بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

علت سرگیجه صبحگاهی چیست؟

علت سرگیجه صبحگاهی چیست؟

سرگیجه

در واقع سرگیجه خودش یک مشکل نیست و این یک نشانه از وقوع یک اتفاق در حال وقوع است.به حالت سبک شدن سر،عدم تعادل،چرخیدن اتاق سرگیجه می گویند ، سرگیجه می تواند با حالت غش،زمین خوردن و یا تشنج همراه باشد.

 

سرگیجه صبحگاهی

سرگیجه های صبحگاهی اکثرا برای عموم مردم اتفاق می افتد و این موضوع آنقدر هم نگران کننده نیست.دلیل سرگیجه های صبحگاهی می تواند تغییر ناگهانی تعادل باشد زیرا بدن از حالت خوابیده به حالت ایستاده تغییر وضعیت می دهد ، سرگیجه می تواند جابه جایی مایعات در گوش داخلی شما به هنگام تغییر سریع موقعیت باشد.مصرف دارو و داشتن خواب آشفته و یا بیماری های زمینه ای هم می تواند از عوامل ایجاد سرگیجه در صبح باشد.

علت سرگیجه های صبحگاهی

کمبود آب بدن

نوشیدن الکل در شب گذشته ،خوابیدن در محلی گرم و مصرف نا کافی آب ،مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار و همچنین تعریق زیاد سبب از داست دادن آب بدن شده و در هنگام بلند شدن از خواب موجب سرگیجه می شود.

آپنه 

آپنه یک بیماری تنفسی است که در هنگام خواب نفس فرد را قطع می کند ،قطع شدن نفس باعث کاهش اکسیژن خون می شود و در نهایت باعث سر گیجه بعد از بیدار شدن از خواب می شود.قطع شدن مداوم نفس بروز بیماری هایی از جمله مشکلات قلبی،آسم و دیابت را افزایش می دهد.بسته به علت اصلی آپنه خواب، روش‌های درمانی می تواند شامل تغییر سبک زندگی، استفاده از دستگاه تنفس در شب و جراحی باشد. متخصص گوش حلق و بینی می‌تواند در این زمینه راهکارهای مناسبی را ارائه دهد.

سرگیجه صبحگاهی / آپنه در خواب

داروها

استفاده مداوم از برخی داروها می تواند علت سرگیجه شما در صبح باشد. درباره عوارض جانبی داروهای خود با پزشک صحبت کنید امکان وجود راه حلی مانند مصرف دارو در زمان دیگر وجود داشته باشد.

لابیرنتیت

لابیرنتیت یک عفونت ویروسی و یا باکتریایی در گوش درونی است که می تواند منجر به سرگیجه شود.این عفونت موجب التهاب در ساختار های ظریف گوش داخلی می شود که نقش بسار مهمی در تعادل افراد دارد.

قند خون پایین

پایین بودن قند خون به خصوص در افراد دیابتی به ویژه آن دسته از افراد که از انسولین استفاده می کنند سبب بروز سرگیجه در هنگام صبح است.

فشار خون پایین

وقتی فرد از حالت خوابیده به حالت نشسته و یا ایستاده تغییر حالت می دهد فشار خون او نیز می تواند ناگهان کاهش یابد. این افت ناگهانی فشار خون را افت فشار خون وضعیتی یا ارتوستاتیک می‌نامند.

چگونه از سرگیجه های صبحگاهی پیشگیری کنیم؟

چگونه از سرگیجه های صبحگاهی پیشگیری کنیم؟

  • ترک کردن سیگار 
  • کاهش مصرف الکل 
  • ورزش منظم و پیوسته 
  • کاهش و مدیریت استرس
  • کاهش نوشیدندنی های کافئین دار
  • داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم
  • نوشیدن 8 لیوان آب و یا بیشتر در طول روز 
  • داشتن خواب کافی 8 ساعت در طول شبانه روز
دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری