کد تخفیف خرید AVAL ماه لوکس موبایل

هرآنچه باید درباره تست پاپ اسمیر برای دختران بدانید

هرآنچه باید درباره تست پاپ اسمیر برای دختران بدانید

هرآنچه لازم است درباره تست پاپ اسمیر برای دختران بدانید؛

تست پاپ اسمیر Pap Test یک ابزار غربال‌گری است که برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود اما برای دختران باکره، انجام این تست دشواری‌هایی دارد؛ چرا که نیاز به برخورد مستقیم با واژن دارد. در کشورهایی مانند کشور ما، حفظ پرده بکارت برای دختران اهمیت زیادی دارد، اما انجام تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع چالش‌هایی را برای بانوان کشورمان ایجاد کرده است.


منظور از تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر یک فرایند نمونه‌برداری است که اصلی‌ترین هدف آن، تشخیص زودهنگام سرطان سرویکس یا دهانه رحم است. این آزمایش نه‌تنها برای تشخیص سرطان دهانه رحم کاربرد دارد، بلکه برای ارزیابی سلول‌های پیش‌سرطانی و تغییراتی که ممکن است به سرطان منجر شوند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین بیماری‌هایی که این تست قادر به تشخیص آن است، زگیل تناسلی یا HPV است. بعد از نمونه‌برداری، سلول‌های به‌دست‌آمده جهت بررسی ساختار و رشد طبیعی آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

منظور از تست پاپ اسمیر چیست؟

تست‌های معاینه لگن برای تشخیص سرطان دهانه رحم و عفونت‌های جنسی

پزشک این آزمون را به عنوان یک بخش از معاینه لگن انجام می‌دهد تا به تشخیص موارد زیر کمک کند:

  • سرطان دهانه رحم
  • عفونت‌های شایع جنسی (STI)
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • سلول‌های پیش‌سرطانی در دهانه رحم

چگونگی انجام تست پاپ اسمیر

فرآیند تست پاپ اسمیر در مطب پزشک به صورت زیر است:

بعد از دراز کشیدن روی تخت، با خم کردن زانوها و قرار دادن پاشنه‌ها در رکاب، پزشک اسپکولوم را به آرامی در واژن قرار می‌دهد. این ابزار دیواره‌های واژن را از هم جدا کرده و به پزشک اجازه مشاهده دهانه رحم را می‌دهد. لازم به ذکر است که احساس فشار در این ناحیه ممکن است. سپس با استفاده از برس نرم و اسپاتول، پزشک نمونه‌هایی از سلول‌های دهانه رحم را برای بررسی بیرون می‌آورد.

چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌ها از 21 سالگی هر سه سال یکبار برای تست پاپ اسمیر زیر نظر پزشک مراجعه کنند.
این تست برای خانم‌هایی  که در معرض خطر ابتلا به سرطان یا عفونت‌های مختلفی قرار دارند، صورت می‌گیرد. برخی مواردی وجود دارد که پزشک ممکن است تست را به صورت مکرر توصیه کند، از جمله سیستم ایمنی ضعیف، افراد مبتلا به HIV و خانم‌های بالای 30 سال که نتایج آزمایشات پاپ اسمیرشان غیرطبیعی نبوده باشد. اگر تست HPV نیز انجام شود، ممکن است نیاز به انجام تست هر پنج سال یکبار باشد؛ چرا که HPV ارتباط مستقیمی با ابتلا به سرطان دهانه رحم دارد.

چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

آیا تست پاپ اسمیر برای دختران توصیه می‌شود؟

احتمالاً دخترانی که سن آن‌ها پایین است و هرگز هیچ رابطه جنسی را در زندگی خود تجربه نکرده‌اند، به سرطان دهانه رحم مبتلا نمی‌شوند، اما این امر غیر ممکن نیست. برای انجام تست پاپ اسمیر، پزشک اسپکولوم را وارد رحم می‌کند تا دهانه رحم تا حدودی باز شود و سلول‌های گردنه رحم جمع‌آوری شود. بنابراین، اصولا برای دختران باکره، انجام تست پاپ اسمیر ممکن نیست؛ چرا که این امر می‌تواند به پرده بکارت آسیب برساند.

سایر روش‌های جایگزین تست پاپ اسمیر برای  دختران

اگرچه روش‌های پزشکی دیگر به اندازه کافی مانند انجام تست پاپ اسمیر دقیق نیستند، اما در صورت باکره بودن و نگرانی از آسیب به پرده بکارت، روش‌های جایگزینی مانند معاینات لگنی، سونوگرافی واژینال و آزمایشات خونی مرتبط با سرطان می‌توانند به پزشک در تشخیص سرطان دهانه رحم کمک کنند. حتما این کار را تنها زیر نظر یک پزشک متخصص با تجربه انجام دهید؛ چرا که پزشک می‌تواند با دقت لازم و حفظ حداکثری پرده بکارت این کار را انجام دهد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه را نیز مطالعه نمایید.

یکی از مواردی که در تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم در دختران و بانوان اهمیت دارد، معاینات دوره‌ای زنانه است. این معاینات ممکن است در دختران باکره نیاز به تست پاپ اسمیر را کاهش دهند، اما در صورت شک و تردید پزشک، انجام این تست الزامی است. در هر صورت، برای جلوگیری از خطر آسیب به سلامتی، به پزشک خود اعتماد کنید و پیشنهادات او را رعایت کنید.

سایر روش‌های جایگزین تست پاپ اسمیربرای  دختران

آیا تست پاپ اسمیر دردناک است؟

پزشک زنان و زایمان معمولاً با استفاده از سیتوبراش یا برس مخصوص، تعدادی از سلول‌های دهانه رحم را با حرکت دورانی مخصوص برمی‌دارد. این معاینه برای فرد آسیبی ندارد و دردناک نیست، اما ممکن است با برخورد اسپکولوم با واژن، احساس ناخوشایندی ایجاد شود.

آزمایش پاپ اسمیر در دوران بارداری امکان پذیر است؟

در صورتی که قصد انجام تست پاپ اسمیر در دوران بارداری دارید، بهتر است این تست را در سه ماه اول بارداری انجام دهید. در این دوره، احتمال وجود لکه‌بینی پس از انجام تست بیشتر است؛ چرا که رحم زنان در این مرحله از بارداری حساس‌تر می‌شود. اما باید توجه داشت که محل قرار گرفتن تخمک لقاح یافته در قسمت بالای رحم قرار دارد و ربطی به دهانه رحم ندارد. بنابراین، نگرانی درباره افزایش خطر سقط جنین پس از انجام تست پاپ اسمیر نیاز به وجود ندارد.

سخن پایانی

اگرچه در نگاه اول انجام آزمایش پاپ اسمیر ممکن است برای شما شرم‌آور و سخت به نظر برسد، اما باید بدانید که انجام این تست به‌صورت مداوم می‌تواند ضامن سلامتی شما باشد. تست پاپ اسمیر به همراه تست HPV دو ابزار مهم برای غربالگری عفونت‌های جنسی، برخی بیماری‌های مزمن و از همه مهم‌تر، سرطان دهانه رحم است. انجام این تست‌ها به موقع و به صورت دوره‌ای، امکان تشخیص زودرس بیماری‌های خطرناک را فراهم می‌کند و از پیشرفت آن‌ها جلوگیری می‌کند؛ بنابراین می‌تواند به حفظ سلامتی و زندگی بهتر شما کمک کند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری