کپسول درموبلا هدر تخفیف اول موبایل شهریور ۰۳

اسفناج گنجینه‌ای از سلامتی برای بدن

اسفناج گنجینه‌ای از سلامتی برای بدن

اسفناج Spinach گنجینه‌ای از سلامتی برای بدن؛

گیاه اسفناج دارای طبع سردی است و به عنوان یک گیاه پایین‌آورنده قند خون شناخته می‌شود. از اسفناج به عنوان یک روش درمانی جهت ناراحتی‌های تنفسی و دردهای مفاصل استفاده می‌شود. به علاوه، اسفناج می‌تواند به عنوان یک ملین عمل کند و به درمان کمبود ترشحات معده، صفرا و لوزالمعده کمک بسزایی کند. علاوه بر این، این گیاه می‌تواند در درمان کم‌خونی نیز مؤثر باشد.


درباره گیاه اسفناج

اسفناج به عنوان یکی از همه‌کاره‌ترین سبزیجات سبز برگ شناخته می‌شود. خواص اسفناج به دلیل حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که در بهبود سلامت پوست و مو و همچنین درمان سرطان بسیار مؤثر است. این سبزی یک بخش اساسی از رژیم‌های غذایی در سراسر جهان است و حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد. لازم به ذکر است که اسفناج توسط متخصصین و مشاورین تغذیه به عنوان یک راهکار جهت کم‌خونی و کاهش وزن توصیه می‌شود.

درباره گیاه اسفناج

معرفی انواع اسفناج

اسفناج به 2 نوع با برگ‌ فر و صاف تقسیم می‌شود. اما نوع صاف بیشتر طرفدار دارد؛ چرا که شستشوی گل و کثیفی از روی برگ‌های فر بسیار سخت‌تر است و برای این کار وقت بیشتری نیاز دارد. چنانچه می‌خواهید اسفناج خوب انتخاب کنید، بهتر است نوعی را برگزینید که برگ‌های ترد و تیره رنگ داشته باشد و از انتخاب برگ‌های زرد و پژمرده خودداری نمایید. همچنین برای انجماد اسفناج، بهتر است آن‌ها را به صورت نشسته درون پلاستیک قرار دهید؛ زیرا در صورت شستوشو، خیلی سریع خراب می‌شوند.

فواید بی‌نظیر اسفناج

اسفناج به عنوان یک گیاه بسیار مفید دارای خواص زیادی است که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • درمان پوکی استخوان

اسفناج یک منبع عالی از ویتامین K است که اثرات مفیدی بر روی سلامت استخوان‌ها دارد. این ویتامین به حفظ کلسیم در استخوان‌ها کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌نماید. همچنین، اسفناج حاوی مقادیر زیادی از فسفر، روی، کلسیم، پتاسیم و سلنیوم است که علاوه بر اثرگذاری مستقیم در استخوان‌سازی، به سلامت کبد نیز کمک چشمگیری می‌کنند.

  • کمک به درمان یبوست

از آنجا که اسفناج دارای فیبر بالا است، به نظم دادن عملکرد روده‌ها کمک می‌کند. در صورتی که با مشکل یبوست مواجه هستید، مصرف اسفناج می‌تواند به شما کمک کند. اسفناج خام حاوی بهترین مواد آلی جهت تمیز کردن و بازسازی روده‌ها است. مصرف 100 میلی لیتر آب اسفناج خام، مخلوط با مقدار مشابه آب و مصرف آن دو بار در روز می‌تواند درمان یبوست را در چند روز انجام دهد.

  • حفظ سلامت بینایی

زانتان، بتاکاروتن و لوتئین از خواص آنتی اکسیدانی اسفناج هستند که از صدمات رادیکال‌های آزاد بر روی شبکیه چشم محافظت می‌کنند. اسفناج حاوی کاروتنوئیدها و ویتامین C است که می‌تواند به پیشگیری از مشکلات بینایی در سنین پیری و میانسالی کمک کند. مصرف منظم اسفناج می‌تواند راهی موثر جهت حفظ سلامت چشم‌ها بشمار رود.

  • پیشگیری از کم خونی

آهن یکی از عناصر مغذی مهمی است که در اسفناج به وفور یافت می‌شود. اسفناج به عنوان یک روش گیاهی عالی برای پیشگیری از کمبود آهن بشمار می‌رود. به طور معمول کمبود آهن در افراد گیاه‌خوار یا کسانی که رژیم غذایی کم‌آهن دارند، دیده می‌شود. اسفناج می‌تواند یک پشتیبان اساسی در هر رژیم غذایی باشد که به کاهش مصرف گوشت منجر می‌شود.

اسفناج گنجینه‌ای از سلامتی برای بدن
  • کمک به سلامت نوزاد

اسفناج یک منبع خوب از پروتئین‌های مفید برای نوزادان محسوب می‌شود و به عنوان یک غذای کودک بسیار محبوب بشمار می‌رود؛ چرا که نرم بوده و به هضم آسان کودکان کمک می‌کند. به علاوه به رشد استخوان و کانی‌سازی آن کمک می‌کند؛ زیرا دارای مقادیر زیادی کلسیم است.

  • حفظ سلامت لثه دندان

مصرف اسفناج با مقدار بالای ویتامین C می‌تواند به حفظ سلامت دهان کمک زیادی نماید. به خصوص برای افرادی که دچار خونریزی لثه هستند. اسید فولیک زیاد موجود در اسفناج به سلامتی لثه بسیار کمک نموده و می‌تواند در پیشگیری از ورم لثه مؤثر باشد.

  • کنترل فشار خون بالا

در صورتی که با مشکل فشار خون بالا مواجه هستید، میبایست در نظر داشته باشید که مصرف اسفناج می‌تواند به شما کمک کند. تحقیقات نشان داده است که افزایش مصرف اسفناج می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. این اثر مثبت به وجود پتاسیم، اسید فولیک و منیزیم در اسفناج بازمی‌گردد. به عبارت دیگر، اسفناج ممکن است برای کنترل فشار خون موثر باشد و بتواند تأثیر معجزه‌آسایی در این زمینه داشته باشد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله مهم‌ترین عوارض مصرف فولیک اسید را نیز مطالعه نمایید.

  • پرپشت شدن موها و رشد مجدد آن‌

اگرچه این موضوع در دستاوردهای علمی رسمی تأیید نشده است و ممکن است شما از قبل با آن آشنا نباشید، اما برخی افراد ادعا می‌کنند که روش‌های خاصی برای پردازش برگ‌های اسفناج وجود دارد که قادرند به درمان الگوی ریزش مو کمک نمایند. لازم به ذکر است که تا به حال این مطالعات و ادعاها توسط جامعه علمی تأیید یا تکذیب نشده‌اند.

آیا اسفناج خواص ضد سرطانی نیز دارد؟

اسفناج دارای خواص ضد سرطان، ضد اکسایشی و ضد التهابی است. تحقیقات نشان داده است که اسفناج چگونه به مبارزه با سرطان کمک می‌کند و به حفاظت از DNA عمل می‌کند. مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج از تغییرات در طول تقسیم سلول ما محافظت نموده و از خطرهای مرتبط با سرطان و پیری زودهنگام پیشگیری می‌کند.

آیا اسفناج خواص ضد سرطانی نیز دارد؟

چه میزان اسفناج باید در روز مصرف شود؟

میزان مناسب مصرف اسفناج بستگی به فرد و وضعیت سلامتی او دارد. بر اساس شواهد به دست آمده، مصرف روزانه یک یا دو فنجان اسفناج درحدود 60 گرم می‌تواند توصیه مفیدی باشد.

سخن پایانی

اسفناج، یک سبزی تیره رنگ است که منابع غنی از ویتامین‌ها, مواد معدنی، و سایر ریزمغذی‌هاست و می‌تواند جزء یک رژیم غذایی سالم باشد. مصرف اسفناج باعث تقویت تعادل در سالمندان می‌شود و برای بهبود عملکرد شناختی مفید است.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری