کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

صفر تا صد ژل بهداشتی بانوان

صفر تا صد ژل بهداشتی بانوان

صفر تا صد ژل بهداشتی  vaginal gel بانوان؛

حفظ بهداشت در نواحی تناسلی برای همه، چه مردان و چه زنان، از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال لازم به ذکر است که به دلیل حساسیت بیشتر ناحیه تناسلی زنان و احتمال بالاتر ابتلا به عفونت‌های قارچی یا باکتریایی، زنان بیشتر نیاز به توجه و مراقبت دارند. نادیده گرفتن این موضوع نه تنها امکان‌پذیر نیست بلکه پیامدهای نامطلوبی نیز می‌تواند داشته باشد. بنابراین، اتخاذ اقدامات بهداشتی اولیه، اعم اژ استفاده از فوم و ژل‌های بهداشتی ویژه، گام مهمی در جهت حفظ سلامتی است.


دلیل استفاده از ژل بهداشتی بانوان 

استفاده از فوم یا ژل بهداشتی برای شستشوی ناحیه تناسلی بسیار موثرتر از استفاده از صابون یا شامپوهای حمام است. صابون‌ها شوینده‌های قوی هستند و می‌توانند PH پوست را تغییر داده و باعث ایجاد عفونت‌های قارچی شوند. همچنین، استفاده از صابون و شامپو ممکن است باعث ایجاد قرمزی، خشکی و خارش در ناحیه تناسلی شود. ژل بهداشتی بانوان به‌طور خاص برای پوست حساس ناحیه تناسلی تولید می‌شود و باعث افزایش فعالیت باکتری‌های مفید واژن خواهد شد.

بررسی‌های صورت گرفته نشان داده‌اند که بانوانی که بهداشت خود را رعایت نکرده و ناحیه تناسلی خود را تمیز نگه نمی‌دارند، بیشتر از سایر افراد به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند و درصد خطر سقط جنین در این افراد بالاتر است. استفاده از ژل بهداشتی واژینال به حفظ سلامت ناحیه تناسلی زنان کمک نموده و موجب از بین رفتن آلودگی‌های این ناحیه می‌شود.

فواید استفاده از ژل بهداشتی بانوان

فواید استفاده از ژل بهداشتی بانوان

در ادامه به مهم‌ترین فواید استفاده از ژل‌های مخصوص زنان خواهیم پرداخت:

  • خنک کننده و خوشبو کننده ناحیه تناسلی

بوی نامطبوع در ناحیه تناسلی می‌تواند از عوامل مختلفی نشات بگیرد. عدم اصلاح موهای زائد، تعریق مداوم، استفاده از لباس‌های پلاستیکی و نامناسب می‌تواند موجب ایجاد بوی نامطبوع شود. در بازار، ژل‌های بهداشتی بانوان با روایح خوشبو و ملایم موجود هستند. این ژل‌ها، علاوه بر بوی خوب، دارای خاصیت ضدباکتریال نیز هستند که می‌تواند سبب کاهش عفونت‌ها و بوی نامطبوع در این ناحیه شود. به همین دلیل، بوی خوش و تأثیر خنک‌کنندگی، از ویژگی‌های اساسی ژل بهداشتی بانوان محسوب می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه نکات درباره استحمام در دوران قاعدگی را نیز مطالعه نمایید.

  • حفظ تعادل طبیعی واژن

با داشتن سطح pH مطلوب در واژن، محیطی امن برای رشد میکروارگانیسم‌های مفیدی فراهم می‌آید که به طور طبیعی در این ناحیه حضور دارند. تغییرات در سطح pH واژن می‌تواند منجر به زیادتر شدن ترشحات و افزایش خطر عفونت‌ها شود. یک شوینده مناسب برای زنان، به گونه‌ای تنظیم شده است که با حفظ pH واژن در محدوده 3.5 تا 4.5، از سورفاکتانت‌های فعال مانند سولفات لاریل سدیم (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES) پرهیز کند.

  • رفع بوی نامطبوع واژن

استفاده محصولات بهداشتی مخصوص زنان قادر است از بوی نامطبوع و ترشحات در واژن جلوگیری نماید. عناصر موثره‌ای مانند پنیرک، آلوئه ورا و بابونه می‌توانند موجب درمان سوزش واژن شده و به کاهش خارش در این ناحیه کمک زیادی نمایند. این گیاهان با اثرات تسکین‌دهنده و آبرسان خود، حساسیت بافت واژن را بهبود می‌بخشند.

چگونگی استفاده از ژل بهداشتی بانوان 

چگونگی استفاده از ژل بهداشتی بانوان 

نحوه استفاده از ژل بهداشتی بسیار راحت است. توصیه می‌شود که به جز در شرایط خاص، از دوش واژینال برای شستشوی واژن استفاده نفرمایید؛ چرا که این اقدام ممکن است سلب شستن باکتری‌های مفید شود و عامل ایجاد عفونت واژن باشد. جهت استفاده مناسب از ژل بهداشتی، هنگامی که در حال استحمام هستید، مقدار مناسبی از ژل را به ناحیه تناسلی بزنید و پس از 1 تا 2 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

سپس جهت شستشوی ژل، بهتر است از آب ولرم استفاده نموده تا ناحیه تناسلی را تحریک نکنید. در صورتی که نیاز به شستشوی ناحیه تناسلی در زمان‌های دیگر دارید، از یک حوله یا دستمال برای خشک کردن استفاده کنید و ناحیه را کاملاً خشک نگه دارید. حفظ ناحیه تناسلی در وضعیت خشک، از مهمترین موارد برای حفظ بهداشت واژن است.

کدام گروه از افراد می‌توانند از ژل بهداشتی شستشوی بانوان استفاده نمایند؟

  • زنان باردار

استفاده از ژل بهداشتی بانوان در دوران بارداری نه تنها جهت پیشگیری از عفونت‌ها مؤثر بوده بلکه از نظر بهداشتی نیز مفید است. با توجه به حساسیت بیشتر غشاء مخاطی در ناحیه تناسلی در این دوران، انتخاب محصولات بهداشتی بسیار حیاتی است تا از ناراحتی و ابتلا به عفونت‌های تناسلی جلوگیری شود.

  • دختران

این خانم‌ها به سن بلوغ رسیده‌اند، اما هیچ رابطه جنسی ندارند اما‌ میبایست به بهداشت ناحیه تناسلی خود اهمیت دهند.

  • زنان متأهل

علاوه بر مشکلات ناحیه تناسلی، این زنان در معرض خطر عفونت‌های مقاربتی نیز قرار دارند.

  • افراد یائسه

در این دوره از زندگی، تخمک‌گذاری متوقف شده و امکان باروری وجود ندارد. این مرحله به عنوان دوره یائسگی شناخته می‌شود.

آشنایی با عوارض ژل بهداشتی بانوان

اغلب پزشکان متخصص زنان توصیه می‌کنند که استفاده از شوینده واژینال را بیش از 2 الی 3 بار در هفته انجام ندهید. آ‌ن‌ها معتقدند که استفاده مداوم و روزانه از این نوع محصول ممکن است باکتری‌های مفید موجود در ناحیه واژینال را از بین ببرد و محیط را برای رشد عوامل بیماری‌زا آماده کند.

استفاده بیش از حد از شوینده واژینال ممکن است با علائم زیر همراه باشد و عوارض زیر را ایجاد کند: 

  1. خشکی واژن خارش 
  2. واکنش‌های آلرژیک

همچنین، تغییر در PH واژن به علت استفاده بیش از حد از این محصول، ممکن است زمینه را برای بروز عفونت‌های بیشتر فراهم کند.

اهمیت بهداشت واژینال برای بانوان

اهمیت بهداشت واژینال برای بانوان

ناحیه تناسلی بانوان یک بخش بسیار حساس از بدن آن‌ها محسوب می‌شود که در صورت عدم رعایت بهداشت، ممکن است به سرعت با خارش ،خشکی، بوی ناخوشایند و یا عفونت و قارچ روبرو شود. با پیروی از چند نکته ساده بهداشتی، می‌توان از این مشکلات پیشگیری کرد. یکی از این موارد که در اینجا به آن اشاره می‌شود، استفاده از ژل بهداشتی بانوان است.

درواقع، استفاده از صابون و مواد شوینده ممکن است به عفونت منجر شود. واژن دارای خاصیت طبیعی تمیزکنندگی است؛ به این معنی که با تولید ترشحات خاص، می‌تواند خودش را تمیز نگه دارد و عفونت‌ها را پیشگیری نماید. بنابراین، نیازی به استفاده از صابون یا محصولات شیمیایی برای تمیزی نیست.

چرا تنظیم PH واژن حائز اهمیت است؟

محیط اسیدی در واژن یک عامل محافظتی بسیار مهم است. این محیط اسیدی باعث می‌شود که باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا نتوانند در آنجا رشد و تکثیر کنند، از این رو pH مناسب برای واژن اهمیت دارد تا از عفونت‌ها جلوگیری شود.

علایم عفونت باکتریایی واژن می‌تواند شامل بوی نامطبوع ماهی‌مانند، ترشحات با رنگ خاکستری، سفید یا زرد، خارش در واژن و سوزش هنگام ادرارکردن باشد. اگر این علایم وجود داشت، حتما باید به پزشک مراجعه کرده و مشاوره دریافت نمایید.

هنگامی که pH واژن بالاتر از 4.5 باشد، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌های بیماری‌زا فراهم می‌شود که منجر به بروز عفونت‌هایی مانند واژینوزیس باکتریایی و تریکومونیازیس می‌شود.

سخن پایانی

ترشح از واژن در عموم موارد یک پدیده طبیعی و عادی است. اما در صورتی که مقدار ترشح به طور غیرمعمول زیاد شود، نیاز به درمان و مشاوره پزشکی وجود دارد. استفاده از ژل‌های بهداشتی بانوان ممکن است به تعادل رساندن میزان ترشحات واژن کمک کند. با این حال، باید به یاد داشت که ژل بهداشتی نباید به عنوان روش درمانی نهایی در نظر گرفته شود. در صورت وجود علائم عفونت یا هرگونه بیماری غیر طبیعی، حتما باید به پزشک مراجعه کرده و مشاوره دریافت کنید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری