هدر تخفیف اول دکستاپ شهریور03 هدر تخفیف اول موبایل شهریور ۰۳

همه چیز درباره علت آبسه دندان علائم و روش‌های درمانی آن

همه چیز درباره علت آبسه دندان علائم و روش‌های درمانی آن

همه چیز درباره علت آبسه دندان علائم و روش‌های درمانی آن؛

آبسه دندان Dental abscess یک تورم ناشی از التهاب عفونت دندان است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که با مرگ عصب دندان، میکروارگانیزم‌ها از کانال دندان به انتهای ریشه منتقل شده و باعث التهاب و تورم می‌شوند. دندانی که دچار آبسه شده نیاز به عصب‌کشی دارد، اما در برخی موارد، عصب‌کشی به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند. آبسه ممکن است به نگهدارنده دندان آسیب برساند که در این صورت، دندان باید کشیده شود یا نیاز به درمان‌های لثه‌ای پیدا کند.


منظور از آبسه دندان چیست؟

در واقع، آبسه دندان حفره‌ای پر از چرک است که به دلیل عفونت باکتریایی در دهان به‌وجود می‌آید. این عفونت ممکن است در نواحی مختلف دهان و در نزدیکی دندان‌ها رخ دهد. برخی از این آبسه‌ها که به عنوان آبسه پری آپیکال شناخته می‌شوند، در نوک ریشه دندان شکل می‌گیرند. دیگر نوع آبسه‌ها که به آبسه پریودنتال معروف هستند، لثه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

آبسه پری آپیکال معمولاً به علت حفره‌های درمان ‌نشده یا آسیب‌های ناشی از درمان دندان‌ها به وجود می‌آید و نتیجه تحریک و التهاب است. بسیاری از این آبسه‌ها نیاز به درمان پزشکی دارند و در برخی موارد ممکن است کشیدن دندان ضروری باشد. این وضعیت می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد.

منظور از آبسه دندان چیست؟

آشنایی با انواع آبسه دهان

آبسه دهانی در اثر عفونت حاد باکتریایی با درد شدید همراه خواهد بود. این عفونت زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از طریق زخم‌های لثه یا سوراخ دندان‌های پوسیده به اعماق نفوذ کرده و باعث ایجاد آبسه در دهان می‌شوند. آبسه‌های دهانی معمولاً به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  1. آبسه دهانی پریودنتال:
    این نوع آبسه در لثه‌ها و در کنار ریشه دندان ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از گسترش عفونت، لازم است که در اسرع وقت تحت نظر دندانپزشک متخصص درمان را آغاز کنید.
  2. آبسه پری اپیکال دهانی: 
    معمولاً در انتهای ریشه دندان ایجاد می‌شود. این نوع آبسه به دلیل عدم درمان به موقع کانال ریشه، ترمیم ناکامل دندان در گذشته یا آسیب به دندان به وجود می‌آید. در این حالت، باکتری‌ها به پالپ دهان که شامل اعصاب، بافت همبند و رگ‌های خونی است، نفوذ می‌کنند.
  3. آبسه دندان عقل:
    معمولاً در انتهای دهان، جایی که دندان‌های عقل قرار دارند، به وجود می‌آید. به دلیل نهفتگی دندان‌های عقل یا ضعف لثه در این ناحیه، ممکن است عفونت رخ داده و نهایتاً به آبسه تبدیل شود. این نوع آبسه‌ها که ناشی از نهفتگی دندان عقل هستند، به طور معمول به عنوان آبسه دندان عقل شناخته می‌شوند. اگر آبسه دندان عقل نادیده گرفته شود، ممکن است علاوه بر درد شدید دندان، عفونت به ناحیه گلو سرایت کرده و باعث تورم غدد گردن شود.

آبسه دندان چه علائمی دارد؟

علائم آبسه دندان متنوع هستند و شامل مواردی مانند درد در ناحیه عفونی هنگام خوردن غذا و لمس محل آبسه، درد در فک و زیر چانه، احساس ناخوشایند در دهان و تغییر طعم غذا، بوی بد دهان، درد هنگام باز کردن دهان، حساسیت دندان به سرما و گرما، دشواری در بلع و تنفس، تب ناشی از عفونت و تورم و دردناک بودن غدد لنفاوی. از بارزترین علائم آن می‌توان به نقاط جوش‌مانند، متورم و قرمز روی سطح لثه اشاره کرد. درد ناشی از آبسه به طور ناگهانی شروع شده و با گذشت زمان شدیدتر و غیرقابل تحمل می‌شود.

آبسه دندان چه علائمی دارد؟

علل ایجاد آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان از رشد مستقیم باکتری‌ها در پلاک یا سطوح عمیق ریشه دندان‌ها به بافت‌های نرم و استخوان‌های نگهدارنده‌ی صورت و گردن ناشی می‌شود. این باکتری‌ها باعث ایجاد عفونت و التهاب لثه می‌شوند که در نتیجه، فضایی بین لثه و دندان شکل می‌گیرد و آبسه ایجاد می‌شود. برای از بین بردن باکتری‌ها و جلوگیری از این عارضه، جرمگیری لازم است.

روش‌های تشخیصی آبسه دندان

در صورت تشخیص هر یک از علائم آبسه دندان، بهتر است بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت بدتر نشود و احتمال سرایت عفونت به فک‌ها را کاهش دهید. دندانپزشک پس از مراجعه، دندان‌ها را معاینه کرده و محل آبسه را بررسی می‌کند. در برخی موارد، ممکن است از شما درخواست شود که عکس‌های سی تی اسکن یا اشعه ایکس از دندان‌های خود بگیرید تا محل و گستردگی عفونت بهتر مشخص شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله رازهای سلامت دندانی؛ شناسایی علائم دندان قروچه و روش‌های نوین برای درمان آن را نیز مطالعه نمایید.

چه افراد بیشتر به آبسه دندان مبتلا می‌شوند؟

هر فردی ممکن است با آبسه دندان مواجه شود، اما افرادی که بهداشت دهانی و دندانی را به درستی رعایت نمی‌کنند، بیشتر در معرض خطر این مشکل قرار دارند. همچنین، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا دچار آسیب‌های دندانی مانند شکستگی یا تراشیدگی دندان‌ها هستند، نیز در خطر ابتلا به آبسه دندان بیشتری قرار دارند.

بررسی روش‌های خانگی برای درمان آبسه درمان

آبسه دندان می‌تواند منجر به درد و عدم راحتی فرد شود. علاوه بر مراجعه به دندانپزشک، استفاده از روش‌های خانگی می‌تواند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کند:

  • می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق چایخوری نمک به یک لیوان آب ولرم، محلول آب نمک بسازید و از آن برای شستشوی دهانتان استفاده کنید که می‌توانید آن را 2 الی 3 بار در روز تکرار کنید.
  • برای استفاده از عصاره میخک، یک تکه پنبه را در آن غوطه‌ور کرده و سپس آن را به محل مورد نظر برای استفاده قرار دهید و این کار را چند دقیقه انجام دهید.
  • همچنین می‌توانید یک کیسه چای سیاه را در آب ولرم قرار دهید، سپس آن را برای فشار دادن خارج کنید و کیسه را روی دندان مورد نظر قرار دهید. این کار را برای چند ساعت یا حتی کل شب انجام دهید و پس از آن دهان خود را با آب نمک ولرم بشویید. این فرآیند را به مدت چند هفته و روزی یک بار تکرار نمایید.
بررسی روش‌های خانگی برای درمان آبسه درمان
  • برای شستشوی دهان با روغن، مقداری روغن زیتون خالص را در دهان خود بریزید و آن را به مدت 15 دقیقه بچرخانید، اما قورت ندهید. سپس آن را تف کرده و با آب ولرم دهانتان را شستشو دهید. این کار را به مدت یک ماه، 2 بار در روز و با معده خالی انجام دهید.
  • برای استفاده از سیر، یک حبه سیر تازه را در دهانتان قرار دهید و آن را با دندان‌هایتان له کنید، تا زمانی که درد آرام شود. سپس می‌توانید دهان خود را با آب بشویید. برای رفع بوی سیر، چند قطره عصاره میخک را به آب اضافه کنید و دهان خود را با آن بشویید.
  • همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به مدت چند دقیقه در دهان خود بچرخانید، سرکه را قورت ندهید، سپس دهان خود را با آب ولرم شستوشو دهید.

سخن پایانی

عفونت و آبسه دندان اصطلاحی است که برای توصیف وضعیتی استفاده می‌شود که در آن، ریشه دندان یا منطقه‌ای بین دندان و لثه به علت ورود باکتری‌ها به دندان، از طریق پوسیدگی یا ترک دندان، دچار عفونت می‌شود و منجر به گسترش عفونت تا نوک ریشه و بروز درد، التهاب و آبسه خواهد شد. این مشکلات معمولاً از حفره‌های درمان نشده در دندان یا شکستگی‌های داخل دندان ناشی می‌شوند که باعث ورود باکتری‌ها به داخل دندان و ایجاد عفونت می‌شوند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری