هدر تخفیف اول دکستاپ شهریور03 هدر تخفیف اول موبایل شهریور ۰۳

درباره پارگی مینیسک زانو چه می‌دانید؟

درباره پارگی مینیسک زانو چه می‌دانید؟

درباره پارگی مینیسک زانو (Meniscus tear) چه می‌دانید؟؛

منیسک از ماده فیبروغضروف ساخته شده‌اند و عمده وظیفه آن‌ها کاهش فشارهایی است که بر زانو در هنگام ایستادن یا انجام فعالیت‌های روزمره وارد می‌شود. منیسک داخلی به شکل C و منیسک خارجی به شکل O مشاهده می‌شوند. تغذیه منیسک از طریق گردش خون در ناحیه مرکزی و تأمین خون از رگ‌های خونی انجام می‌شود.


مینیسک زانو چیست؟

منیسک‌ها، لایه‌ای از غضروف است که درون زانو وجود دارد و برای ایجاد یک سطح صاف بین استخوان‌های ران و ساق پا مسئول‌ هستند.

این ساختار دو منیسک را شامل می‌شود:
منیسک داخلی که در داخل زانو قرار دارد و منحنی شکل C دارد، و منیسک خارجی که در بخش بیرونی زانو است و شبیه به حرف U است. این منیسک‌ها با همکاری برای جذب ضربات و شوک‌هایی که در زمان راه رفتن به زانو می‌رسد، مسئول هستند.

هر منیسک، بین لایه‌های غضروف مفصلی قرار دارد که بین استخوان ران و ساق پا واقع شده و این دو استخوان که زانو را تشکیل می‌دهند، پوشش می‌دهد. در صورتی که منیسک‌ها آسیب ببینند و به درستی کار نکنند، می‌تواند به تدریج باعث بار زیادی بر غضروف مفصلی شود و منجر به فرسایش غضروف و حتی آرتروز زانو شود که یک وضعیت التهابی و دردناک است که می‌تواند در طولانی‌مدت بر زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارد.

مینیسک زانو چیست؟
مینیسک زانو چیست؟

آشنایی با انواع پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک در زانو از عوامل مختلفی ممکن است ناشی شود، از جمله فرسودگی طبیعی غضروف یا آسیب دیدگی. زمانی که غضروف مینیسک فرسوده و ضعیف می‌شود، احتمال پارگی آن افزایش می‌یابد. پارگی مینیسک می‌تواند به شکل‌های مختلفی اتفاق بیفتد، از جمله پارگی رادیال که در یکی از لبه‌های مینیسک رخ می‌دهد و به داخل بافت حرکت می‌کند. شناسایی دقیق نوع و شدت پارگی مینیسک زانو از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی درمانی مناسبی بسته به شرایط‌ فرد ارائه دهد.

برای پارگی مینیسک زانو چی بخوریم؟

تغذیه مناسب می‌تواند در کاهش التهاب و ترمیم غضروف کمک کند. 
ویتامین D که در ماهی‌های چرب، تخم مرغ و قارچ یافت می‌شود، به جذب کلسیم کمک کرده و برای سلامت استخوان‌ها و مفاصل مفید است. بروملین که در انبه، آناناس و کیوی یافت می‌شود، التهاب را کاهش داده و به ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی‌های چرب، گردو و تخم کتان یافت می‌شود، نیز التهاب را کاهش داده و به سلامت مفاصل کمک می‌کند.

مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مانند روغن زیتون، تمشک، آووکادو، ماهی، توت‌فرنگی، زردچوبه و سبزیجات تازه، از جمله بروکلی و اسفناج، مفید هستند. ویتامین C که در مرکبات، کیوی، فلفل دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی یافت می‌شود، جهت تولید کلاژن و ترمیم بافت‌ها ضروری است.

برای رژیم غذایی مناسب درمان آسیب‌های مفصلی، به میزان کافی آب بنوشید، از غذاهای فرآوری شده، شکر و چربی‌های اشباع شده خودداری نمایید، وزن خود را در حد متعادل نگه دارید و به جای سه وعده غذای سنگین، سعی کنید در طول روز 5 تا 6 وعده غذایی کوچک و سالم میل کنید. اما به یاد داشته باشید که این موارد به تنهایی نمی‌توانند درمان کامل آسیب‌های مینیسک زانو باشند؛ برای درمان مناسب، به پزشک ارتوپد مراجعه کنید و تحت درمان مناسب قرار بگیرید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله آشنایی با کارهایی که به دیسک کمرتان آسیب می‌رسانند را نیز مطالعه نمایید.

آیا پارگی مینیسک زانو ترمیم می‌شود؟

پارگی مینیسک زانو اغلب منجر به گرفتگی، درد تحریک‌آمیز و اختلالات در حرکت‌های مفاصل می‌شود؛ بنابراین افراد مبتلا باید به زودی به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنند. درمان پارگی مینیسک ممکن است بدون نیاز به جراحی انجام شود، بسته به سن بیمار، نوع، اندازه و محل پارگی و شرایط بافت مینیسک. هدف از اقدامات درمانی، شامل کنترل درد، بازگرداندن قابلیت انعطاف‌پذیری و بهبود عملکرد زانو است.

یکی از نشانه‌هایی که نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارد، تورم شدید و دردناک در پشت زانو است. این علائم نباید نادیده گرفته شوند و بهتر است بیمار سریعا تحت بررسی و درمان قرار گیرد تا از تشدید وضعیت جلوگیری شود.

آیا پیاده روی برای پارگی مینیسک زانو ضرر دارد؟

در حالت پارگی حاد، در صورتی که بیمار هنگام پیاده‌روی احساس درد یا فشار کمی داشته باشد، ممکن است به پیاده روی ادامه دهد اما اگر درد شدید شود یا پارگی بسیار وخیم باشد، باید تا زمانی که درد کاملاً برطرف نشود، از پیاده‌روی خودداری کند. برخی افراد با وجود پارگی مینیسک، به هر حال به این امر ادامه می‌دهند، اما در طی چند روز وضعیت زانو آن‌ها بدتر می‌شود و با درد شدید و ورم همراه می‌شود.

آیا پیاده روی برای پارگی مینیسک زانو ضرر دارد؟
آیا پیاده روی برای پارگی مینیسک زانو ضرر دارد؟

پارگی مینیسک زانو چگونه درمان می‌شود؟

درمان پارگی منیسک به اندازه و محل پارگی بستگی دارد. عوامل دیگری که بر درمان تأثیر می‌گذارند عبارتند از سن بیمار، سطح فعالیت فرد و آسیب‌های مرتبط. جهت تسریع در بهبودی، می‌توانید از روش RICE استفاده کنید که شامل چهار مرحله اصلی است:

  1. یخ (Ice): جهت کاهش درد و تورم در زانو، از بسته‌ی خنک‌کننده استفاده کنید. این کار را هر 3-4 ساعت به مدت 15-20 دقیقه انجام دهید، به مدت 2-3 روز یا تا زمانی که درد و تورم کاهش یابند. حتماً از قرار دادن بسته یخ مستقیماً بر روی پوست خودداری کنید.
  2. استراحت (Rest): به زانوی خود استراحت دهید، خصوصاً اگر وضیعت شما دردناک است. فعالیت‌های خود را محدود کنید و در صورت نیاز از عصای کمکی استفاده کنید. برای تسکین درد می‌توانید مسکن‌هایی را زیر نظر پزشک استفاده نمایید.
  3. بالا قرار دادن (Elevate): زانوی خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید، هنگامی که نشسته یا دراز کشیده‌اید. این کار با قرار دادن یک بالش زیر پا میسر است.
  4. بستن (Compress): برای کنترل تورم، زانوی خود را ببندید. از بانداژ الاستیک یا پارچه‌ای تمیز برای این منظور استفاده کنید، اما مطمئن شوید که بیش از حد فشار به آن وارد نشود.

این توصیه‌ها برای تسریع در بهبودی زانوی شما مفید خواهند بود.

سخن ‌پایانی

انجام فعالیت‌های شدید یا ناگهانی، زمانی که نیروهای وارده به میزانی که بیش از تحمل بافت مینیسک باشند، ممکن است منجر به پارگی شود که می‌تواند انواع مختلفی از پارگی‌های مینیسک را شامل شود. بین نیروهایی که در ایجاد پارگی مینیسک مؤثر هستند، نیروهای برشی به عنوان مخرب‌ترین آن‌هاشناخته می‌شوند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری