کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

تاثیر فوق العاده امگا 3 بر هوش‌ جنین

تاثیر فوق العاده امگا 3 بر هوش‌ جنین

تاثیر فوق‌العاده امگا 3 بر هوش‌ جنین؛

در حقیقت هوش جنین به توانایی‌های شناختی جنین در حال رشد باز می‌گردد که می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر زندگی کودک داشته باشند و بر همه چیز از عملکرد تحصیلی تا مهارت‌های اجتماعی تأثیر بگذارند. بنابراین، بسیاری از والدین در پی راه‌هایی جهت تقویت رشد شناختی کودک خود پیش از تولد هستند.


اهمیت مصرف امگا 3 چیست؟

امگا 3 جهت رشد عصبی و بصری اولیه کودک الزامی است، اما رژیم غذایی استاندارد غربی کمبود این ماده مغذی حیاتی را تجربه می‌کند. فقدان امگا 3 در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که جنین برای رشد سیستم عصبی خود به این ماده نیاز دارد. امگا 3 پس از تولد نیز در شیر مادر تولید می‌شود، اما با هر دفعه بارداری، مادران بیشتر دچار کمبود این ماده می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که افزودن امگا 3 به رژیم غذایی زنان باردار، تأثیر مثبتی بر رشد بینایی و شناختی کودک دارد و خطر ابتلا به آلرژی را در نوزادان کاهش می‌دهد. همچنین، اسیدهای چرب امگا 3 از زایمان زودرس پیشگیری می‌کنند، خطر پره اکلامپسی را کاهش می‌دهند و ممکن است وزن نوزاد را در زمان تولد بالا رود.

اهمیت مصرف امگا3 چیست؟

کمبود امگا 3 می‌تواند خطر افسردگی مادر را افزایش دهد و اختلالات خلقی پس از زایمان را شدت بخشد. چربی‌های امگا 3 برای عملکرد سیستم ایمنی نوزاد ضروری هستند و به لخته شدن خون کمک می‌کنند. همچنین، امگا 3 به بدن در استفاده از ویتامین‌های A، D، E و K کمک می‌کند. بنابراین، مصرف مکمل روغن ماهی حاوی امگا 3 در رژیم زنان قبل و در دوران بارداری و شیردهی بسیار مفید است.

در دوران بارداری، سطح کافی امگا 3بسیار مهم است، زیرا این ماده در بدن مادر کاهش می‌یابد و به طور انتخابی به جنین منتقل می‌شود. در سه ماهه سوم، بیشترین رشد مغز اتفاق می‌افتد و DHA در این زمان با سرعت بیشتری از مادر به نوزاد منتقل می‌شود. برای رشد بهینه مغز، چشم، ایمنی و سیستم عصبی جنین، مصرف امگا 3 ضروری است. با این حال، کمبود امگا 3 می‌تواند بدن مادر را ضعیف کند و باعث خستگی مفرط و افسردگی پس از زایمان شود.

میزان مصرف امگا 3 در دوران بارداری

جهت بررسی تأثیر امگا 3 بر هوش جنین و رابطه آن با هوش جنین، مصرف حدود 200تا 300میلی گرم امگا 3 در روز برای خانم‌های باردار و شیرده لازم است. مصرف دو وعده ماهی چرب (مانند سالمون) در هفته می‌تواند به مقدار 200تا 300 میلی گرم امگا 3 در روز کمک کند. در صورتی که از ماهی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید به دنبال خرید مکمل امگا 3 یا شربت روغن ماهی باشید. با این حال، حتماً باید با پزشک خود در مورد دوز مصرفی مشورت نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله روش‌هایی برای افزایش شیر مادر را مطالعه نمایید.

بهترین زمان برای مصرف قرص امگا 3 در بارداری

برای مشاهده تأثیر امگا 3 بر هوش جنین، بهتر است در بهترین زمان مصرف آن توجه کنید. برای جذب بهتر مکمل امگا 3، می‌توانید آن را همراه با وعده‌های غذایی چرب مصرف کنید. بنابراین، می‌توانید این مکمل را در کنار صبحانه، ناهار یا شام مصرف کنید.

امگا 3 در چه غذاهایی وجود دارد؟

منابع اسیدهای چرب امگا 3 شامل ماهی، روغن کانولا، بذر کتان و مکمل‌های روغن ماهی هستند. این اسیدهای چرب به طور طبیعی در برخی غذاها وجود دارند و به برخی از غذاهای غنی شده نیز اضافه می‌شوند. جهت دریافت مقدار کافی امگا 3 در دوران بارداری، می‌توانید از منابع زیر استفاده کنید: 

ماهی و سایر غذاهای دریایی (به ویژه ماهی‌های چرب آب‌های سرد مانند سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین)، آجیل و دانه‌ها (مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو)، روغن‌های گیاهی (مانند روغن بذر کتان، روغن سویا و روغن کانولا)، غذاهای غنی شده با امگا 3 (مانند تخم‌مرغ‌های غنی شده، ماست، آب‌میوه، شیر، نوشیدنی‌های سویا و شیرخشک‌های مخصوص نوزادان).

فواید امگا 3 برای جنین 

مصرف اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری و پس از تولد، تاثیر مهمی بر رشد سریع مغز کودک، سیستم عصبی و چشم او دارد و می‌تواند پایه‌گذار مهارت‌های یادگیری کودک پس از تولد و در طول زندگی باشد. مصرف این اسیدهای چرب در دوران بارداری، می‌تواند به کاهش خطر زایمان زودرس، وزن نرمال نوزاد هنگام تولد، کاهش خطر ابتلا به اگزما در مراحل بعدی زندگی و استخوان‌های سالم‌تر و قوی‌تر کمک کند. همچنین، مصرف امگا 3 به ویژه در اواخر دوران بارداری و چند ماه اول پس از تولد، به کاهش خطر افسردگی قبل از تولد و پس از زایمان نیز کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که این اسیدهای چرب می‌توانند غشای سلولی سالم‌تری را شکل دهند که به سروتونین اجازه می‌دهد بهتر بین سلول‌ها جریان یابد، اما دلایل دقیق آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

فواید امگا ۳ برای جنین

سایر فواید امگا 3 برای بانوان باردار و نوزاد

علاوه بر تقویت هوش جنین، مصرف امگا 3 برای زنان باردار و نوزادان آن ها فواید بی شمار دیگری دارد. این اسیدهای چرب می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری و پره اکلامپسی کمک کند. همچنین، مصرف امگا 3 ممکن است به کاهش خطر افسردگی پس از زایمان و بهبود نتایج شیردهی کمک کند. این اسیدهای چرب همچنین می‌توانند به رشد چشم و سیستم ایمنی کودک کمک کنند.

سخن پایانی

اسیدهای چرب امگا 3 یکی از مواد مغذی ضروری هستند که در دوران بارداری باید در رژیم غذایی فرد حضور داشته باشند؛ زیرا این اسیدهای چرب بلوک‌های ساختمانی حیاتی مغز و شبکیه چشم جنین را تشکیل می‌دهند. همچنین، مصرف اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است در تعیین طول دوره بارداری و پیشگیری از افسردگی پری‌ناتال نیز نقش داشته باشد. تخم‌مرغ و ماهی از جمله منابع غذایی اصلی امگا 3 هستند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری