کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

مضرات و عواقب مصرف سیگار

مضرات و عواقب مصرف سیگار

مضرات و عواقب مصرف سیگار

طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر 8 ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به مصرف سیگار کنند (بیش از 70 درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت 20 سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین 20 تا 25 سال زودتر از افرادی که به هیچ وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد.

یکی از مشکلات عمده بهداشت در زمان ما گسترش استعمال دخانیات در جامعه می‌باشد که این خود بعنوان یکی از شایع ترین عوامل مرگ و میر در جهان شناخته شده است. امروزه علی رغم هشدارهای پیاپی مجامع پزشکی و فرهنگی، مصرف سیگار به طور روز افزون در جامعه بالا می‌رود.

متاسفانه آسیب‌ها و پیامدهای ناشی از مصرف سیگار، بسیار جدی و بعضا جبران ناپذیر هستند و اغلب سیگاری‌ها با اینکه از مضرات سیگار با خبرند، ولی از روی عادت و به بهانه کسب آرامش و رفع خستگی، اقدام به مصرف این ماده خطرناک می‌کنند و سلامت جسم و جان خود را به خطر می‌اندازند. میزان مصرف افراد سیگاری، با ایجاد تشدید مسائل روانی افزایش می‌یابد و گاه به حدی می‌رسد که جای خواب و خوراک را نیز می‌گیرد.

برخی از زیان‌های مصرف سیگار بدین شرح است

1. زیان‌های اقتصادی ناشی از مصرف دخانیات

مصرف داخلی (در ایران) 50 میلیارد نخ سیگار به طور متوسط سالانه 1000 میلیارد تومان صرف خرید و دود شدن این محصول و 2000 تا 3000 تومان صرف بیماری های مرتبط با آن می‌گردد.

 

2. زیان‌های اجتماعی ناشی از مصرف دخانیات

مصرف سیگار نوعی اعتیاد است ولی متاسفانه این مسئله به مرور در جامعه جا افتاده و قابل قبول‌ترین عمل خلاف عرف محسوب می‌شود، عادت به مصرف سیگار زمینه ساز بروز اعتیاد به مواد مخدر، الکل، فقر، بزهکاری علی مخصوصا در جوانان و نوجوانان می‌گردد.

 

3. زیان‌های زیست محیطی ناشی از دخانیات

از بین رفتن خاک، تخریب جنگل‌ها و آلودگی آب های زیر زمینی و هوا از جمله مضرات زیست محیطی دخانیات می‌باشد. مصرف مواد مغذی خاک توسط گیاه توتون موجب عاری شدن خاک از این مواد شده و از طرفی موجب جذب آفت‌ها می‌گردد و استفاده از انواع کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها آلودگی‌های آب‌های زیر زمینی را بدنبال دارد، از طرفی مقدار زیادی از درختان برای سوخت در عمل آوردن توتون از بین می‌روند.

عوامل موثر در روی آوردن به سیگار

دوری از خانواده، بیکاری، محرک‌های روانی، اصرار دوستان و خویشان و حتی علاقه شخصی، کسب لذت و تقلید و خود نمایی، از عوامل موثر در روی آوری به سیگار است. استعمال سیگار در نوجوانان، بیشتر جنبه خود نمایی دارد و آرام آرام برای کسب لذت صورت می‌گیرد. همچنین برخی از نوجوانان برای مخالفت با خانواده و رفع حقارت‌ها به این کار دست می‌زنند و می‌خواهند از این طریق اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند. همچنین اضطراب، تنش، محرک‌های شدید روانی و ناراحتی‌های خانوادگی عوامل عمده زمینه ساز برای روی آوردن به سیگار هستند.

مسأله تاسف بار این است که نوجوان و جوان سیگاری که از طریق سیگار به دنبال آرامش کاذب است با پنهان کردن مشکل خود از خانواده هر روز بیش از پیش به دوستان هم دردش روی می‌آورد و بهترین طعمه عاملان پخش مواد مخدر نیز خواهد شد.

عواقب مصرف سیگار

تنها سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلکه مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز می‌کند، که برخی از آنها عبارتند از:

‌1. از دست دادن موها

‌2. آبمروارید (کاتاراکت)

‌3. چین و چروک

‌4. ضایعات شنوایی

‌5. سرطان پوست

‌6. فساد دندانها

‌7. پوکی استخوان

‌8. بیماری‌های قلبی

‌9. زخم معده

‌10. تغییر رنگ انگشتان

‌11. سرطان رحم و سقط جنین

‌12. تغییرشکل دادن سلولهای جنسی در مردان

‌13. سرطان

لازم بذکر است بیش از 40 عنصر سرطان زا در دود سیگار وجود دارد احتمال سرطان ریه‌ 22 مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری است. و طبق تحقیقات بی‌شماری که انجام شده است در صورت ادامه مصرف سیگار و سایر دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌های دیگر از قبیل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌6 تا ‌27 برابر)، سرطان بینی (‌2 مرتبه بیشتر)، گلو (‌12 مرتبه)، مری (‌8 تا ‌10 برابر)، حنجره (‌10 تا ‌18 برابر)، معده (2 تا ‌3 برابر)، کلیه (‌5 برابر)، آلت تناسلی مرد (‌2 تا ‌3 برابر)، لوزالمعده (‌2 تا ‌5 برابر) مقعد (‌5 تا ‌6 مرتبه) وجود دارد.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری