بیماری‌ها با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و سالم قابل کنترل و درمان هستند. پس از انجام آزمایش قند خون، پزشک به بررسی و تحلیل عوامل خطر می‌پردازد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله سوکرالوز بهترین جایگزین شکر را نیز مطالعه نمایید.

موادغذایی مناسب برای کاهش قند خون بالا چیست؟

قند خون بالا را چگونه پایین بیاوریم؟ برای کاهش قندخون بالا چه بخوریم؟ در ادامه به بهترین و قوی‌ترین پایین آورنده قندخون خواهیم پرداخت:

  • سیر و پیاز:

سیر دارای ویژگی‌های مفیدی است که می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مصرف سیر می‌تواند قند خون ناشتا و سطح قند خون بعد از غذا را کاهش دهد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند که پیاز نیز می‌تواند تاثیرات مثبت بر قند خون داشته باشد.

  • دانه‌های چیا:

دانه‌های چیا به دلیل داشتن امگا3، فیبر، چربی‌های سالم، کلسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها مفید هستند. مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی حاوی این دانه‌ها می‌توانند به کاهش سطح LDL کلسترول و تری‌گلیسیرید کمک چشمگیری کنند.

  • غذاهای حاوی فیبر:

مصرف غذاهای غنی از فیبر می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کرده و نوسانات قند خون را کاهش دهد. فیبر همچنین به کاهش مقاومت انسولین کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود به طور روزانه 25 تا 30 گرم فیبر از منابع غذایی تازه دریافت کنید.

  • قهوه:

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف یک فنجان قهوه در روز قادر است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا بیش از 10 درصد کاهش دهد. توجه داشته باشید که افزودنی‌هاییی مانند قند به قهوه می‌توانند اثرات مفید آن را کاهش دهند. بهتر است از شیر برای افزودن به قهوه استفاده کنید.

  • پروتئین‌های سالم:

پروتئین‌های سالم مانند حبوبات (مثل عدس و نخود)، ماهی (از جمله سالمون)، مرغ بدون پوست به کاهش قند خون کمک کرده و احساس سیری طولانی‌تری ایجاد می‌کنند. این پروتئین‌ها می‌توانند به صورت پخته، کبابی یا در سوپ‌ها و خوراک‌ها مصرف شوند.

  • آجیل و مغزها:

بادام می‌تواند به تنظیم و کاهش قند خون پس از غذا کمک کرده و از بروز دیابت پیشگیری کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه دو اونس بادام می‌تواند سطح قند خون و انسولین ناشتا را کاهش دهد. به علاوه، بادام می‌تواند حساسیت به انسولین را در افرادی که در معرض پیش‌دیابت هستند، افزایش دهد.

  • غذاهای حاوی امگا3:

غذاهایی مانند ماهی‌های چرب (از جمله قزل‌آلا و سالمون) و تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می‌توانند به کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین کمک کنند. این مواد غذایی را می‌توانید به صورت پخته شده یا به صورت مکمل دریافت نمایید.

بهترین دمنوش‌های کاهش قندخون بالا

جهت کاهش قندخون بالا، چندین نوع دمنوش وجود دارد که می‌تواند در کاهش قندخون بالا موثر باشد:

  • دمنوش آویشن

آویشن یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش قند خون است. این گیاه دارای 75 فیتوکمیکال فعال است که به کنترل دیابت کمک می‌کند. همچنین، آویشن به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب کمک می‌کند. جهت تهیه این دمنوش، کافی است 1 یا 2 قاشق چای‌خوری آویشن را به آب جوش اضافه کنید و پس از دم کشیدن، مصرف نمایید.

  • دمنوش بابونه

بابونه نیز به کاهش قند خون کمک می‌کند و با انتقال قند از خون به ذخایر کبد، از مشکلات ناشی از دیابت جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، دمنوش بابونه آرامش‌بخش است و پس از یک روز سخت می‌تواند مفید باشد. جهت تهیه این دمنوش، یک قاشق غذاخوری گل خشک بابونه را در آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشد، سپس اماده سرو است.

بهترین دمنوش‌های کاهش قندخون بالا
بهترین دمنوش‌های کاهش قندخون بالا
  • دمنوش پونه کوهی

پونه کوهی تاثیرات مثبتی بر قند خون دارد. این گیاه فعالیت لوزالمعده را بالا برده و تولید انسولین را بهبود می‌بخشد. به علاوه، با کاهش میل به شیرینی، به پایین آوردن سطح قند خون کمک می‌کند. برای تهیه این دمنوش، 2 قاشق غذاخوری پونه کوهی را در آب جوش بریزید و اجازه دهید دم بکشد، سپس نوش جان کنید.

  • دمنوش به لیمو

برگ‌های گیاه به لیمو به کاهش قندخون و چربی خون کمک می‌کند و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. جهت تهیه این دمنوش، برگ‌های به لیمو را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. سپس برگ‌ها را جدا کرده و دمنوش صاف شده را میل نمایید.

  • دمنوش نعناع

دمنوش نعناع به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی، می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند و در برابر دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان موثر باشد. توصیه می‌شود از نعناع طبیعی به جای انواع بسته بندی آن استفاده کنید. افراد مبتلا به رفلاکس معده میبایست از مصرف نعناع پرهیز نمایند.

سخن پایانی

جهت کنترل قندخون بالا، اجرای چندین تغییر در سبک زندگی بسیار مفید است. این تغییرات شامل انتخاب غذاهای با فیبر بالا و با شاخص گلیسمی پایین، مانند سبزیجات تازه، میوه‌های کم قند و غلات کامل می‌شود که به تنظیم قند خون کمک می‌کند. همچنین، انجام ورزش منظم و خواب کافی نیز به بهبود واکنش بدن به انسولین کمک می‌کند. علاوه بر این، مدیریت استرس و نظارت بر حجم وعده‌های غذایی می‌تواند به پایداری قند خون کمک بسیاری کند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری