کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

همه نکات درباره استحمام در دوران قاعدگی

همه نکات درباره استحمام در دوران قاعدگی

 همه نکات درباره استحمام در دوران قاعدگی؛

حقیقتاً این افسانه نیاز به نادیده گرفتن دارد. دوش گرفتن در طول پریود هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و به طور عمومی ایمن است. در واقع، برخی از زنان در این دوره حتی احساس راحتی بیشتری می‌کنند؛ زیرا آب گرم می‌تواند مکانیسم تسکین دهنده‌ای برای درد و تنگی ماهیانه باشد.


چرخه قاعدگی یعنی چه؟

چرخه قاعدگی ماهیانه در زنان بر اساس ترشح هورمون‌ها است که باعث ضخیم شدن دیواره رحم می‌شود و آن را برای بارداری آماده می‌کند. اگر بارداری رخ ندهد، دیواره داخلی رحم ریزش می‌کند و زنان به مدت 3 تا 7 روز خونریزی می‌کنند. این دوره را قاعدگی یا پریود می‌گویند و ممکن است همراه با درد و خستگی باشد.

فواید حمام در دوران قاعدگی

فواید حمام در دوران قاعدگی

بعضی از توصیه‌های مادربزرگ‌ها در مورد عدم حمام کردن در طول دوره قاعدگی به نظر می‌رسد که بی‌ضرر است. اما باید توجه داشت که عدم رعایت بهداشت در این دوره می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامتی داشته باشد. رعایت بهداشت در طول دوران قاعدگی می‌تواند به جلوگیری از تحریک پوست و عفونت کمک کند.

  • عفونت مخمری واژن
  • واژینوز باکتریایی (BV)
  • عفونت‌های دستگاه ادراری

حمام در دوران پریود به شما کمک می‌کند تا آرامش بیشتری را تجربه کنید. با استحمام با آب گرم، ماهیچه‌های فشرده و منقبض شده ریلکس می‌شوند و احساس گرفتگی و درد عضلات کاهش می‌یابد. همچنین، میتواند به بهبود عوارضی مانند سردرد و دردهای کمر نیز کمک کند. حمام آب گرم قبل از خواب می‌تواند به شما در خواب بهتری کمک کند. 

حمام با آب گرم می‌تواند به افزایش گردش خون در لگن کمک کند. این افزایش گردش خون می‌تواند به کاهش احتباس خون و سایر مایعات در بدن و دفع بهتر آنها کمک کند، که در نتیجه ممکن است فشار اعصاب مربوط به آن منطقه را کاهش دهد و باعث تسکین درد شود. اگر قاعدگی باعث نفخ شکم یا یبوست شما می‌شود، افزایش گردش خون ناشی از گرما می‌تواند در تسکین این علائم نیز موثر باشد.

روش مناسب برای حمام رفتن در پریودی

جهت حمام کر‌دن در دوران پریودی حتما به موارد زیر توجه نمایید تا بتوانید این دوران را به خوبی پشت سر بگذارید:

  1. با آب سرد دو‌ش نگیرید.
  2. زمانی طولانی در حمام نمانید.
  3. هیچ گاه کف حمام یا وان نشینید.
  4. هیچ تفاوتی ندارد که روز اول پریود باشید یا وسط یا آخر.
  5. از مواد شوینده و معطر و همین طور مواد شیمیایی جهت شستشوی واژینال استفاده نکنید.
عوارض شستن واژن در دوران قاعدگی

عوارض عدم شستوشوی واژن در دوران قاعدگی

شستشوی منظم ناحیه تناسلی در دوران قاعدگی توصیه می‌شود. این عمل به خاطر ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها می‌تواند مفید باشد. پزشکان توصیه می‌کنند که حداقل دو بار در روز ناحیه تناسلی را در دوران قاعدگی بشویید، و در صورت نیاز می‌توانید این کار را بیشتـــر انجام دهید. استفاده از آب ولرم برای شستشوی ناحیه تناسلی توصیه می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بررسی عوارض رادیوگرافی در دوران بارداری را نیز مطالعه نمایید.

 استفاده از صابون ممکن است باعث خشکی و تغییر pH ناحیه تناسلی شود و باعث افزایش خطر عفونت و خارش شود. بنابراین، استفاده از ژل بهداشتی مناسب برای شستشوی ناحیه تناسلی توصیه می‌شود. همچنین، مهم است ناحیه تناسلی را به خوبی خشک کنید تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

رعایت بهداشت دوران قاعدگی

بلوغ و شروع دوره قاعدگی یک زمان مهم در زندگی دختران و بانوان است که نیازمند آگاهی و مراقبت ویژه‌ای می‌باشد. بهداشت در این دوران بسیار حائز اهمیت است. متأسفانه، هنوز اعتقادات نادرستی درباره این موضوع وجود دارد که می‌تواند منجر به عدم رعایت بهداشت و بروز عفونت در دوران پریود شود.

  • بهداشت ناحیه تناسلی

مطلبی که بسیار حائز اهمیت است، بهداشت ناحیه تناسلی است. باورهای نادرستی هنوز هم درباره عدم استفاده از آب در دوران پریود وجود دارد، به عبارتی که برخی خانم‌ها فکر می‌کنند در این زمان نباید از آب استفاده کنند و شستشوی ناحیه تناسلی با آب را اجتناب کنند. در واقع، شستشوی ناحیه تناسلی با آب گرم و خشک کردن آن با استفاده از دستمال توالت به‌صورت قطعی توصیه می‌شود.

  • عدم  رابطه جنسی

دهانه رحم در دوران پریود (قاعدگی) باز و حساس به عفونت‌ها است. بنابراین، رابطه جنسی در این دوران به طور قطع ممنوع است. علاوه بر این، حرکات انقباضی رحم در زمان رابطه جنسی ممکن است باعث برگشت خون قاعدگی به لگن شود و احتمال ابتلا به عفونت لگن، دردهای لگنی، دیسمنوره و اندومتریوز را افزایش دهد. همچنین، برقراری رابطه جنسی در این دوره ممکن است با درد همراه باشد.

  • استفاده از نوار بهداشتی مناسب

صرف نظر از نوع و مدل نوار یا پد بهداشتی، مهمترین نکته تعویض به‌موقع آن است. البته زمان تعویض نوار بهداشتی بستگی به میزان خونریزی دارد، اما در میزان متوسط خونریزی، هر 4-6 ساعت یکبار باید نوار بهداشتی را تعویض و به‌روش مناسب آن را دور انداخت. در صورت استفاده از کاپ قاعدگی یا تمپون نیز، رعایت همین موارد برای پیشگیری از انواع عفونت‌های زنانه ضروری است.

  • مصرف مکمل آهن در دوران پریود

تصور غلطی که وجود دارد، این است که مصرف آهن در دوران پریود باعث افزایش خونریزی می‌شود. در مقالات علمی این موضوع تاکید شده است که مصرف آهن در دوران قاعدگی اشکالی ندارد و حتی با توجه به لزوم جبران کمبود آهن، توصیه می‌شود. همچنین مصرف سایر مکمل‌ها مانند مولتی‌ویتامین نیز پیشنهاد می‌شود.

  • تغذیه صحیح و خواب کافی

تغذیه سالم و خواب کافی به تحمل ملالت و کسالت این دوران و گذراندن دوران قاعدگی با آرامش و سلامتی کمک چشمگیری می‌کند و آن‌ را تسهیل می‌کند. تلاش کنید از انواع سبزیجات و ویتامین ها استفاده نمایید. مواد غذایی محرک دارای مواد نگهدارنده و ادویه و نیز فست فود و غذاهای چرب کمتر استفاده کنید.

سخن پایانی

دوران قاعدگی یا همان پریودی، ریزش ماهیانه مخاط داخلی رحم زنان بوده که اغلب برای هر فردی متفاوت است اما عموما سه تا پنج روز زمان می‌برد و به صورت خون از راه دهانه رحم و واژن از بدن خارج می‌شود. به علت باز بودن دهانه رحم در طی این دوران، باورهای نادرست زیادی اعم از ایجاد کیست و تنبلی تخمدان در اثر رفتن به حمام و شست و شوی واژن در پریودی وجود دارد.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری