کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

روش‌هایی برای افزایش شیر مادر

روش‌هایی برای افزایش شیر مادر

روش‌هایی برای افزایش شیر مادر

هیچ چیز برای کودک بهتر از شیر مادر نیست. کمبود شیر مادر می‌تواند به دلیل مصرف نادرست تغذیه باشد برای حل این مشکل می‌توانید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم

  • علت کمبود شیر مادر به چه علت می‌باشد؟
  • روش‌های ساده برای افزایش شیر مادر
  • غذاهای کمک به افزایش شیر مادر
  • قرص و قطره افزایش شیر مادر

 

 

 

علت کمبود شیر مادر به چه علت می‌باشد؟

استرس، کاهش مکیدن نوزاد، تغذیه ناسالم، رژیم گرفتن، خواب ناکافی، مصرف الکل و سیگار، لباس‌های تنگ، خستگی بیش از حد، مصرف برخی از داروها، اضطراب، دیابت. استرس جدا از کاهش شیر مادر باعث عوض شدن طعم آن نیز می‌شود و همین امر باعث کاهش میل کودک به شیر مادر می‌شود. بهتر است در دوران شیردهی استرس را از خود دور کنید به دلیل اینکه باعث کمبود شیر می‌شود طعم شیر را تغییر می‌دهد استرس و اضطراب بدترین علت کمبود شیر مادر است.

چرا مهم است که در دوران شیردهی بدون استرس بمانید؟

استرس یکی از دلایل اصلی تولید کم شیر مادر است. اگر از افسردگی پس از زایمان رنج می برید، این می تواند بر مشکلات شما بیفزاید. افسردگی پس از زایمان یک نگرانی جدی است و نباید علائم آن را نادیده گرفت. توصیه می‌شود در صورتی که مادران دچار PPD می‌شوند، به دنبال درمان از یک متخصص سلامت روان باشند.

 

 

روش‌های ساده برای افزایش شیر مادر:

مکین سینه توسط کودک:

بهترین و آسان ترین راه برای حل این مشکل مکیدن سینه می‌باشد این کار باعث تحریک ترشح شیر می‌شود. توصیه می‌شود از غذاهایی که باعث عوض شدن طعم شیر می‌شود جلوگیری کنید چرا که این کار باعث کاهش تمایل کودک به شیر مادر می‌شود به همین خاطر اگر کودک شیر کمتری مصرف کند.

جلوگیری از مصرف برخی از محصولات خوراکی

چای، قهوه، نوشابه، سیر، کلم، پیاز، مارچوبه، غذاهای پر ادویه باعث عض شدن طعم شیر و همچنین باعث بی خوابی، بی اشتهایی کودک شیر خوار شما می‌شود پس بهتر است از مصرف این محصولات دوری کنید.

خواب و استراحت کافی

مادر باید در طول روز استراحت کند و حجم و میزان کارهای خودش را کم کند. استراحت در تایم عصر توصیه می‌شود زیرا در تایم عصر افزایش شیر می‌تواند بیشتر شود.

تایم شیر دهی مناسب

هنگامی که کودک برای درخواست شیر گریه می‌کند غلط ترین کار برای شیردهی است بهتر است شما دو ساعت یک بار در روز و سه ساعت یک بار در شب کودک خود را شیر دهید این کار علاوه بر سیر شدن کودک شما باعث افزایش شیر نیز می‌شود. دوران اول نوزادی کودک یکی از مهم ترین تایم شیردهی کودک است زیرا شیر مادر تازه و سالم است و پر از منابع مفید برای کودک است در این دوران هرچه بیشتر شیر تخیله شود بدن میزان بیشتری شیر تولید می‌کند.

 

 

غذاهای کمک به افزایش شیر مادر

جوانه گندم، کنجد، سیراب گوسفند، کاهو به همراه سرکه،رازیانه، شنبلیله، گلپر، تخم ریحان، زیره، پسته، بادام، فندوق، شیر به همراه عسل، آبمیوه‌های طبیعی، زنجبیل، ماهی، مرغ، تخم مرغ،زغال اخته، کدو حلوایی، جو دوسر، هویج،برگ ریحان، شوید، اسفناج، برگ چغندر، نخود، سیب زمینی، سبزیجات، میوه، غلات، پروتئین، سیاه دانه.

غذاهایی مثل فرنی، چهار مغز، نشاسته، آب، شیر بادام، آب عسل، کله پاچه برای افزایش شیر مادر بسیار مفید هستند.

شنبلیه: سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد برای رشد کودک مفید است، حاوی ویتامینB، کلسیم و آهن است علاوه بر این یک محرک اشتها است. می‌توانید این گیاه را با چایی مصرف کنید.

دانه رازیانه: برای کاهش گاز و نفخ کودک بسیار موثر است یک قاشق چایی را در یک لیوان آب خیس کرده و صبح‌ها آن را بنوشید.

سیر:  سیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و باعث افزایش شیر مادر شود تعداد زیاد آن طعم شیر را عوض می‌کند بهتر است به اندازه مصرف شود.

سبزیجات برگ سبز: سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم، برگ شنبلیله منابع مفیدی مثل کلسیم، آهن و ویتامین به همراه دارند و به  افزایش شیر مادر کمک می‌کند.

دانه کنجد: کنجد منبع عالی کلسیم است و برای رشد کودک بسیار موثر است و همین امر کمک به افزایش شیر مادر می‌کند.

بلغور جودوسر: منبع مفید انرژی است تاثیر مثبت به سیستم گوارش می‌گذارد کمک به افزایش شیر مادر می‌کند.

هویج: سرشار از ویتامین A است به کیفیت شیر کمک می‌کند و یکی از بهترین و موثرترین مواد برای افزایش شیر مادر است.

جو: جو شیر را تقویت می‌کند و آن را هیدراته می‌کند.

برگ کاری: کمک به خواب، گردش خون، سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند همچنین مواد مغذی موجود در این ماده به افزایش شیر کمک می‌کند.

زردآلو: سرشار از کلسیم و فیبر است کمک به تعادل هورمون بدن می‌کند و به افزایش شیر کمک می‌کند.

ماهی قزل آلا: سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هست و همین امر باعث افزایش شیر مادر می‌شود می‌توانید به صورت بخارپز، کبابی، سرخ شده میل کنید.

کدو تلخ: این سبزی بسیار مغذی است، آب موجود در این سبزی مادر را هیدراته می‌کند، هضم آن را آسان می‌کند و به افزایش شیر مادر کمک می‌کند.

سیب زمینی:سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات اسست برای تامین انرژی مادر ضروری است سرشار از ویتامین B،C، منیزیم است و باعث افزایش شیر مادر می‌شود.

بادام: حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب امگا3 است. چربی مفید است و برای بدن مضر نیست یک میان وعده عالی محسوب می‌شود برای افزایش شیر مادر مفید است.

آب: مصرف آب به افزایش شیر مادر کمک می‌کند بدن مادر روزانه به 5 لیتر آب نیاز دارد تا بدن را هیدراته کند.

شیر: شیر به طور طبیعی حاوی کلسیم و چربی سالم است به افزایش شیر کمک می‌کند و باعث تغذیه بهتر کودک نیز می‌شود روزانه دو لیوان مصرف شیر باعث افزایش طبیعی شیر مادر می‌شود.

نخود: نخود سرشار از پروتئین و فیبر است. وجود ویتامین B کمپلکس در نخود باعث افزایش شیر مادر می‌شود.

چغندر: تصفیه کننده خون، یک مواد مغذی و دارای مواد معدنی سالم است. علاوه بر افزایش شیر مادر به تقویت آن نیز کمک می‌کند.

عدس: عدس حاوی ویتامین و پروتئین، مواد معدنی مفید می‌باشد. عدس ماده غذایی بسیار سالم برای مادر است و به افزایش شیر مادر کمک می‌کند.

هندوانه: هندوانه سرشار از فیبر است. آب بدن شما را هیدراته می‌کند و مواد ضروری را به بدنتان منتقل می‌کند و به افزایش شیر مادر کمک می‌کند.

چای سبز: چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان و مواد معدنی بسیار مهم است به آرامش روحی شما کمک می‌کند. چای سبز به گردش خون و کلسترول کمک می‌کند و شیر مادر را افزایش می‌دهد.

 

 

علاوه بر غذا برای افزایش شیر افزا، قطره و قرص آن نیز در بازار موجود هستند.

قرص شیرافزا می‌توانید با مشورت پزشک مصرف کنید

قطره شیر افزا حاوی ترکیب محصولات گیاهی است و عوارض شیمیایی ندارد در این قطره‌ها معمولا عصاره رازیانه، شنبلیله، عصاره شوید استفاده می‌شود.

مصرف این داروها عوارض ندارد و ترکیبات آنها گیاهی است باعث ترشح شیر مادران می‌شود و به تقویت شیر مادر کمک می‌کند.

تقویت شیر و افزایش شیر برای مادر و رشد بهتر فرزند بسیار مهم است بنابراین بهتر است برای تغذیه و برنامه روزانه خود وقت بگذارید و به فکر سلامتی خودتان باشید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری