بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

اگر سر ساعت دارو نخوریم چه اتفاقی می افتد

اگر سر ساعت دارو نخوریم چه اتفاقی می افتد

اهمیت مصرف دارو سر ساعت و زمان تعیین شده

مقدار دارو و زمان مصرف آن در روند بهبود بیماری اهمیت فراوانی داشته به همین دلیل بعد از مراجعه به پزشک، توسط پزشک محاسبه و در نسخه قید می گردد. تقریباً خیلی افراد برخی اوقات از دستورات پزشک یا داروساز خود پیروی نمی کنند و از نظر آنها از دست دادن یک یا دو دوز از دارو مشکل بزرگی به نظر نمی رسد. درست است که گاهی اوقات دوزهای نادیده گرفته شده مشکل خاصی ایجاد نمی کنند اما، برخی از داروها اگر در زمان مناسب مصرف نشوند، درست عمل نمی‌کند و روند درمان بیماری مختل خواهد شد. با این بخش از مجله خبری دکترلوکس همراه باشید تا بدانید که چرا باید دارو را به موقع مصرف کنیم.

عوارض فراموش کردن یا نادیده گرفتن داروها

فراموش کردن یا نادیده گرفتن داروها می تواند مشکلات و خطرات زیادی ایجاد نماید به خصوص اگر چندین دوز دارو را نادیده بگیرید.

عدم تاثیرگذاری و مختل شدن روند درمان

برخی از داروهای ضد درد برای آرتریت زمانی بهتر عمل می کنند که سر وقت و به موقع مصرف شوند درغیر این صورت، کنترل درد ممکن است سخت‌تر باشد. اگر دچار آسم باشید و داروهای خود را به موقع مصرف نکنید، نمی توانید از تحریک مجاری هوایی و علائم بعدی جلوگیری کنید.

مقاومت به دارو و درمان طولانی

اگر آنتی بیوتیک خود را تمام نکنید، ممکن است عفونت کاملا از بین نرود یا حتی عود کند در این صورت احتمال دارد به یک دوره دارویی طولانی تر یا آنتی بیوتیک های قوی تری نیاز داشته باشید. درمان‌های ناقص همچنین ممکن است شما را نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم کند، بنابراین حتی اگر احساس بهتری دارید، تمام قرص‌های تجویز شده را مصرف کنید.

عوارض روحی و روانی

داروهای ضد افسردگی ممکن است با ایجاد تغییرات شیمیایی در مغز عمل کنند. اگر یک دوز مصرفی را فراموش یا به طور کامل آن را ترک کنید، تغییرات شیمیایی ناگهانی می تواند منجر به علائمی مانند اضطراب، سردرد ، مشکلات خواب،خستگی، تغییرات خلق و خوی، علائم شبیه آنفولانزا شود که ممکن است درمان بیماری را سخت ترکند. اگر مصرف داروی HIV را فراموش کنید، این فرصت را به ویروس می دهید تا در برابر درمان مقاوم و کنترل عفونت را سخت‌تر کند.

حمله قلبی

اگر قرص های فشار خون خود را طبق دستور مصرف نکنید، احتمال حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه یا سایر عوارض افزایش می یابد. حتی حذف داروهای بدون نسخه می تواند خطرناک باشد. اگر پزشک به شما گفته است که هر روز پس از حمله قلبی یا سکته آسپرین مصرف کنید، ترک آن ممکن است وضعیت را برگرداند و باعث حمله قلبی دیگر شود.

 

اگر یک نوبت از دارو را فراموش کردید، چه باید بکنید؟

به نوع دارویی که مصرف می کنید، بستگی دارد. ممکن است پزشک به شما بگوید به محض اینکه متوجه شدید یک دوز را فراموش کرده اید، داروی خود را مصرف کنید.برای سایر داروها، ممکن است به شما گفته شود، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و فقط داروی بعدی را مصرف کنید.

اگر نمی دانید چه کاری باید انجام دهید، ابتدا با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. اگر امکان تماس وجود ندارد از اطلاعات همراه دارو استفاده کنید. همچنین برخی از قوانین کلی وجود دارد که در مورد دوز فراموش شده اعمال می شود و شامل:

  • اگر داروی خود را فراموش کرده اید و کمتر از 2 ساعت از فراموشی گذشته است، آن را مصرف کنید سپس مصرف دوزهای بعدی را طبق معمول ادامه دهید.
  • اگر بیش از 2 ساعت از فراموشی دوز می گذرد، به تعداد دفعات مصرف دارو بستگی دارد.
  • اگر معمولاً آن را یک یا دو بار در روز مصرف می‌کنید، تا زمانی که دوز بعدی چند ساعت دیگر نباشد، مصرف آن بی‌خطر است. این کار را در مورد انسولین انجام ندهید.
  • اگر آن را سه بار یا بیشتر در روز مصرف می‌کنید، معمولاً می‌توانید صبر و دوز بعدی خود را در زمان معمول مصرف کنید.

نکاتی کاربردی دیگر درباره مصرف دارو

گاهی اوقات، فقط فراموشی نیست که شما را از مصرف داروهای خود طبق تجویز پزشک باز می دارد، ممکن است مصرف نکردن دارو به دلیل گرانی دارو، در دسترس نبودن آن و... باشد.در ادامه چند راه آورده ایم که به شما کمک می کند به برنامه دارویی خود پایبند باشید.

بهترین فرمول را انتخاب کنید

برخی از داروها در اشکال مختلف مانند قرص، مایع، اسپری و... وجود دارند. اگر دوست ندارید قرص ها را قورت دهید، بپرسید که آیا دارو به صورت شربت یا قرص جویدنی است یا خیر.

اگر طعم دارو (شربت) را دوست ندارید، قرصی که با یک لیوان آب می نوشید ممکن است راه حل خوبی باشد.

گزینه ارزان‌تر را بررسی کنید

اگر مجبور به مصرف زیاد یا طولانی مدت دارو باشید، حتی با وجود بیمه، هزینه داروهای شما زیاد می شود و ممکن است ادامه درمان را برای شما سخت باشد.اگر داروی شما به عنوان یک داروی عمومی در دسترس نیست یا پزشک فقط خرید با نسخه را توصیه می کند، نمونه های که تحت پوشش بیمه هستند، را بخواهید.

از داروهای ترکیبی استفاده کنید

ممکن است مصرف یک قرص که دو یا چند دارو را در خود جای دهد آسان تر باشد. برخی از داروهای فشار خون بالا در ترکیبات سه‌گانه تولید می شوند که می توانید در یک دوز مصرف کنید.

زمان دقیق قطع دارو را بدانید

برخی از داروها مانند مسکن ها را باید فقط تا زمانی که احساس بهتری داشته باشید، مصرف کنید. سایر داروها مانند آنتی بیوتیک ها باید تا پایان دوره مصرف شوند بنابراین از پزشک خود بپرسید که قرار است چه کاری انجام دهید.

با پزشک خود صحبت کنید

اگر در رابطه با مقدار و زمان دارو سوالاتی دارید، آنها را حتما از پزشک بپرسید. وظیفه پزشک این است که به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید پس در مورد هر گونه نگرانی خود با پزشک صحبت کنید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری