کپسول درموبلا کپسول درمو بلا

آمپول کورتیران؛ آشنایی با نحوه تزریق و مهم‌ترین عوارض آن

آمپول کورتیران؛ آشنایی با نحوه تزریق و مهم‌ترین عوارض آن

آمپول کورتیران؛ آشنایی با نحوه تزریق و مهم‌ترین عوارض آن

آمپول کورتیران یا تریامسینولون یک کورتیکواستروئید بوده که به کاهش التهاب در بدن کمک بسزایی می‌کند. این دارو جهت درمان شرایط مختلفی اعم از پسوریازیس، آلوپسی، اگزما، آلرژی، لوپوس، آسم و آرتریت خودایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که داروهای استروئیدی همچون امپول کورتیران می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف نموده و در نهایت موجب تشدید عفونت‌هایی شوند که ممکن است قبلاً داشته‌اید یا اخیراً به آن مبتلا شده‌اید. در نتیجه، بسیار حائز اهمیت است که پزشک خود را از هر گونه بیماری یا عفونتی که در هفته‌های اخیر تجربه کرده‌اید، مطلع نمایید.


آمپول کورتیران چیست؟

آمپول کورتیران که با نام تریامسینولون نیز شناخته می‌شود، یکی از داروهای کورتیکواستروئیدی بشمار می‌رود که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. همانطور که اشاره نمودیم، این دارو در درمان انواع مشکلاتی مانند لوپوس، پسوریازیس، اگزما، آلرژی، آلوپسی، آسم و آرتریت خودایمنی نقش مهمی دارد. علاوه بر این، داروهای استروئیدی مانند کورتیران با تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد موجب می‌شود عفونت‌های موجود یا جدید را تشدید کنند.

آمپول کورتیران چیست؟
آمپول کورتیران چیست؟

آمپول کورتیران در چه مواردی تجویز می‌شود؟

در ادامه به بررسی موارد مصرف آمپول کورتیران خواهیم پرداخت:

آمپول کورتیران (Cortiran) یک داروی استروئیدی است که جهت کنترل التهاب و درد در شرایط مختلف پزشکی تجویز می‌شود. این دارو با استفاده از کورتیکواستروئیدها، در کاهش التهاب و سرکوب پاسخ‌های ایمنی بدن نقش مهمی‌ ایفا می‌کند. از جمله کاربردهای آن می‌توان به درمان استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، مشکلات و عارضه‌های پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت و بیماری‌های تنفسی مانند آسم و همچنین اختلالات خودایمنی اشاره کرد.

آمپول کورتیران و نحوه عملکرد آن در بدن

داروی کورتیران پس از وارد شدن به بدن، به هسته سلول‌ها منتقل شده و با بخشی از DNA متصل خواهد شد. این اتصال منجر به بالا رفتن تولید mRNA می‌گردد که به نوبه خود موجب ساخت آنزیم‌هایی می‌شود که اثرات سیستمیک کورتیکواستروئیدها را ایجاد می‌کنند. این داروها با غیر فعال نمودن فاگوسیتوزها و جلوگیری از تجمع سلول‌های التهاب‌زا و آزاد شدن واسطه‌های شیمیایی التهاب، به کاهش و درمان التهاب کمک چشمگیری می‌کنند.

تزریق آمپول کورتیران چه عوارضی خواهد داشت؟

عوارض آمپول کورتیران شامل موارد مختلفی خواهد بود اما لازم به ذکر است عوارضی که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود، همگی احتمالی هستند. این دارو می‌تواند سبب بروز سوزش، تاول و خارش در نواحی تزریق شود. پوست فرد بیمار ممکن است خشک و پوسته پوسته شده و همچنین آکنه و افزایش رشد موهای زائد، به ویژه در صورت، دیده شود. از دیگر عوارض می‌توان به نازک شدن پوست اشاره نمود. علاوه بر این، ممکن است ریزش مو در نواحی سر نیز افزایش یابد و خطوط قرمز بر روی ساق پا، بازوها، صورت و کشاله ران ظاهر شود.

تزریق آمپول کورتیران چه عوارضی خواهد داشت؟
تزریق آمپول کورتیران چه عوارضی خواهد داشت؟

در چه صورت آمپول کورتیران نباید تزریق شود؟

موارد منع مصرف آمپول کورتیران کدامند؟ مصرف کورتیکواستروئیدها ممکن است برای افرادی که به این دسته داروها حساسیت نشان می‌دهند یا به عفونت‌های سیستمیک قارچی مبتلا هستند، مناسب نباشد. به علاوه، این دارو برای کسانی که زخم‌های گوارشی فعال دارند یا نوزادان تازه متولد شده و نارس، توصیه نمی‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله راهکارهای کلیدی و موثر برای درمان گوشت اضافه که باید بدانید را نیز مطالعه نمایید.

تزریق این دارو به داخل مفصل میبایست از انجام در مواردی مانند جراحی‌های ترمیمی مفاصل، پوکی استخوان غیر مرتبط با آرتریت، شکستگی‌های داخل مفصلی، اختلالات انعقادی، عفونت‌های اطراف مفصل یا سابقه آن‌ها و ناپایداری مفصل خودداری نمود. در دوزهای بالا، ممکن است آسیب‌های مغزی ناشی از تروما ایجاد شود. عفونت در محل تزریق و قطع ناگهانی دارو در دوره‌های طولانی مدت درمان نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

نکات کلیدی در مصرف آمپول کورتیران

جهت استفاده از داروی کورتیران، حتماً طبق دستورات پزشک متخصص عمل نموده و حتما از تغییر دوز دارو به صورت خودسرانه خودداری نمایید. این دارو برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. مصرف طولانی‌مدت کورتیران ممکن است منجر به کاهش رشد در کودکان شود.

لازم‌ به ذکر‌ است در صورتی که برای مدت طولانی از این دارو استفاده می‌کنید، از قطع ناگهانی آن اجتناب کنید. علاوه بر این، در هنگام مصرف کورتیران، مصرف داروهای حاوی سدیم را کاهش داده و مکمل‌های پتاسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر درمان طولانی‌مدت دارید، معاینات منظم چشم‌ پزشکی برای شما نیز ضروری خواهد بود.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید، آلرژی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن فرد به مواد خارجی خاص واکنشی غیرطبیعی نشان دهد. واکنش‌های آلرژیک در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد و دلایل متنوعی داشته باشد. هرچند که علت آلرژی ممکن است متفاوت باشد، درمان آن ضروری است؛ چرا که علائم این بیماری، به ویژه در صورت وجود آلرژی پوستی مانند خارش، قرمزی و التهاب، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. همانطور که گفته شد آمپول کورتیران یا تریامسینولون به عنوان یکی از داروهای کورتیکواستروئیدی شناخته می‌شود که به کاهش التهاب و آلرژی در بدن کمک می‌کند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری