هدر تخفیف اول دکستاپ شهریور03 کپسول درمو بلا

همه چیز درباره فواید و عوارض داروی هیدرالازین

همه چیز درباره فواید و عوارض داروی هیدرالازین

همه چیز درباره فواید و عوارض داروی هیدرالازین hydralazine؛

همانطور که می‌دانید قلب به عنوان عضوی از بدن، وظیفه پمپاژ خون را در سراسر بدن بر عهده دارد. خونی که میزان اکسیژن کمی دارد به ریه‌ها منتقل شده و در آنجا اکسیژن جذب می‌کند. سپس، خون پر از اکسیژن توسط قلب به کل بدن ارسال می‌شود تا عضلات و سلول‌های بدن ما را تغذیه نماید. فرآیند پمپاژ خون منجر به ایجاد فشار در شریان‌ها می‌شود. اگر فردی دچار فشار خون بالا باشد، به این معناست که دیواره‌های شریانی او به طور مداوم تحت فشار زیادی قرار دارند.


آشنایی با قرص هیدرالازین

فشار خون بالا حتما باید کنترل شود. قرص هیدرالازین که به صورت آمپول نیز موجود است، یکی از داروهای کاهش‌دهنده فشار خون است که می‌توان در دوران بارداری نیز از آن استفاده نمود. البته لازم به ذکر است که این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را تحت کنترل نگه می‌دارد. در نهایت، ممکن است نیاز باشد که این دارو به صورت مادام‌العمر مصرف شود.

آشنایی با قرص هیدرالازین
آشنایی با قرص هیدرالازین 

داروی هیدرالازین در چه مواردی مصرف می‌شود؟

همانطور که گفته شد، هیدرالازین یک داروی کاهنده فشار خون است که به عنوان دارویی برای کنترل فشار خون بالا تجویز می‌شود. این دارو به خاطر اینکه می‌تواند در زنان باردار نیز استفاده شود، در مواردی مانند اکلامپسی نیز مصرف می‌شود. استفاده از هیدرالازین در این موارد تحت نظارت پزشک و با رعایت دقیق دستورالعمل‌های پزشکی صورت می‌گیرد. به دلیل اهمیت کنترل فشار خون و جلوگیری از عوارض جدی برای مادر و جنین، این اقدامات انجام می‌شود.

داروی هیدرالازین چگونه اثر خود را اعمال می‌کند؟

اصلی‌ترین اثر هیدرالازین، باز کردن عروق است که در شرایط جدی ممکن است اثراتی ناچیزی بر روی وریدها داشته باشد. این دارو منجر به کاهش مقاومت عروقی می‌شود و در نهایت سبب کاهش بار قلب و افزایش سیستمیک می‌گردد.

داروی هیدرالازین پس از مصرف خوراکی به خوبی جذب می‌شود. این دارو به طور فراوان به پروتئین متصل می‌شود و متابولیسم آن از طریق کبد انجام می‌شود. نیمه عمر هیدرالازین حدود 3 تا 7 ساعت است که در موارد نارسایی کلیه، این مقدار ممکن است افزایش یابد.

اثرات دارو پس از مصرف خوراکی در حدود 45 دقیقه و پس از تزریق در حدود 10 تا 20 دقیقه شروع می‌شود. زمان لازم برای دستیابی به اوج اثر برای مصرف وریدی حدود 15 تا 30 دقیقه و برای مصرف خوراکی حدود 1 تا 2 ساعت است. مدت طولانی‌ترین اثر این دارو پس از مصرف خوراکی یا وریدی حدود 3 تا 8 ساعت محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است که این دارو از طریق کلیه دفع می‌شود.

داروی Hydralazine چگونه مصرف می‌شود؟

هیدرالازین را طبق تجویز پزشک باید به صورت خوراکی، همراه ‌با یا بدون غذا مصرف نمایید. به طور معمول این دارو 2 تا 4 مرتبه در روز استفاده می‌شود. دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی شما و واکنش بدن به درمان تعیین می‌گردد. پزشک ممکن است با دوز کم شروع کند و به تدریج آن را افزایش دهد. جهت بهره‌مندی کامل از این دارو، باید به طور منظم آن را مصرف نمایید. برای یادآوری بهتر، دارو را هر روز در زمان مشخصی مصرف نمایید.

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچگونه علائمی احساس نمی‌کنند. همچنین، ممکن است چندین هفته زمان ببرد تا اثرات کامل این دارو را تجربه نمایید. قطع این دارو باید تحت نظر پزشک‌ متخصص صورت گیرد. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد، پزشک خود را مطلع سازید.

در زمان مصرف داروی هیدرالازین چه نکات باید رعایت شود؟

حتما دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی رعایت نمایید. توصیه می‌شود فشار خون خود را به صورت منظم چک کنید؛ این کار را می‌توانید در منزل نیز انجام‌ دهید. در طول دوره درمان، در زمان‌های مقرر به پزشک مراجعه کنید و تست‌های آزمایشگاهی و پزشکی مانند CBC و بررسی عملکرد کلیه را انجام دهید.

از مصرف الکل و استعمال دخانیات در طول درمان با هیدرالازین خودداری کنید. در دو هفته اول درمان، به طور روزانه و سپس هر هفته وزن خود را اندازه‌گیری کنید. جهت جلوگیری از افت ناگهانی فشار خون، از تغییر وضعیت ناگهانی در طول درمان با این دارو پرهیز کنید. در طول درمان با هیدرالازین، از ورزش‌های سنگین، گرفتن دوش آب داغ و ماندن طولانی مدت در هوای گرم پرهیز نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله از سیر تا پیاز علائم سکته مغزی و راهکارهای درمانی را نیز مطالعه نمایید.

مصرف داروی هیدرالازین چه عوارضی به همراه دارد؟

اسهال، حالت تهوع و استفراغ، سردرد، تپش یا تغییرات در ضربان قلب، کاهش اشتها یا سرگیجه از عوارض متداول استفاده از این دارو است که اغلب در ابتدای مصرف و تطبیق بدن با دارو رخ می‌دهد. این علائم و نشانه‌ها در اکثر موارد با تنظیم بدن به دارو بهبود می‌یابند. اگر این علائم ادامه یابد یا وخیم‌تر شود، به پزشک خود اطلاع دهید.

نکات مهم‌ در مصرف داروی Hydralazine
نکات مهم‌ در مصرف داروی Hydralazine

نکات مهم‌ در مصرف داروی Hydralazine

در مصرف داروی هیدرالازین به نکات زیر توجه نمایید: 

  • تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل‌های گیاهی را به پزشک خود گزارش دهید.
  • در صورت مشاهده عوارض جانبی جدی هنگام استفاده از هیدرالازین، مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه یا ورم صورت، دست‌ها یا پاها بلافاصله و فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
  • پیش از شروع مصرف هیدرالازین، پزشک‌تان را در جریان تمام وضعیت‌های پزشکی خود، مانند بیماری قلبی، مشکلات کلیوی یا کبدی قرار دهید تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود.

سخن پایانی

فشار خون بالا که به "قاتل خاموش" نیز معروف است، یک بیماری قلبی عروقی محسوب می‌شود که جمعیت قابل‌توجهی از مردم جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس برآوردها، حدود 78 میلیون نفر در آمریکا با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. گرچه داروهای بسیاری برای درمان و کنترل این بیماری تولید شده است، اما نباید به طور خودسرانه مصرف شود و حتما باید تحت نظر پزشک از این داروها استفاده نمایید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری