کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

مهم‌ترین علل تعریق در فصل زمستان

مهم‌ترین علل تعریق در فصل زمستان

مهم‌ترین علل تعریق در فصل زمستان؛

بدن انسان می‌بایست دمای داخلی خود را تنظیم نماید و برای جلوگیری از گرمای شدید باید تعادلی بین تولید گرما از سوخت و ساز بدن و گرمای محیط حفظ کند. سیستم عصبی مرکزی و پوست وظیفه انجام این کار را برعهده دارند. این سیستم‌های عصبی دارای حسگرهایی هستند که مشابه ترموستات عمل نموده تا به مغز اطلاع دهند که دما در بدن افزایش یافته است.


تعریق چیست؟

حال ببینم که تعریق چیست و چه دلایلی موجب بوجود آمدن آن می‌شود. در بدن انسان، غدد زیر پوستی به نام‌های اکراین و آپوکراین عرق تولید می‌کنند. در واقع عرق کردن واکنش طبیعی بدن در مقابل گرماست و با این روش بدن سعی می‌کند خود را خنک کند. حجم عرق تولیدی بیشتر از آب تشکیل شده است و در آن اسید لاکتیک، اوره و مقادیر کمی از مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم وجود دارد. 

علاوه بر نقش خنک کنندگی، عرق پوست را نرم و مرطوب نیز می‌کند. یک فرد بالغ می‌تواند تا 14 لیتر در روز عرق کند. عواملی همچون مصرف غذای تند، وزن بالا، گرمای هوا، مصرف برخی داروها، بیماری و تب، تغییرات هورمونی مانند یائسگی، بارداری، بلوغ، استرس و ترس و تحرک و فعالیت‌های فیزیکی می‌توانند از علل اصلی تعریق بشمار روند.

دلایل تعریق زیاد در فصل زمستان


دلایل تعریق زیاد در فصل زمستان

در صورتی که در فصل زمستان، حتی با وجود پوشیدن لباس‌ کم در خانه هنوز هم عرق می‌کنید، ممکن است دلایل زیر منجر به این تعریق غیرطبیعی بدن شود:

  • فعالیت بدنی

در صورتی که در خانه فعالیت بدنی انجام می‌دهید، این فعالیت‌ها باعث افزایش حرارت بدن می‌شود و عرق کردن ناشی از این فعالیت خواهد بود

  • بیماری دیابت

وقتی دیابت به درستی کنترل نشود، میزان گلوکز در خون افزایش می‌یابد و به جای ورود به سلول‌ها جهت تولید انرژی، در خون باقی می‌ماند. در این شرایط، بدن برای تأمین انرژی از چربی استفاده می‌کند و این مسئله باعث آزاد شدن متابولیت‌هایی مانند استون (Acetone) در عرق و تنفس می‌شود. به طور معمول، بوی استون به عنوان بویی شیرین یا میوه‌ای تشخیص داده می‌شود، اما ممکن است بویی شبه سرکه‌ای هم داشته باشد.

  • میزان قند خون پایین

زمانی‌که ساعت‌ها غذایی نخورده باشید، بدن شما به‌طور طبیعی از خود واکنش نشان می‌دهد. کاهش سطح گلوکز در خون موجب ترشح آدرنالین می‌شود؛ چرا که بدن در تلاش است تا کمبود تغذیه را جبران کند. این پدیده به نام هیپوگلیسمی شناخته می‌شود.

هنگام خالی بودن معده شما، بدن به‌طور طبیعی انسولین تولید می‌کند تا خود را برای هضم غذا آماده کند. زمانی که این انسولین با آدرنالین ترکیب می‌شود، سبب رفتار غیرمعمولی در بدن می‌شود. به همین دلیل، ممکن است این مسئله دلیلی برای تعرق در زمستان باشد.

  • عفونت تریکومیکوز

تریکومیکوز یک نوع عفونت باکتریایی در فولیکول‌های موی زیر بغل می‌باشد. لازم به ذکر است که در مجموع این عفونت خطری جدی برای سلامتی فرد ایجاد نمی‌کند و به طور معمول به دیگران سرایت نمی‌کند. با این حال، تریکومیکوز می‌تواند آزاردهنده باشد و بوی عرق را تغییر دهد. این باکتری یکی از انواع عفونت‌های پوست است که ممکن است به بوی عرق تأثیر بگذارد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله رابطه کمبود ویتامین و ‌پوسته پوسته شدن پوست را نیز مطالعه نمایید.

  • بیماری‌های مرتبط با تیروئید

در صورتی که غده تیروئید شما بیش از حد فعال باشد و همچنان در معرض تیروئید پرکار قرار داشته باشید، ممکن است در زمستان نیز عرق کنید. غده تیروئید وظیفه ترشح هورمونی را دارد که کنترل نحوه انرژی ذخیره شده بر عهده دارد و همچنین سطح حساسیت هورمون‌های دیگری که با آن در ارتباط هستند را نیز تنظیم می‌نماید.

تیروئید پرکار می‌تواند منجر به مشکلات جدی دیگری مانند کاهش استحکام استخوان و حتی مشکلات قلبی شود. بنابراین، در صورتی که علاوه بر عرق کردن، علائم دیگر هیپرتیروئیدی اعم از خستگی، کاهش وزن ناگهانی، خواب آلودگی یا شکستن موها را تجربه می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که هیپرتیروئید با استفاده از داروها قابل کنترل است.

  • تغییرات هورمونی

نوسانات در سطوح هورمون‌های بدن می‌تواند به علت وقوع رویدادهایی همچون بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی، تغییراتی در بوی عرق ایجاد نماید.

  • هایپرهیدروز

هایپرهیدروز یک اختلال پزشکی قابل درمان است که ممکن است در صورت بیش از حد عرق کردن بدن و به ویژه پا‌ها رخ دهد. این اختلال در برخی موارد با یائسگی و بیماری تیروئید همراه است، اما ممکن است به تنهایی نیز شکل بگیرد. عرق غیر عادی تولید شده ممکن است موجب ایجاد بوی قوی و سرکه‌ای شود که این امر برای خود فرد و اطرافیان آزاردهنده است.

  • استرس

هنگامی که استرس دارید، غدد آپوکرین تحریک شده و موجب تولید بوی سرکه‌ای در عرق می‌شود. این بوی عرق می‌تواند به اطرافیان شما نشان دهد که شما در فشاری هستید.

درمان تعریق زیاد بدن

جهت کاهش تعریق بیش از حد بدن در فصول سرد سال، چندین گزینه درمانی کارآمد وجود دارد. این متد‌ها می‌توانند به افرادی که در فصل زمستان با تعریق زیاد روبرو هستند، کمک کنند تا تعریق خود را کاهش دهند و از این اختلال آزاردهنده در امان بمانند.

  • استفاده از ضد تعریق‌ها

پزشک متخصص ممکن است ضد تعریق‌های حاوی کلرید الومینیوم را به عنوان درمانی جهت کنترل عرق زیاد زیر بغل تجویز کند. این نوع ضد تعریف، قوی‌تر از ضد تعریق‌هایی است که بدون نسخه در دسترس هستند و بیشتر برای درمان موارد خفیف هایپرهیدروز استفاده می‌شود.

  • بوتاکس

برای درمان هیپرهیدروز شدید، ممکن است از بوتاکس استفاده شود. در این روش، اعصاب تحریک کننده غدد عرقی مسدود می‌شوند و برای داشتن تاثیر بهتر، اغلب به چند تزریق در چند جلسه نیاز خواهد بود.

  • داروهای آنتی کولینرژیک

داروهای آنتی کولینرژیک می‌توانند سبب کاهش تعریق عمومی شوند. این داروها، همچون گلیکوپیرولات، از اثر استیل کولین پیشگیری می‌نمایند. استیل کولین یک ماده شیمیایی است که بدن شما تولید می‌کند و به تحریک غدد عرقی کمک می‌کند. به طور معمول مدت درمان با این داروها حدود دو هفته زمان می‌برد و ممکن است عوارض جانبی مانند یبوست و سرگیجه را همراه داشته باشد.

  • استحمام مرتب

استحمام مرتب و بهداشت شخصی در کاهش تعریق بسیار موثر است. با استحمام مرتب، بافت پوست شما تمیز می‌شود و موجب کاهش باکتری‌ها و عوامل موجود در پوست می‌شود که به تعریق می‌انجامند. همچنین، استحمام با آب و صابون ملایم می‌تواند بوی ناخوشایند را از بین ببرد. همچنین، در هنگام استحمام، می‌توانید از صابون‌ها یا ژل‌های ضد عرق استفاده کنید که حاوی مواد ضد تعریق هستند. این محصولات می‌توانند به طور موقتی به کاهش تعریق کمک کنند.

مهم‌ترین علل تعریق در فصل زمستان

آیا با تعریق سموم از بدن دفع می‌شود؟

تعریق به عنوان یک مکانیسم طبیعی بدن، می‌تواند به دفع برخی سموم کمک کند. وقتی شما تعریق می‌کنید، پوست شما باز می‌شوند و غدد تعریقی موجود در پوست، از خود مایع خارج می‌کنند. این مایع حاوی مواد زائد، مواد شیمیایی و سمومی است که ممکن است در بدن شما جمع شده باشند.

بنابراین، تعریق می‌تواند در دفع برخی سموم کمک کند، اما باید توجه داشت که تعریق تنها یکی از راه‌های دفع سموم است و نمی‌تواند به تنهایی به‌طور کامل همه سموم را از بدن شما دفع کند. جهت جلوگیری از تجمع سموم در بدن، مهم است که یک سبک زندگی سالم برای خود انتخاب نمایید. مثل مصرف غذاهای سالم و تازه، نوشیدن مقدار کافی آب و انجام فعالیت بدنی منظم.

سخن پایانی

عرق کردن بدن یک پدیده طبیعی است که به دلیل گرمای هوا در فصل تابستان، بیشتر مشاهده می‌شود. این پدیده باعث خروج مایعاتی از بدن فرد می‌شود که حاوی مواد زائد و شیمیایی است. اما شاید شما در فصل زمستان نیز با تعریق و بوی ناخوشایند بدن مواجه شده باشید. برای جلوگیری از بوی ناخوشایند بدن، می‌توانید از روش‌هایی که در این مقاله نام بردیم استفاده نمایید تا از شر این اختلال آزاردهنده رهایی یابید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری