کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

7 علت مهم در ایجاد لرزش بدن

7 علت مهم در ایجاد لرزش بدن

7 علت مهم در ایجاد لرزش بدن؛

رعشه یا احساس لرزش در بدن در اصطلاح پزشکی، به وضعیتی اشاره دارد که در آن بدن یا بخشی از بدن به طور ناخواسته و ناگهانی با فرکانس بالا در حال لرزش است. به طور معمول رعشه در نواحی دست‌ها و بازوها مشاهده می‌شود، اما ممکن است در سایر نقاط بدن نیز رخ دهد. این شرایط می‌تواند در هر سنی و با هر نوع جنسیتی اتفاق بیافتد، اما بیشتر در افراد مسن مشاهده می‌شود.

علت لرزش بدن ممکن است به عوامل مختلفی برگردد. برخی از این عوامل عبارتند از عصبانیت، ترس و استرس، مصرف بیش از حد کافئین، استعمال دخانیات، خستگی و سایر عوامل مشابه آن می‌توانند در بدن لرزش ایجاد کنند. در بعضی موارد، لرزش بدن به صورت موقتی و پس از گذشت زمان بهبود می‌یابد. اما در صورتی که لرزش بدن به صورت مداوم و بدون تغییر اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه‌ای از وجود مشکلی در وضعیت سلامت بدن باشد و به عنوان یک زنگ خطر عمل می‌کند.


بررسی علل لرزش بدن

لرزش بدن ممکن است به علت‌های مختلفی رخ بدهد و هر فرد می‌تواند در شرایط گوناگونی این لرزش‌ها را تجربه نماید. برخی از این لرزش‌ها نیاز به درمان اساسی دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به خودی خود بهبود یابند.

  • مصرف بیش از حد کافئین

نوشیدن مقدار زیادی از کافئین ممکن است منجر به لرزش بدن و تپش قلب شود. کافئین در کنار مزایایی که برای هوشیاری مغز دارد می‌تواند برای بدن دردسرساز باشد. کافئین به گیرنده‌های سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد. اگر علاوه بر تپش قلب شدید، با مصرف کمی از کافئین، سردرد، سرگیجه یا اسهال داشته باشید، به احتمال زیاد حساسیتی نسبت به کافئین دارید.

بر اساس گزارش‌های سازمان غذا و داروی آمریکا، حداکثر میزان مصرف کافئین در طول روز 400 میلی‌گرم است. این میزان برای هر شخص بسته به وضعیت سلامتی او متفاوت است. در صورتی که علائم لرزش بدن شما به دلیل مصرف بیش از حد کافئین و در اثر بروز علائم بیماری قلبی رخ داده باشد، پزشک ممکن است داروهایی مانند والزومیکس اچ‌سی‌تی را برای کنترل درد قلب تجویز نماید.

لرزش در بدن
  • پارکینسون

بیماری پارکینسون یکی از علل اصلی لرزش مداوم بدن است. طبق گزارش‌های medicalnewstoday، بیش از 70 درصد افراد مبتلا به پارکینسون با لرزش بدن روبه‌رو می‌شوند. در این بیماری، اغلب بیماران با لرزش در نواحی دست و پا، ضعف یا گرفتگی عضلات. افتادگی صورت و اختلالات تعادلی در بدن مواجه می‌شوند. در برخی موارد لرزش ناشی از پارکینسون ممکن است با علائم پیری اشتباه گرفته شود. جهت تشخیص دقیق این بیماری، حتماً نیاز است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا او با اقدام به‌موقع، مانع از تشدید بیماری شود.

  • خستگی عضله

اگر عضلات بدن برای مدت زیادی در یک موقعیت ثابت نگه داشته شوند، فرد ممکن است با رعشه عضلانی روبرو شود. به علاوه، در شرایط خستگی و ناراحتی یا در فعالیت‌های شدیدتر از حالت عادی، احتمال لرزش عضلات به دلیل خستگی بالا می‌رود. عضلات در بدن با استفاده از واحدهای محرک کار می‌کنند و در صورت خستگی عضلات، این واحدهای محرک فعالیت خود را متوقف نموده و باعث لرزش بدن می‌شوند. در این حالت، استراحت دادن به عضلات برای رفع مشکل ضروری است. همچنین، در صورت عدم مصرف آب و مایعات کافی در زمان انجام فعالیت، ممکن است بدن آب خود را از دست داده و فرد لرزش بدن را تجربه کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله مشکلات دیابتی‌ها و تزریقات انسولین را نیز مطالعه نمایید.

  • دیابت

وقتی سطح قند خون به صورت مداوم افزایش یابد، آسیبی به اعصابی که حرکت عضلات را کنترل می‌کنند وارد می‌شود. این آسیب موجب اختلال در ارتباط طبیعی بین مغز و عضلات می‌شود و منجر به لرزش غیرارادی خواهد شد.

7 علت مهم در ایجاد لرزش بدن
  • عدم مصرف الکل

هنگامی که الکل به صورت مداوم مصرف می‌شود، بدن به آن وابسته می‌شود و جهت عملکرد صحیح بدان نیاز خواهد داشت. اما با قطع مصرف یا کاهش مصرف آن، بدن یک دوره سازگاری را تجربه می‌کند که در نتیجه ترک الکل ایجاد می‌شود. در این دوره سازگاری، سیستم عصبی مرکزی بیش از حد تحریک می‌شود و لرزش‌های غیرارادی رخ می‌دهد، چرا که بدن در تلاش است تا فقدان اثرات افسردگی الکل را جبران کند. این لرزش‌ها به طور معمول 24 تا 48 ساعت پس از آخرین مصرف الکل به اوج خود می‌رسند و در چند روز بهبود می‌یابند.

  • هیپوگلیسمی‌

سطح پایین قند خون یا هیپوگلیسمی می‌تواند علت لرزش و رعشه در اندام‌ها باشد. در بدن هر فرد، سطح قند خون به طور طبیعی توسط مکانیزم‌های مختلف تنظیم می‌شود، از جمله ترشح هورمون‌های مثل انسولین و گلوکاگون و تجزیه گلیکوژن. اما در شرایط خاص مانند دیابت و استفاده از مقادیر زیادی از انسولین، سطح قند خون پایین می‌آید.به علاوه، رژیم غذایی نامناسب و فعالیت بدنی زیاد نیز می‌توانند منجر به کاهش سطح قند خون شوند و علائمی مانند گیجی، خستگی و لرزش بدن را در فرد به وجود آورد.

راهکار‌‎های پیشگیری از لرزش بدن

در صورتی که لرزش بدن ناشی از عوامل فیزیولوژیکی مانند خستگی عضلانی، مصرف بیش از حد کافئین، کاهش قند خون، استرس باشد، با ایجاد تغییرات در سبک زندگی می‌توان آن را کنترل نمود. برای مثال، برای جلوگیری از لرزش بدن در موقعیت‌های استرس زا، انجام ورزش‌هایی مانند:

  •  یوگا، تکنیک تنفس عمیق و مصرف دمنوش‌های آرام‌بخش بدون کافئین می‌تواند مفید باشد. در صورتی که لرزش بدن ناشی از بیماری زمینه‌ای باشد، بهترین راهکار جهت پیشگیری و بهبود، تغییر رژیم غذایی و افزایش مصرف میوه و سبزیجات، ترک سیگار و شروع ورزش روزانه است.

درمان‌های خانگی لرزش بدن

روش‌های درمان خانگی جهت کنترل لرزش بدن عبارتند از:

  1. در هنگام مواجهه با لرزش بدن، مصرف زیاد کافئین را محدود کنید.
  2. جهت کاهش لرزش ناشی از استرس، از تکنیک‌های ریلکساسیون مانند یوگا، مدیتیشن و تمرینات تنفسی استفاده نمایید.
  3. در صورتی که مصرف دارو موجب لرزش می‌شود، با پزشک خود مشورت کنید تا میزان مصرف دارو را در صورت امکان کاهش دهد یا داروی جایگزین را امتحان نماید.
  4. در صورتی که مصرف الکل باعث لرزش بدن شود، بهتر است با کمک پزشک خود، مصرف الکل را قطع نمایید.

این روش‌ها می‌توانند به شما کمک کنند لرزش بدن خود را کنترل نمایید.با این وجود، در صورتی که لرزش شدید و مزمن است یا باعث مشکلات جدی در زندگی روزمره شما شده باشد، بهتر است به پزشک خود مراجعه نمایید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را تعیین کند.

درمان‌های خانگی لرزش بدن

چه زمانی برای درمان لرزش بدن به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که پیش‌تر بدان اشاره نمودیم، لرزش بدن گاهی اوقات می‌تواند نشانه وجود یک بیماری زمینه‌ای باشد. هر فردی که لرزش بدن را تجربه می‌کند میبایست برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه نماید. فردی که مشکوک است لرزش بدن از عوارض جانبی مصرف دارو است، باید علائم خود را با پزشک در میان بگذارد. در صورت امکان، پزشک ممکن است دوز دارو را تغییر داده یا مصرف یک داروی جایگزین را توصیه نماید.

آیا ممکن است در دوران قاعدگی لرزش بدن داشته باشیم؟

در زنان قاعدگی یا عادت ماهیانه، بعضی از زنان ممکن است تجربه‌ی لرزش بدن را داشته باشند که به عنوان لرزش غیرارادی یا حرکات لرزشی شناخته می‌شود. در طول دوره قاعدگی، سطح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون دچار نوسان می‌شود. این تغییرات هورمونی بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد و منجر به افزایش تحریک‌پذیری سلول‌های عصبی در عضلات می‌شود. این تحریک‌پذیری افزایش یافته و موجب انقباض سریع ماهیچه‌ها می‌شود که لرزش را در بدن ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

لرزش بدن (Tremor) به عنوان یک نوع حرکت غیرقابل کنترل، غیرارادی، تکراری و ریتمیک در یک اندام یا بخشی از بدن تعریف می‌شود که با اسپاسم یا انقباض عضلانی مختلف همراه خواهد بود. لرزش می‌تواند در هر قسمتی از بدن و در هر زمانی رخ دهد و به طور معمول ناشی از مشکلی در مخچه، بخشی از مغز که حرکات عضلانی را کنترل می‌کند، می‌باشد.

منبع: 

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری