کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

میلیا چیست؟ بهترین بررسی علل ایجاد آن

میلیا چیست؟ بهترین بررسی علل ایجاد آن

میلیا چیست؟ بهترین بررسی علل ایجاد آن؛

میلیوم یک برآمدگی کوچک و سفید رنگ است که معمولاً روی بینی و گونه‌ها ظاهر می‌شود. این کیست‌ها اغلب به‌صورت گروهی یافت می‌شوند و با نام میلیا شناخته می‌شوند. وقتی کراتین در زیر سطح پوست به دام می‌افتد، میلیا بوجود می‌آید.


منظور از میلیا چیست؟

همانطور که پیش تر اشاره نمودیم، کیست میلیوم برآمدگی کوچک و به رنگ سفیدی است که به طور معمول روی بینی و گونه‌ها بوجود می‌آید. این کیست‌ها اغلب به‌صورت گروهی روی پوست ظاهر می‌شوند؛ به چندین کیست میلیوم، میلیا می‌گویند.
در حقیقت این عارضه پوستی هنگامی ایجاد می‌شود که کراتین در زیر پوست تجمع میابد. کراتین نوعی پروتئین است که در بافت پوست، سلول‌های ناخن و مو وجود دارد. امکان ایجاد میلیا در هر فردی و در هر سنی هست؛ اما بیشتر در نوزادان متداول تر است.

منظور از میلیا چیست؟

علائم بیماری میلیا

میلیا به صورت برجستگی‌های کوچک سفید یا زرد رنگ هستند و معمولا درد یا خارشی به همراه ندارند. اما برخی افراد ممکن است این وضعیت را ناراحت کننده بدانند. استفاده از ملحفه یا لباس نازک ممکن است باعث تحریک و قرمزی میلیا شود. معمولا این کیست‌ها روی صورت، پلک‌ها، لب‌ها و گونه‌ها دیده می‌شوند. البته ممکن است برجستگی‌های سفید در بخش‌های دیگر بدن نیز وجود داشته باشد. گاهی اوقات با آکنه کودکان و مروارید اپشتین اشتباه گرفته می‌شود.

روش تشخیص میلیا

میلیا برجستگی‌های کوچک در شکل گنبدی هستند و معمولاً رنگ سفید یا زرد دارند. آن‌ها به طور معمول خارش یا دردی ندارند، اما برخی از افراد ممکن است احساس ناراحتی کنند. استفاده از ملحفه یا لباس‌های خشن می‌تواند باعث تحریک و قرمزی میلیا شود. این کیست‌ها معمولاً در مناطقی مانند صورت، لب‌ها، پلک‌ها و گونه‌ها دیده می‌شوند. با این حال، آن‌ها ممکن است در بخش‌های دیگری از بدن مانند تنه یا اعضای تناسلی نیز وجود داشته باشند.

اغلب آن‌ها اشتباهاً با مروارید اپستین تشخیص داده می‌شوند، که وضعیتی است که کیست‌های زرد-سفید آسیب‌رسان روی لثه و دهان نوزاد ظاهر می‌شود. گاهی اوقات میلیا نیز به اشتباه با نام "آکنه نوزاد" نامیده می‌شود. برای تشخیص میلیا، پزشک شما باید پوست شما را معاینه کند و براساس ظاهر کیست‌ها تشخیص دهد. در موارد نادر، فقط با بیوپسی ضایعات پوستی می‌توان تشخیص صحیح را قطعی کرد.

علت ایجاد میلیا

دلالیل ایجاد این بیماری در نوزادان تازه متولد شده با کودکان بزرگتر و بزرگسالان متفاوت است.

  • نوزادان تازه متولد شده

علت میلیا در نوزادان هنوز مشخص نیست. اغلب میلیا با آکنه نوزادان که به واسطه هورمون‌های مادری که در بدن نوزاد باقی می‌مانند، ایجاد می‌شود، تلقی می‌شود. در مقابل آکنه نوزاد، میلیا به التهاب یا تورم منجر نمی‌شود. بیشتر نوزادان با میلیا از زمان تولد خود روبرو هستند، درحالی که ظاهر آکنه نوزاد تا دو تا چهار هفته پس از تولد شروع می‌شود.

میلیا چیست؟ بهترین بررسی علل ایجاد آن

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله 12 خوراکی برای داشتن پوست سالم را نیز مطالعه نمایید.

  • کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان

در کودکان با سنین بیشتر و بزرگسالان، میلیا به طور معمول با نوعی آسیب به پوست همراه است. این ممکن است به شرح زیر است:

  1. سوختگی
  2. آسیب طولانی‌مدت خورشید
  3. ضایعات تاولی مانند راش پیچک سمی
  4. استفاده طولانی‌مدت از کرم‌های استروئیدی
  5. متد‌های رویش مجدد پوست  اعم از درم ابریژن یا لیزر
  6. تاول ناشی از بیماری پوستی، مانند اپیدرمولیز بولوسا (EB)، پمفیگوئید سیکاتریسیال یا پورفیریا جلد تاردا (PCT)

در صورتی که پوست توانایی طبیعی لایه برداری خود را از دست بدهد، میلیا می‌تواند بوجود آید. این می‌تواند در نتیجه بالا رفتن سن ظاهر شود.

چگونگی درمان‌میلیا 

نوزادان نیازی به درمان خاصی ندارند، زیرا کیست‌های کوچک معمولاً در چند هفته خودبخود رفع می‌شوند. در کودکان بزرگتر و بزرگسالان نیز، میلیا در چند ماه به طور خودی خودی برطرف می‌شود. اما، اگر این کیست‌های کوچک ناراحتی یا اختلالی را برای فرد ایجاد کنند، راهکارهای موثری برای درمان آنها وجود دارد.

  • سرما درمانی

در این متد، نیتروژن مایع، میلیا را منجمد می‌نماید و جز رایج‌ترین روشی است که جهت از بین بردن این برجستگی کوچک پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • دیوفینگ

بوسیله یک سوزن استریل، محتویات کیست را خارج می‌کنند.

  • رتینوئید موضعی

این نوع کرم‌های حاوی ویتامین A به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند.

چگونگی درمان‌میلیا
  • لایه‌برداری شیمیایی

این نوع درمان موجب می‌شود که نخستین لایه از پوست برداشته ‌شود و پوست جدیدی شکل می‌گیرد.

  • لیزر

با استفاده از لیزری که روی نواحی آسیب دیده قرار می‌دهند، کیست‌های کوچک را از بین می‌برند.

  • دیاترمی

با گرمای بسیار بالا، میلیا را از بین می‌برند.

  • کورتاژ تخریب

کیست‌های ایجاد شده در این روش تراشیده می‌شوند.

سخن پایانی

زمانی که کراتین، که یکی از اصلی‌ترین مواد سازنده پوست است، در لایه‌های زیرین پوست گرفتار می‌شود، میلیا به صورت گروهی از جوش‌های سفید و سخت شکل می‌گیرد. این جوش‌های برجسته می‌توانند در هر سنی به دلایل مختلفی ایجاد شوند. که در این مطلب به تعریف  و روش‌های درمانی مرتبط با آن پرداختیم.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری