ماه لوکس ماه لوکس موبایل

بهترین غذای کمکی کودک چیست؟

بهترین غذای کمکی کودک چیست؟ راهنمای انتخاب تغذیه مناسب کودک

 

بهترین سرلاک یا پوره برای وزن گیری نوزاد کدام است؟ فواید غذای کمکی کودک چیست؟ سرلاک و پوره خانگی چطور تهیه می‌شود؟ اینها سؤالاتی هستند که مادران همزمان با شروع مصرف غذای کمکی نوزاد از خودشان می‌پرسند. اگر این پرسش‌ها ذهن شما را هم به خودش مشغول کرده این مطلب را بخوانید تا پاسخ سؤالات تان را پیدا کنید.

 

بهترین غذای کمکی کودک چیست | سرلاک و پوره برای کودکان

بهترین غذای کمکی کودک چیست | سرلاک و پوره برای کودکان

 

فواید غذای کمکی کودک برای نوزاد

 

سرلاک و پوره یک جور غذای کمکی نوزاد است که به گفته پزشکان و متخصصان اطفال نوزادان از 6 ماهگی به بعد مجاز به مصرف آن هستند. از این رو مادران نباید به عنوان غذای کمکی نوزاد پنج ماهه از سرلاک یا پوره استفاده کنند. غذای آماده کمکی کودک ترکیبی از شیر و حبوبات یا غلات آسیاب شده است و می‌تواند بعضی از عناصر مفید را در خودش جای دهد.

 

 

یکی از فواید غذای کمکی کودک این است که می‌تواند با آهن و سایر مواد معدنی ضروری برای رشد و سلامت کودک غنی شود. از این رو اگر جزو مادران شاغل و پر مشغله هستید و در غذای کمکی نوزاد شما میوه و سبزیجات کافی وجود ندارد غذای کمکی نوزاد می‌توان بخشی ازنیازهای غذایی بدن او را تأمین کند.

هر چند که بهتر است مادران برای آشنایی ذائقه کودک با انواع طعم‌ها و مزه‌ها، به سراغ مصرف انواع سبزیجات به‌صورت پوره شده یا تکه‌های کوچک غذاهای مختلف خانگی بروند تا سلیقه غذایی کودک به‌خوبی شکل گیرد.

 

ترکیبات بهترین غذای کمکی آماده کودک

 

غذای کمکی کودک مختلف بر اساس فرمول و تولیدکننده‌های مختلف، ترکیبات گوناگونی دارند اما مهم‌ترین ترکیبات موجود در انواع غذای کمکی کودک عبارتند از غلات و حبوبات، آهن، کلسیم، ویتامین D، پروتئین، روی، ویتامین A، ویتامین C و امگا ۳ و امگا ۶ است. بهتر است سرلاک حاوی رنگدانه و مواد نگهدارنده نباشد تا بدن کودک نسبت به این مواد واکنش نشان ندهد.

 

 

بطور معمول مادران می‌توانند تا دو سالگی از غذای آماده کمکی کودک به عنوان غذای کمکی نوزاد استفاده کنند اما توصیه می‌شود که همزمان با مصرف غذای کمکی نوزادان با انواع و اقسام غذاهای سفره آشنا شوند و طعم و مزه غذای خانگی را ترجیح دهند.

 

ترکیبات بهترین غذای کمکی آماده کودک

ترکیبات بهترین غذای کمکی آماده کودک

غذای کمکی برای وزن گیری کودک

 

بعضی از مادران برای وزن گیری نوزاد به سراغ مصرف غذای کمکی کودک می‌روند و به عنوان یک غذای کمکی از پوره و سرلاک می‌کنند. کدام غذای کمکی کودک نوزاد را چاق می‌کند و بهترین غذای کمکی چاق کننده نوزاد کدام است؟

 

 

واقعیت این است که بیشتر غذای کمکی آماده ترکیب کم و بیش یکسانی دارند اما در صورتیکه می‌خواهید غذای کمکی در وزن گیری نوزاد تأثیر بیشتری داشته باشد، می‌توانید خودتان سرلاک یا پوره خانگی مقوی‌تری آماده کرده و آن را مواد پرکالری ترکیب کنید.

اگر می‌خواهید ازسرلاک یا پوره برای وزن گیری نوزاد استفاده کنید می‌توانید میوه‌های پرکالری مانند موز را به سرلاک بیفزایید. به این ترتیب کالری غذای کمکی بیشتر شده و می‌تواند در وزن گیری نوزاد لاغر تأثیر داشته باشد. علاوه بر این استفاده از مغزدانه های روغنی، عسل و .. هم می‌تواند در افزایش وزن نوزاد تأثیر بیشتری داشته باشد

 

 

انواع غذای کمکی کودک آماده برای نوزادان

 

هر کدام از غذای آماده کمکی کودک با توجه به سن کودک مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته مهم این است که نوع غذای آماده کمکی کودک را متناسب با سن کودک انتخاب کرده و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

انواع غذای کمکی کودک آماده برای نوزادان

غذای آماده کمکی کودک برنج

 

از 6 ماهگی نوزاد به بعد می‌تواند برای نوزاد مصرف شود. این غذای کمکی کودک آماده هضم آسانی دارد و برای بیشتر نوزادان مناسب است. غذای آماده کمکی کودک گندم نوزاد از یکسالگی به بعد می‌تواند غذای آماده کمکی کودک گندم را همراه با عسل مصرف کند. این غذای کمکی کودک آماده یکی از محبوب‌ترین طعم‌ها برای کودکان است و حتی نوزادان بدغذا هم طعمش را می‌پسندند.

 

 

غذای آماده کمکی کودک جو

از 7 ماهگی به بعد می‌توانید نوزاد را با طعم این غذای آماده کمکی کودک آشنا کنید. البته معدودی از کودکان ممکن است نسبت به مصرف جو آلرژی داشته باشند. از این رو این غذای کمکی کودک آماده را در ابتدا به مقدار بسیار کم در اختیار کودک قرار داده و اگر علائم حساسیت را مشاهده نکردید، به‌تدریج میزان مصرف آن را افزایش دهید.

اصول بهداشتی در تهیه و نگهداری غذای کمکی آماده کودک

 

قبل از تهیه غذا‏ باید مادر دست هایش را با آب و صابون بشوید.

 

ظرف‌های مورد استفاده‏، وسایل تهیه مواد اولیه غذا مانند سطح میز، تخته گوشت خردکنی یا سبزی خردکنی باید شسته و تمیز باشند.

 

ظرف غذای کودک باید مشخص و جدا باشد‏، از بشقاب دیگران غذا نخورد و بعد از هر بار استفاده‏، ظرف غذای او کاملاً با آب و مایع ظرفشویی شسته شود.

 

قبل از غذا دادن به شیرخوار‏، مادر علاوه بر شستن دست‌‌های خود با آب و صابون، دست و صورت کودک را نیز بشوید.

 

توصیه می‌شود غذای کمکی حتی‌الامکان به مقدار موردنیاز روزانه تهیه شود تا کودک از غذای تازه بهره‌مند گردد.

 

اصول بهداشتی در تهیه و نگهداری غذای کمکی آماده کودک

 

نگه داری غذای آماده کمکی کودک

 

اگر غذای تهیه شده بیشتر از مصرف هر وعده باشد برای نگهداری بقیه غذا باید بلافاصله آن را در ظرف‌‌های تمیز و کوچک که در آن کاملاً بسته می‌شود (هر ظرف برای یک وعده) ریخت و بعد از خنک شدن که معمولاً یکی دو ساعت طول می‌کشد در یخچال (5-4 درجه ساتنی‌گراد) گذاشت و نگهداری نمود.

 

نگهداری غذای کمکی در یخچال 24 ساعت حداکثر تا 48 ساعت اشکالی ندارد. 

 

غذایی که در یخچال نگهداری شده باید به مقدار موردنیاز یک وعده‏ مجدداً داغ شود. غذا را هنگام داغ کردن باید کاملاً به هم زد تا همه اجزاء آن به طور یکنواخت داغ شود سپس با امتحان کردن و اطمینان یافتن از ولرم شدن آن‏، غذا را به کودک بدهند.

غذای تهیه شده تا دو ساعت در دمای اتاق قابل نگهداری است و نیازی به داغ کردن مجدد ندارد. (غذاهای کمکی که با شیر تهیه می‌شود تا یک ساعت قابل نگهداری است).

 

در موارد بسیار نادر که مادر به دلیل مشغله زیاد امکان تهیه غذای روزانه را ندارد می‌تواند غذا را به مقدار بیشتر و برای یک هفته تهیه کند‏، آن را به اندازه‌‌های یک وعده‌ای تقسیم نماید، در ظرف‌‌های کوچک و تمیز (که در آن کاملاً بسته می‌شود) بریزد و در فریزر نگهداری کند.

 

غذای کمکی فریز شده را نباید در دمای اتاق ذوب کرد بلکه شب قبل باید در یخچال گذاشت. هنگام استفاده، در قابلمه کوچکی ریخته و دوباره داغ کرد. (در سطور بالا در نحوه داغ کردن مجدد غذا اشاره شده است).

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری