جشنواره ماه لوکس دکتر لوکس کپسول درمو بلا

بهترین داروهای خواب‌آور برای کودکان؛ کدام یک مؤثرترند؟

بهترین داروهای خواب‌آور برای کودکان؛ کدام یک مؤثرترند؟

بهترین داروهای خواب‌آور برای کودکان؛ کدام یک مؤثرترند؟

شربت خواب‌آور کودکان می‌تواند هم برای کودکان و هم برای والدین مفید باشد. این شربت به کودکان کمک می‌کند که سریع‌تر به خواب بروند و خواب عمیق‌تری را در طول شب تجربه کنند که این امر منجر به بهره‌مندی از فواید خواب با کیفیت می‌شود. از طرفی، این شربت به والدین نیز کمک می‌کند تا در زندگی پرمشغله امروزی، زمان بیشتری جهت انجام کارهای روزمره یا دیگر فعالیت‌ها داشته باشند.


بررسی علت بی‌خوابی کودکان

برای بسیاری از کودکان، بی‌خوابی ناشی از عادات و رفتارهایی است که در طول روز انجام می‌دهند. به عنوان مثال، مصرف زیاد مواد غدایی پر انرژی یا تماشای تلویزیون کمی قبل از خواب می‌تواند خواب کودک را مختل کند. طبیعی است که کودکان کوچکتر قادر نباشند به‌خوبی رابطه بین عادات روزانه و کیفیت خوابشان را درک کنند. از جمله عواملی که می‌توانند منجر به بی‌خوابی در کودکان زیر یک سال و حتی کودکان بزرگتر شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

بررسی علت بی‌خوابی کودکان
  • عوارض جانبی برخی از داروها

برخی از داروها، به‌ویژه آن‌هایی که جهت درمان بیش‌فعالی و افسردگی کودکان تجویز می‌شوند، ممکن است خود به عنوان عاملی برای بی‌خوابی شبانه در کودکان عمل کنند.

  • استرس و اضطراب

متأسفانه باید بپذیریم که استرس می‌تواند یکی از دلایل بی‌خوابی در کودکان 8 ساله باشد. مشکلاتی مانند درگیری‌های مدرسه، اختلافات با اطرافیان یا حتی تجربه آزار و اذیت می‌توانند سطح استرس کودک را به میزان زیادی افزایش داده و خواب او را تحت تأثیر قرار دهند. این موضوع می‌تواند بدون آگاهی والدین بر کودک تاثیر بگذارد.

در خانه نیز، استرس ممکن است ناشی از رفتارهای والدین با یکدیگر، تولد نوزاد جدید و کاهش توجه به کودک یا تغییرات در روال خواب مانند مشترک بودن اتاق با خواهر و برادر یا سایر اعضای خانواده باشد. در چنین شرایطی، مشورت با یک متخصص بهداشت روان می‌تواند به کاهش استرس کودک کمک چشمگیری کند.

  • مصرف کافئین

بی‌خوابی در کودکان 10 ساله ممکن است به مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مرتبط باشد. به همین دلیل، بهتر است به کودکان خود اجازه ندهید بعد از ظهر نوشیدنی‌های حاوی کافئین را مصرف کنند. در کل، توصیه می‌شود مصرف این نوع نوشیدنی‌ها را برای کودکان به حداقل برسانید و به تغذیه آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • سایر مشکلات پزشکی

بی‌خوابی در کودکان یک ساله ممکن است ناشی از اختلالات خواب باشد. به عنوان مثال، می‌توان به مشکلاتی مانند وقفه تنفسی در خواب (آپنه) و سندروم پای بی‌قرار اشاره نمود.این مشکل ممکن است به دلیل آلرژی یا خارش پوست ناشی از اگزما نیز بروز کند.

علاوه بر این، کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند منیزیم می‌تواند بر خواب کودک تأثیر منفی بگذارد. در‌‌ نهایت، جهت شناسایی دقیق علت بی‌خوابی در کودک خود، بهتر است به طور مرتب وضعیت سلامتی او را بررسی نموده و به کمبودهای احتمالی در رژیم غذایی‌اش توجه کنید.

کودکان به چند ساعت خواب نیاز دارند؟

ابتدا باید بدانیم که خواب کودکان به چه میزان است. میزان خواب مورد نیاز کودکان بسته به سن آن‌ها متفاوت خواهد بود. در اینجا مقادیر عمومی توصیه شده برای ساعات خواب در گروه‌های سنی مختلف آمده است:

کودکان به چند ساعت خواب نیاز دارند؟
کودکان به چند ساعت خواب نیاز دارند؟
  1. نوزادان (0-3 ماه): 14-17 ساعت در روز
  2. نوزادان (4-11 ماه): 12-15 ساعت در روز
  3. کودکان نوپا (1-2 سال): 11-14 ساعت در روز
  4. کودکان پیش‌دبستانی (3-5 سال): 10-13 ساعت در روز
  5. کودکان دبستانی (6-13 سال): 9-11 ساعت در شب
  6. نوجوانان (14-17 سال): 8-10 ساعت در شب

این مقادیر شامل خواب شب و خواب روزانه (در صورت نیاز) می‌شود. لازم به ذکر است که خواب کافی به رشد و توسعه صحیح، یادگیری، و بهبود سلامت عمومی کودکان کمک می‌کند.

کمبود کدام ویتامین‌ها باعث بی‌خوابی کودک می‌شود؟

به طور کلی، کمبود ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین D، ویتامین‌های گروه B و همچنین آهن در کودکان می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در خواب آن‌ها شود.

  • ویتامین D

مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D با افزایش احتمال بی‌خوابی در کودکان مرتبط است.

  • ویتامین‌های گروه B

کمبود ویتامین‌های B12 و B6 نیز می‌تواند به مشکلات خواب در کودکان منجر شود. این ویتامین‌ها جهت عملکرد صحیح سیستم عصبی حیاتی هستند و کمبود آن‌ها ممکن است منجر به اختلالات در خواب کودکان شود.

  • آهن

کمبود آهن می‌تواند سبب بروز خستگی و کاهش انرژی در طول روز شود و به دنبال آن، خوابیدن در شب را دشوارتر برای کودک دشوارتر کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله راز سلامت دندان‌های شیری و اهمیت مراقبت و نگهداری از آن‌ها را نیز مطالعه نمایید.

آشنایی با بهترین داروی خواب آور برای کودکان

درمان بی‌خوابی در نوزادان و کودکان می‌تواند به دلایل مختلفی صورت گیرد، از جمله اضطراب جدایی از والدین که به طور معمول از 6 تا 8 ماهگی آغاز می‌شود. این اضطراب سبب می‌شود که کودک نتواند بدون حضور والدین به خواب برود. خستگی مفرط، بی‌خوابی در طول روز و همچنین تغییرات در ساعت خواب نیز می‌توانند دلایل دیگر بی‌خوابی در کودکان محسوب شود. بی‌خوابی کودکان ‌در صورتی که به درستی درمان نشود، می‌تواند بر سلامت و رشد کودک تأثیر منفی بگذارد.

  • شربت سیموسد

شربت سیموسد یک گزینه گیاهی و بدون عوارض برای کمک به درمان بی‌خوابی در کودکان بشمار می‌رود. این شربت با ایجاد آرامش و حس خواب‌آلودگی در کودک، به تنظیم خواب طبیعی او کمک چشمگیری می‌کند. بر خلاف داروهای شیمیایی، شربت سیموسد ایمن و مناسب برای نوزادان و کودکان بوده و می‌تواند بدون ایجاد عوارض جانبی به خواب آن‌ها کمک کند.

  • شربت پدیابست اسلیپ

شربت پدیابست اسلیپ 150 میل به عنوان یک مکمل مؤثر جهت بهبود کیفیت خواب و ایجاد آرامش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول شامل ترکیبی از عصاره‌های گیاهی و ویتامین‌های ضروری است که به افزایش اثر بخشی آن کمک بسزایی می‌کند. عصاره گل ساعتی، بادرنجبویه و ملاتونین همراه با زینک و ویتامین‌های B1 و B6 در این شربت گنجانده شده‌اند.

عصاره بادرنجبویه یک گیاه دارویی با ویژگی‌های آرام‌بخش است که به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. این گیاه به عنوان یک آرام‌کننده طبیعی شناخته شده و می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب، آرامش اعصاب و رفع اختلالات خواب کمک کند. استفاده از بادرنجبویه پیش از خواب می‌تواند به کودک شما کمک کند تا خواب عمیق‌تری داشته باشد.

  • شربت اهورا اسلیپ کودکان

شربت اهورا اسلیپ، به‌ویژه برای کودکانی که با مشکل بی‌خوابی شبانه مواجه هستند، فرموله و طراحی شده است. این محصول شامل عصاره‌های گیاهانی است که بر اساس تحقیقات علمی، تأثیرات مثبتی در درمان بی‌خوابی دارند. یکی از این گیاهان، گل ساعتی است که به عنوان یک درمان سنتی و مؤثر جهت درمان مشکلات خواب شناخته می‌شود.

تحقیقات بالینی صورت گرفته نشان داده‌اند که ترکیبات فلاونوئیدی موجود در گل ساعتی با فعال نمودن گیرنده‌های بنزودیازپین، خواص آرام‌بخش و مسکن دارند و به ویژه در درمان بی‌خوابی و اضطراب در کودکان مؤثر خواهند بود. به همین دلیل، شربت اهورا اسلیپ می‌تواند به بهبود خواب شبانه و ایجاد آرامش طبیعی در کودکان کمک کند.

آشنایی با بهترین داروی خواب آور برای کودکان
آشنایی با بهترین داروی خواب آور برای کودکان
  • سانانیتوس خواب برای کودکان

یکی دیگر از داروهای خواب آور برای کودکان شربت سانانیتوس کودکان است. این شربت، علاوه بر داشتن ترکیبات گیاهی، شامل ویتامین B6 نیز بوده و به رفع بی‌خوابی و خستگی ناشی از آن کمک می‌کند. بی‌خوابی یکی از مشکلات رایج در کودکان بشمار می‌رود. مصرف این شربت به بهبود کیفیت خواب و ایجاد آرامش عاطفی در آن‌ها کمک می‌کند. شربت سانانیتوس خواب کودکان قادر است خواب کودک را تنظیم نموده و خستگی ناشی از بی‌خوابی را کاهش دهد، همچنین کیفیت خواب را بهبود بخشد.

این شربت گیاهی برای کودکان بالای 3 سال فرموله شده و شامل ویتامین B6 است که برای این گروه سنی حیاتی بوده و به کاهش خستگی و ایجاد خواب راحت کمک می‌کند. علاوه بر ویتامین B6، شربت سانانیتوس خواب حاوی عصاره‌های گیاهی مانند شقایق کالیفرنیا، فرنجمشک ،جو دوسر و زیرفون است که این ترکیبات به آرامش بیشتر و بهبود خواب کودکان کمک می‌کنند.

سخن پایانی

یکی از چالش‌هایی که بسیاری از مادران، به ویژه کسانی که تازه مادر شده‌اند، با آن مواجه می‌شوند، مشکلات مربوط به خواب کودک در ساعات پایانی شب است. عدم خواب کافی و آرام کودک می‌تواند باعث شود که مادر نیز نتواند استراحت مناسب داشته باشد و در نتیجه توانایی مراقبت از فرزند خود را از دست بدهد. خواب کافی نه تنها برای راحتی مادر اهمیت دارد، بلکه نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه سالم کودک نیز ایفا می‌کند. عدم خواب کافی شبانه می‌تواند به مشکلات جدی در رشد کودک منجر شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری