کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

چگونه از سفید شدن مو جلوگیری کنیم؟

چگونه از سفید شدن مو جلوگیری کنیم؟

سفید شدن مو 

با افزایش سن موها رنگدانه های خود را از دست می دهند و موجب سفیدی موها می شود.در افرادی با سن بالا سفید شدن موها یک امری طبیعی محسوب می شود و دیر یا زود موهای آن ها سفید می شود.در برخی از مردم سفید شدن مو یک اتفاق خوشایند می باشد اما در برخی دیگر نه.عده ای کم از کودکان در سنین پایین چند تاره موی سفید در بین موهای آن ها پدیدار می شود در این صورت بجای جلوگیری از آن باید به دنبال علت این اتفاق بگردیم.

 

عوامل موثر در سفید شدن موها 

ژنتیک

اگر در خانواده ای بزرگترهای آن ها در سنین جوانی موهایشان سفید شده است به صورت ارثی این موضوع در آیندگان به وجود خواهد آمد. البته توجه کنید که وجود چنین موضوعی در یک خانواده به این معنا نیست که همه اعضای خانواده آن را تجربه خواهند کرد. ممکن است برخی عوامل ژنتیکی یا جنس موهای افراد به‌گونه‌ای باشد که سفیدی موها در آن‌ها روندی طبیعی داشته باشد. اما این اتفاق برای بیشتر فرزندان و نوادگان خانواده رخ خواهد داد.

اختلال هورمونی

اصلی ترین مشکلات پوست و مو اختلالات هورمونی در بدن است. علت سفیدی موها را باید در اختلالات غدد تیروئید و هیپوفیز جست‌وجو کرد. عدم تعادل در این هورمون‌ها و کم‌کار بودن یا پرکار بودن آن‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ‌دانه‌های مو و سفیدی آن‌ها شود.

سفید شدن مو 

استرس

فشارهای عصبی، استرس‌های طولانی مدت و شوک‌ های عصبی می‌تواند باعث سفیدی ناگهانی موها شود. این عوامل بر روی فولیکول‌ها و رنگدانه‌های مو اثر گذاشته و آن‌ها را از حالت طبیعی خارج می‌کنند. ضمن اینکه استرس و اضطراب بیش‌ازحد و طولانی مدت باعث اختلال در خون‌رسانی به ریشه موها شده و کم‌ کم آن‌ها را ضعیف می‌کند. در نتیجه موهای فرد خیلی زود سفید می‌شوند.

رژیم غذایی

اگر فرد موهای خود را با آب داغ یا شامپوهای نامناسب بشوید، باید منتظر بروز انواع آسیب از جمله سفیدی موها باشد. علاوه بر آن خوردن غذاهای ناسالم نظیر فست فودها، غذاهای شور و چرب و… بر سلامت موهای افراد تاثیر خواهد گذاشت. این مواد غذایی تقریبا هیچ ماده مفیدی برای بدن ندارند و مصرف آن‌ها تنها باعث ایجاد آسیب در موها، خشک شدن آن‌ها و از دست رفتن رنگدانه‌های طبیعی مو خواهد شد.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات بر روی عملکرد سلول‌ های مختلف بدن تاثیر می گذارد و عملکرد طبیعی آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین با غلیظ کردن خون، خون‌رسانی را به اعضای بدن دشوارتر کرده و باعث از بین بردن جوانی و طراوت آن‌ها می‌شود.علاوه بر مصرف دخانیات و خطرات آن در معرض دود قرار گرفتن نیز از مصرف آن بیشتر خطرناکتر است و سبب بروز مشکلات جدی تری هم می شود. این موضوع به‌خصوص برای کودکان و افرادی که ریه‌های حساس‌تری دارند خطرناک‌تر است. دود دخانیات باعث کاهش رنگدانه‌ها در موهای افراد شده و تولید ملانین را با مشکل مواجه می‌کند. در نتیجه قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا قلیان باعث ایجاد سفیدی زودرس خواهد شد.

عوامل موثر در سفید شدن موها 

رنگ مو

استفاده بی رویه و زیاد از مواد شیمیایی و بی کیفیت سبب آسیب و سفیدی زودتر موها می شود.رنگ موها از جمله مواد شیمیایی هستند که بر روی رنگ‌دانه‌های مو تاثیر می‌گذارند. بنابراین می‌توانند با ضعیف کردن رنگ‌دانه‌ها و از بین بردن آن‌ها باعث سفیدی موها شوند. ضمن اینکه استفاده از رنگ موهای نامناسب و عدم تقویت موهای رنگ شده باعث خشکی موها می‌شود که خود یکی از عوامل اصلی سفید شدن موها در سنین جوانی است.

کافئین و الکل

مصرف الکل و مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ها و مواد غذایی کافئین دار نظیر چای، قهوه و کاکائو تاثیرات منفی زیادی بر سلامت پوست و مو خواهد گذاشت. این مواد می‌تواند بر روی فولیکول‌ مو اثر گذاشته و روند تولید ملانین و رنگ‌دانه‌ های مو را مختل کند. در نتیجه تداوم در مصرف مواد حوای کافئین و الکل باعث از بین رفتن رنگ‌دانه‌های مو و ظهور موهای سفید می‌شود.(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کافئین یک مکمل بدنسازی را مطالعه کنید.)

چگونه از سفید شدن مو جلوگیری کنیم؟

ویتامین‌های B

 B12 نقش برجسته‌ تری در جلوگیری از سفید شدن زودرس مو دارد. سفیدی مو زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌‎های پایه مو (ملانوسیت‌ها) تولید رنگدانه‌ای را که مسئول رنگ آمیزی موها است، متوقف کنند. برای ساخت رنگدانه تولید کننده رنگ، سلول‌ها به ویتامین  B12 نیاز دارند. 

ویتامین D

 نور خورشید بهترین منبع دریافت ویتامین دی است اما در برخی مواد غذایی مثل ماهی‌ های چرب نیز می‌توان این ویتامین را یافت و یا از مکمل ویتامین D استفاده کرد.

ویتامین C

مصرف این ویتامین سطح گلوتاتیون و سایر مواد آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد و منجر به کاهش سطح استرس اکسیداتیو در سلول‌های فولیکول مو خواهد شد.

چگونه از سفید شدن مو جلوگیری کنیم؟

ویتامین A

اگر میخواهید موهای سالمی داشته باشید باید ویتامین A مصرف کنید  با این حال این ویتامین محلول در چربی بوده و بیش از ۲۵۰۰ واحد بین الملل در روز نباید مورد استفاده قرار گیرد.

آهن

کمبود آهن منجر به نوعی کم‌خونی در بدن خواهد شد که ممکن است با سفید شدن زودرس موها نیز در ارتباط باشد. کاهش سطح آهن در بدن ریزش مو را نیز در پی دارد.(خرید انواع مکمل های ویتامین از داروخانه آنلاین دکترلوکس)

سلنیوم

 سلنیوم نقش قابل توجهی در تنظیم عملکرد غده تیروئید دارد و به همین دلیل در جلوگیری از ریزش مو و همچنین سفید شدن موها موثر است. با خرید قرص سلنیوم یا مصرف غذاهای حاوی این عنصر می‌توان از سفیدی موها پیشگیری کرد.

آنتی اکسیدان

 غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود جای دهید تا با مقابله با استرس اکسیداتیو موفق به متوقف کردن سفید شدن موهای خود شوید

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری