کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

روش استفاده صحیح ترازو در کاهش وزن

روش استفاده صحیح ترازو در کاهش وزن

روش استفاده صحیح ترازو در کاهش وزن

سالها است که بسیاری از متخصصان استفاده از ترازو را منع می‌کنند. البته اگر قرار باشد وزن کردن باعث در هم ریختگی شما شود این توصیه کاملا صحیح است ولی به هر حال هر چه اعداد روی ترازو کمتر شوند اعتماد به نفس شما هم بیشتر می‌شود ولی اضافه شدن حتی نیم کیلو می‌تواند کل روز شما را خراب کند. حالا زمان اتمام این رابطه توأم با عشق و نفرت بین شما و ترازوست.

مروری بر مقالات علمی متعدد نشان داده ترازو یکی از موثرترین لوازم در کاهش وزن و جلوگیری از برگشت آن است. تحقیقات نشان داده زنان و مردانی که دست کم یک بار در هفته خود را وزن می‌کنند می‌توانند بدون آن که خود متوجه شوند در عرض یک سال 12 کیلو وزن کم کنند. ما سعی می‌کنیم راه های استفاده صحیح از ترازو را به شما یادآور شویم. اگر این روش ها را به کار ببندید آن وقت وزن کردن یکی از اصلی ترین بخش های کاهش وزن شما خواهد شد.

قانون شماره 1

هر چه بیشتر وزن کنید بیشتر وزن کم می‌کنید:

اگر ترازو را گوشه ای گم و گور کنید فایده ای برای کاهش وزن شما نخواهد داشت. نتایج یک تحقیق علمی نشان داده کسانی که روزانه خود را وزن می کنند نسبت به کسانی که هر هفته خود را وزن می کنند 2 برابر بیشتر وزن کم خواهند کرد. علت این است که وزن کردن روزانه الگوی وزنی مشخصی را در ذهن شما تثبیت می‌کند که به واسطه آن امکان یک برنامه ریزی برای کاهش وزن میسر می‌شود.

در عین حال همین تحقیق نشان داده افرادی که رژیم دارند و خود را وزن نمی‌کنند حدود 1/5 کیلو وزن اضافه می‌کنند. برخلاف آنچه تصور می‌شود تمرکز روی وزن باعث ناراحتی خانم ها می‌شود؛ محققان دریافتند دنبال کردن نوسانات وزن در واقع با ایجاد حس کنترل باعث بهبود شرایط روحی خواهد شد.

نکته:

هر روز خود را وزن کنید ولی وزن کردن بیش از یک بار عملا بی معنی است.

قانون شماره 2

ترازوی ارزان تر بهتر است:

شما ممکن است برای خریدن یک ترازو رقم بسیار بالایی هزینه کرده و یک ترازو پیشرفته بخرید که درصد چربی بدن شما را در کنار چند الگوریتم ریاضی دیگر محاسبه می‌کند ولی در واقع با خرید چنین وسیله ای به مشکلات خود اضافه کرده اید. تحقیقات نشان داده، چنین ترازوهایی به دلیل نوسانات مایعات بدن اغلب در سنجش درصد چربی دچار اشتباه شده و در نتیجه شما را هم به اشتباه می اندازند. در نتیجه خرید ترازو ساده دیجیتال که صرفا وزن شما را نشان می‌دهد، بهترین انتخاب است.

نکته:

یک ترازوی دیجیتال معمولی بخرید که وزن را در محدوده 200 تا 300 گرم وزن واقعی شما نمایش می‌دهد.

قانون شماره 3

در عرض 24 ساعت وزن شما حدود 2 کیلو نوسان دارد:

مهم ترین عامل در ایجاد نوسانات وزنی آب است چه آب خوردن معمولی باشد چه آبی که در انواع و اقسام غذاها و میوه ها وجود دارد. نوشیدن یک لیتر آب و بلافاصله رفتن بالای ترازو باعث می‌شود وزن شما حدود 800 گرم بیشتر شود. حالا اگر به دستشویی بروید و بعد خود را وزن کنید خواهید دید که 400 تا 600 گرم وزن شما کمتر می شود.

بدن ما در طول روز به واسطه فعالیت های حیاتی مانند عرق کردن و تنفس حدود 800 گرم آب از دست می‌دهد. نوسانات روزبه روز وزن می‌تواند به علت خوردن یک غذای شور یا حجم آب دریافتی روزانه شما باشد، در حالی که دوره تخمک گذاری می‌تواند این روند را به شکل دیگری نشان دهد. نکته مهم این است که شما این نوسانات را در نظر گرفته و بخاطر بسپارید. یادتان باشد خوردن یک وعده غذای پرکالری یا مقدار زیادی چیپس باعث نمی شود تا عقربه ترازو عدد بزرگ تری را نشان دهد مگر این که خوردن چنین غذاهایی برای شما به عادت تبدیل شود.

با این حال اگر در هر وعده غذایی 100 کالری بیشتر بخوریم در عرض یک سال حدود 15 کیلو وزن اضافه خواهیم کرد.

نکته:

هر روز در یک زمان ثابت خود را وزن کنید اما یادتان باشد که باید موقع مناسبی این کار را انجام دهید. مثلا اندکی بعد این که از حمام خارج می‌شوید زمان مناسبی است ولی بلافاصله قبل از خروج از منزل و درحالی که چند لایه لباس پوشیده اید زمان جالبی برای وزن کردن نیست چون وزن لباس ها، وزن شما را مخدوش خواهد کرد. ممکن است وزن شما از یک روز تا روز دیگر نوسان داشته باشد و بالاتر برود ولی اگر قصد کاهش وزن دارید، الگوی چند ماهه باید روند کاهش را نشان دهد. اگر میبینید که در عرض چند ماه وزن تان بالاتر رفته باید فکری به حال آن بکنید.

قانون شماره 4

ممکن است بدون کاهش وزن سایز کم کنید:

مطالعه ای اخیرا توسط محققان دانشگاه برکلی انجام گرفته که در آن به خانم های میانسالی که در یک برنامه 12 هفته ای دوچرخه سواری شرکت کرده بودند، رژیم غذایی با هدف حفظ وزن فعلی داده شد. نتایج تحقیق نشان داد، یکی از این خانم ها تنها نیم کیلو وزن کم کرده بود اما 2 سایز لاغرتر شده و 7% چربی بدنش کاهش یافته بود.

در واقع 1/5 کیلو  چربی در بدن او با همین مقدار عضله جایگزین شده بود. با این تفاوت که تراکم عضله بیشتر بوده و یک سوم چربی فضا اشغال می‌کند. ولی در ضمن نباید تصور کرد که هرچه ترازوی شما نشان می‌دهد عضلات جدیدی است که در بدن شما ساخته شده. یادتان باشد بعد از یک ماه تمرینات قدرتی به طور متوسط تنها 400 گرم عضله ساخته می‌شود.

نکته:

علایم دیگر را فراموش نکنید مثل سایز دور کمر و بالای پاها. برای اندازه گیری دور آن ها از یک متر خیاطی استفاده کنید یا این که ببینید سایز لباس های تان تغییری کرده یا نه یا اینکه سطح انرژی تان بیشتر شده یا نه و اگر مثلا دیدید لباس های تان گشاد شده و شاداب تر هستید به خودتان افتخار کنید!

 

قانون شماره 5

جای ترازو مهم است

در بسیاری موارد کف حمام جای مناسبی برای قرار دادن ترازو است ولی اگر کاشی های کف برجسته هستند و سطح صاف و یکدستی ندارند، ممکن است ترازو عدد صحیحی را نشان ندهد. از طرف دیگر قالی یا کف پوش های مشابه بخشی از وزن شما را جذب کرده و ترازو وزن شما را درست نشان نخواهد داد. گرچه برخی از شرکت های سازنده ترازو ادعا دارند ترازوی شان در هر موقعیتی وزن صحیح را نشان می‌دهد ولی در عمل چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. بهترین محل برای قراردادن ترازو روی سطح صاف و هموار زمین سفت و بدون پوشش است.

نکته:

هر روز در یک نقطه خاص خود را وزن کنید. حتی اگر جای ترازو درست نیست و چند صد گرمی خطا دارد ولی در هر صورت نوسانات وزن شما را به طور صحیح نشان می‌دهد. برای این که ببینید دقت ترازوی شما چقدر است شیئی را که وزنش را به طور دقیق می‌دانید با آن وزن کنید مثلا یک دمبل. برخی از ترازوها به شکلی هستند که امکان قرار دادن چیزی مثل دمبل روی آن ها وجود ندارد. در این صورت ابتدا خودتان را وزن کنید. بعد دمبل را در دست گرفته و دوباره خود را وزن کنید. اگر تفاوت وزن قبلی و فعلی معادل وزن دمبل باشد، ترازوی شما درست کار می‌کند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری