کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

سوکرالوز بهترین جایگزین شکر

سوکرالوز بهترین جایگزین شکر

سوکرالوز بهترین جایگزین شکر

ممکن است شما هم جزو افرادی باشید که هیچ چیز را با خوردن یک تکه شیرینی لذت بخش عوض نمی‌کنید. اگر همیشه دوست دارید در کنار چای عصر، یک تکه کیک یا شکلات شیرین بخورید، باید مقدار قند موجود در آن و تأثیر آن در بلند مدت را هم مدنظر قرار دهید. ممکن است بیماری دیابت یکی از معروف‌ترین بیماری‌هایی باشد که ناشی از مصرف بیش از حد قند و شکر است. البته امروزه شیرین کننده‌های رژیمی بدون کالری، که قندهای مصنوعی هستند، به بازار عرضه می‌شوند.


سوکرالوز چست؟

سوکرالوز، یک شیرین‌کننده مصنوعی بدون کالری است که به طور رایج در محصولاتی مانند اسپلندا استفاده می‌شود. برای تولید سوکرالوز، شکر از طریق یک سری فرایندهای شیمیایی چند مرحله‌ای تغییر می‌کند و در این فرآیندها، گروه‌های هیدروژن-اکسیژن با اتم‌های کلر جایگزین می‌شوند. سوکرالوز در سال 1976 کشف شد، زمانی که یک دانشمند دستورالعملی را اشتباهاً تفسیر کرد و این ماده را مزه نمود.

او متوجه شد که بسیار شیرین است و بعدها شرکت‌های Tate & Lyle و Johnson & Johnson با همکاری توسعه محصولاتی مبتنی بر سوکرالوز، مانند اسپلندا، را آغاز کردند. اسپلندا در سال 1999 برای اولین بار در ایالات متحده معرفی شد و هم‌اکنون یکی از شیرین‌کننده‌های محبوب در این کشور به حساب می‌آید. اسپلندا به‌طور عمده در آشپزی و شیرینی‌پزی به عنوان جایگزینی برای شکر استفاده می‌شود و همچنین به هزاران محصول غذایی در سراسر جهان افزوده می‌شود. 

سوکرالوز چست؟

فواید استفاده از سوکرالوز 

سوکرالوز یک شیرین‌کننده بدون کالری است که طعمی شیرین و عالی دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود سوکرالوز به عنوان جایگزین شکر در شیرینی‌جات و دسرها استفاده شود. دلیل برتری سوکرالوز نسبت به سایر شیرین‌کننده‌ها به دلیل شباهت طعم آن به شکر است. سوکرالوز در دهان باقی می‌ماند و طعم ناخوشایندی را ایجاد نمی‌کند.

از آنجا که سوکرالوز شکسته نمی‌شود، نمی‌تواند انرژی تولید کند و سریعاً از بدن خارج می‌شود. تحقیقاتی درباره سوکرالوز صورت گرفته است و تاکنون هیچ گزارشی از عوارض نامطلوب مستندی از جمله پوسیدگی دندان، افزایش قند در افراد دیابتی، تغییرات ژنتیکی، سرطان، اختلالات ایمنی، اختلال در سیستم اعصاب مرکزی و نقص جنین اعلام نشده است.

سوکرالوز برای همه افراد مناسب است، از جمله زنان باردار، مادران شیرده و کودکان. این شیرین‌کننده برای افرادی که می‌خواهند میزان جذب کالری خود را کاهش دهند، مفید است. همچنین می‌توان سوکرالوز را در مکمل‌های غذایی، مواد دارویی، ویتامین‌ها و مکمل‌های معدنی و دارویی به عنوان یک شیرین‌کننده استفاده کرد. یکی از فواید دیگر سوکرالوز این است که موجب تخریب دندان‌ها نمی‌شود و باکتری‌های دهانی آن را به عنوان منبع غذایی شناسایی نمی‌کنند، بنابراین منجر به پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شود.

عوارض سوکرالوز چیست؟

بسیاری از مردم معتقدند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند سوکرالوز می‌توانند ما را از دیابت و چاقی نجات دهند. در حقیقت، سوکرالوز به عنوان یکی از برترین شیرین‌کننده‌های مصنوعی در سراسر جهان، در غذاهای کم‌کالری و رژیم‌های غذایی و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. اما به تازگی، برخی از محققان در مورد عوارض سوکرالوز نگرانی‌هایی را بیان کرده‌اند. خطرات و عوارض جانبی سوکرالوز را نباید نادیده گرفت. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره خواهیم کرد.

احتمالاً مصرف سوکرالوز ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. طبق یک مطالعه، استفاده روزانه از نوشابه‌های رژیمی حاوی این شیرین‌کننده، با خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 بیش از 36 درصد همراه است. این نتیجه نشان می‌دهد که سوکرالوز ممکن است عاملی غیرمنتظره در افزایش خطر ابتلا به دیابت باشد.

همچنین پیشنهاد می‌شود رویال ژلی چیست؟ را نیز مطالعه نمایید.

استفاده از سوکرالوز ممکن است خطر ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر و بیماری کرون را افزایش دهد. به عنوان یک شیرین‌کننده مصنوعی، سوکرالوز بر خلاف سایر شیرین‌کننده‌ها مانند ساکارین، بر باکتری‌های روده تأثیراتی دارد. بدن قادر به هضم سوکرالوز نیست و به طور مستقیم از دستگاه گوارش عبور می‌کند و به روده آسیب می‌رساند. این مسئله ممکن است منجر به از بین رفتن پروبیوتیک‌ها و آسیب دیدن دیواره روده شده و به طور ناشناخته‌ای منجر به بیماری‌های روده شود.

احتمالاً هنگام گرم شدن، سوکرالوز می‌تواند ترکیبات سمی ایجاد کند. یک مطالعه که در مجله سم‌شناسی و بهداشت محیط منتشر شده است، نشان می‌دهد که در صورت پخت در دماهای بالا همراه با سوکرالوز، کلروپروپانول‌های خطرناک تشکیل می‌شوند. به علاوه، سوکرالوز در حالت گرم به حرارت حساس است و پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این ترکیبات کلروپروپانول، که شامل آلاینده‌هایی با خصوصیات ژنوتوکسیک، سرطان‌زا و توموری زایی است، تشکیل می‌شوند.

کاربرد سوکرالوز

از زمان معرفی سوکرالوز حدود 20 سال پیش، میلیون‌ها نفر از این محصول به عنوان جایگزینی با کالری کمتر برای لذت بردن از شیرینی‌های مورد علاقه خود استفاده شده‌ است. با استفاده ساده، می‌توان با جایگزینی شکر با اسپلندا، مصرف کالری را کاهش داد. به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت که نیاز به کنترل مصرف قند خود دارند، بسیار مفید است. اسپلندا به غذاها و نوشیدنی‌ها شیرینی می‌بخشد، اما باعث افزایش سطح قند خون به میزان قند معمولی نمی‌شود. این محصول مصنوعی در بسیاری از کشورهای جهان مورد تأیید قرار گرفته است و برای تولید محصولات مختلف استفاده می‌شود.

در ادامه به برخی از این مواد غذایی اشاره خواهیم نمود:

  • خمیردندان
  • آدامس و آب‌نبات
  • دسرها و بستنی‌ها
  • کیک‌ها و شیرینی‌ها
  • انواع نوشیدنی‌های کارخانه‌ای
  • غذاهای بسته‌بندی شده، آماده و منجمد

آیا سوکرالوز با افزایش یا کاهش وزن همراه است؟

معمولاً محصولاتی که شرکت‌هایی در زمینه کاهش وزن تولید می‌کنند، شامل شیرین‌کننده‌های بدون کالری هستند. اما به نظر نمی‌رسد که سوکرالوز و شیرین‌کننده‌های مصنوعی تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر روی وزن داشته باشند. مطالعات اولیه نشان می‌دهد که مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی هیچ ارتباط مستقیمی با وزن بدن یا توده چربی ندارد، با این حال برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که ممکن است این شیرین‌کننده‌ها باعث افزایش طفیفی در شاخص توده بدنی (BMI) شوند. با انجام آزمایش‌های تصادفی کنترل‌شده که اصل تحقیقات علمی هستند، مشخص شده است که شیرین‌کننده‌های مصنوعی به‌طور میانگین باعث کاهش 1.7 پوند (0.8 کیلوگرم) در وزن بدن می‌شوند.

سوکرالوز بهترین جایگزین شکر

شیرین کننده سوکرالوز دارای چه خواصی هستند؟

شیرین کننده‌های کم کالری در دسته بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند، برخی از آن‌ها کم کالری هستند مانند آسپارتام، در حالی که برخی دیگر بدون کالری هستند مانند سوکرالوز، شیرین کننده‌های میوه و شیرین کننده‌های استویا. اما به طور کلی، این شیرین کننده‌ها به عنوان جایگزین‌های قند با درصد بالا شناخته می‌شوند.

سوکرالوز یک شیرین‌کننده فوق العاده است، بنابراین غذاها و نوشیدنی‌هایی که با استفاده از سوکرالوز شیرین شده اند، در شرایط مختلف همچنان طعم شیرین خود را حفظ می کنند. این شامل غذاهای منجمد مانند بستنی و دسرهای منجمد می شود، همچنین غذاهایی که باید با دمای بالا گرم شوند مانند محصولات پخته شده و همچنین غذاهایی که نیاز به استریل کردن دارند.

سخن پایانی

سوکرالوز، با فرمول شیمیایی C12H19Cl3O8 و شناسه پاب‌کم 71485، یک ترکیب شیمیایی است که جرم مولی آن 397٫64 g/mol است. این ترکیب، بدون کالری است و تنها شیرین‌کننده‌ای است که از شکر مشتق می‌شود. علاوه بر این، سوکرالوز نسبت به شکر، حدوداً 600 برابر شیرین‌تر است. با جایگزینی سه مولکول کلر در ساختار سوکرالوز، این ترکیب قابلیت شکسته شدن و متابولیزه شدن را ندارد.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری