بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

تفاوت شیرخشک نان و نان اپتی پرو چیست؟

شیر نان اپتی پرو چیست؟ فرق شیر خشک نان و شیر خشک نان اپتی پرو

 

شیر خشک نان قدمت زیادی دارد این شیر خشک بسیار معروف بوده و طرفداران زیادی دارد. شرکت نستله شیر خشک جدیدی با  نام اپتی پرو را به تازگی وارد بازار کرده است. سوال زیادی برای مادران پیش آمده که تفاوت این شیر خشک جدید با شیر خشک نان قدیمی چیست و کدام یک برای نوزادان و کودکانشان بهتر است.

در این مقاله به بررسی تفاوت شیر خشک نان و شیر خشک نان اپتی پرو میپردازیم و به سوالاتی که برای مادرانی که به نوزاد خود شیر خشک نان میدادند پیش آمده پاسخ خواهیم داد.

 

شیر نان اپتی پرو چیست؟ فرق شیر خشک نان و شیر خشک نان اپتی پرو در چیست؟

 

شیر نان اپتی پرو چیست؟ فرق شیر خشک نان و شیر خشک نان اپتی پرو در چیست؟

 

تفاوت ترکیبات شیر خشک نان و نان اپتی پرو

شیر خشک حاوی امگا 3 و امگا 6

هر دو شیر خشک های نان ساده و نان اپتی پرو حاوی امگا 3 و 6 هستند.

قبل از پرداختن به تفاوت ترکیبات شیر خشک نان نستله و شیر خشک نان اپتی پرو نستله لازم است با ترکیبات اسیدهای چرب ضروری امگا3 و امگا6 بپردازیم و ببینیم چرا باید به فرزند خود شیر خشکی بدهیم که حاوی امگا 3 و 6 است.

اسیدهای چرب ضروری گروهی از اسیدهای چرب هستند که بدن انسان قادر به تولید آن‌ها نیست. لذا ضروری است که آن‌ها را از غذا تأمین کند. این گروه شامل اسیدهای چرب امگا 3 (اسید لینولنیک)، امگا 6 (اسید لینولئیک) و تا حدی امگا 9 (اسید اولئیک) می‌باشد. پس اگر در ترکیبات شیر خشکی کلمه امگا 3 و امگا 6 ذکر نشده بود کافیست حاوی اسید دکوراهگزانوئیک (DHA) و آلفا لینولنیک اسید (ALA) و 6 اسید لینولئیک(LA) باشد و این سه ترکیب همان اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و6 است.

همانطور که در ترکیبات شیر نان اپتی پرو کلمه امگا 3 و اگا 6 درج شده و در ترکیبات نان معمولی نام سه اسید چرب ذکر شده آورده شده و مادران تصور میکنند شیر خشک نان قدیمی حاوی امگا 3 و 6 نیست و این تصوری اشتباه است.

شیر خشک نان و شیر خشک نان اپتی پرو در وجود اسیدهای چرب ضروری تفاوت ندارند و هر دو حاوی این اسیدهای چرب ضروری اند.

 

تفاوت ترکیبات شیر خشک نان و نان اپتی پرو

تفاوت ترکیبات شیر خشک نان و نان اپتی پرو

نقش اسیدهای چرب امگا 3 و 6

  • پیشگیری از بیماری‌های  قلبی- عروقی
  • رشد و تکامل به‌ویژه در کودکان
  • بهبود عملکرد مغز و اعصاب
  • تسهیل در تنظیم انعقاد خون و فشارخون
  • محافظت از قلب، رگ‌ها، اندام تناسلی، سیستم دفاعی و عصبی بدن
  • ساخت و ترمیم غشای سلولی

با توجه به موارد فوق واضح است که کمبود آن‌ها می‌تواند عوارض جدی برای بدن داشته باشد و موجب بروز بیماری‌ها و عوارضی مانند سکته قلبی، سرطان، مقاومت به انسولین، پیری زودرس، چاقی، آرتروز و آلزایمر شود.

 

اسیدهای چرب امگا 3 چیست؟

انواع مختلفی از چربی امگا 3، که در شکل شیمیایی و اندازه خود متفاوت هستند وجود دارند.

در اینجا سه تا از شایعترین عبارتند از:

اسید دکوراهگزانوئیک: (DHA) یک اسید چرب 22 کربنی است DHA باعث ساخت حدود 8٪ از وزن مغز می شود و برای رشد طبیعی مغز و عملکرد آن بسیار مهم است. آلفا لینولنیک اسید (ALA):  این اسید چرب 18 کربن دارد و می تواند به EPA و  DHA تبدیل شود هر چند روند بسیار کارآمد نیست ALA عمدتاً توسط بدن برای تولید انرژی استفاده می شود. ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) : ULG این اسید چرب 20 کربنی سبب تولید مواد شیمیایی به نام ایکوزانوئیدها برای کاهش التهاب است EPA  نیز به کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

 

اسیدهای چرب امگا 6 چه هستند؟

  • مانند اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای چرب امگا 6 اسیدهای چرب چند اشباع نشده هستند.
  • تنها تفاوت این است که آخرین پیوند دوگانه از کربن شش از پایان مولکول اسید چرب امگا است.
  • اسیدهای چرب امگا 6 نیز ضروری هستند بنابراین شما نیاز دارید آن را از رژیم غذایی خود بدست آورید.

این چربی ها در درجه اول برای انرژی استفاده می شود شایع ترین چربی امگا 6 اسید لینولئیک(LA) است که می تواند به امگا 6 دیگری مانند اسید آراشیدونیک (ARA) تبدیل شود.

 

ترکیب الیگوساکاریدهای شیر مادر اچ ام او (HMO) و بیفیدوس (BL)

  • اچ ام او ترکیب جدید که به شیر نان اپتی پرو اضافه شده است به تقویت سیستم ایمنی کودک کمک میکند.
  • بیفیدوس باکتریهای طبیعی و زنده که سیتم دفاعی کودک را تقویت میکند. این باکتریهای زنده و مفید در شیر نان اپتی پرو وجود دارند.
  • تفاوت شیر خشک نان و شیر خشک نان اپتی پرو در وجود این دو ترکیب است.

اچ ام او چیست؟

تاکنون دانشمندان در شیر انسان بیش از دویست الیگوساکارید شناسایی کرده‌اند که به الیگوساکاریدهای شیر انسان، یا به‌اختصار اچ.‌ام.‌او (HMO)، مشهورند. این قندها پس از لاکتوز و چربی‌ها فراوان‌ترین مادۀ تشکیل‌دهندۀ شیر هستند و با توجه به ساختارشان باید منبعی پرانرژی برای نوزادانِ درحال‌رشد باشند. اما نوزادان نمی‌توانند این قندها را هضم کنند.

یگوساکاریدهای شیر انسان بی‌‌آنکه آسیبی ببینند از معده و رودۀ کوچک عبور می‌کنند و وارد رودۀ بزرگ می‌شوند، جایی که محل زندگی بیشتر باکتری‌های مفید است. در طی تحقیقی دانشمندان کشف کردند میکروب‌هایی به‌نام «بیفیدوباکتریا» در مدفوع نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند بیشتر از نوزادانی است که شیر خشک می‌خورند. آن‌ها استدلال کردند که شیر انسان باید حاوی موادی مغذی برای این باکتری‌ها باشد، چیزی که دانشمندان بعداً عامل بیفیدوس نامیدند.

 

بیفیدوس چیست؟

این میکروب غذایش را خود کسب می‌کند؛ هنگام هضم‌ الیگوساکاریدهای شیر انسان، اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیر آزاد می‌کند که سلول‌های رودۀ کودک را تغذیه می‌کنند. بی.اینفانتیس همچنین سلول‌های روده را تحریک می‌کند به ساخت پروتئین‌های چسبناکی که شکاف‌های بین سلول‌ها را می‌بندند و از ورود میکروب‌ها به جریان خون جلوگیری می‌کنند.

بی.اینفانتیس همچنین محرکِ تولید مولکول‌های ضدالتهاب است که سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کنند. این تغییرات فقط وقتی رخ می‌دهد که بی.اینفانتیس از الیگوساکاریدهای شیر انسان تغذیه می‌کند؛ اگر از لاکتوز تغذیه کند، زنده می‌ماند اما با سلول‌های کودک وارد تعامل نمی‌شود.

به‌بیان دیگر، پتانسیلِ سودمند این میکروب فقط هنگامی کاملاً آزاد می‌شود که از شیر مادر تغذیه کند. همچنین، برای اینکه کودک از مزایای کامل شیر بهره‌مند شود، حضور بی.اینفانتیس در روده‌اش ضروری است.

 

تفاوت طرز تهیه شیر نان اپتی پرو و شیر نان

 

تنها تفاوت در طرز تهیه شیر خشک جدید نان و شیر خشک قدیمی نان این است که هنگام تهیه شیر نان اپتی پرو برای حفظ باکتریهای زنده موجود در شیر قبل از افزودن پودر شیر به اب باید دمای آب تا حد دمای بدن پایین بیاید.

 

تفاوت طرز تهیه شیر نان اپتی پرو و شیر نان

تفاوت طرز تهیه شیر نان اپتی پرو و شیر نان

 

تفاوت ظاهری شیر خشک نان و نان اپتی پرو

شیر خشک نان اپتی پرو 1

شیرخشک نان 1 نستله Nestle NAN 1 Infant Formula

راجب شیر پروبیوتیک نان بیشتر بخوانید در:

 

شیر نان اپتی پرو چیست؟ | چرا شیر نان اپتی پرو رنگ مدفوع نوزاد را تغیر میدهد؟

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری