کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

آیا پوکی استخوان قابل درمان است ؟

آیا پوکی استخوان قابل درمان است ؟

پوکی استخوان

استخوان‌ها در بدن انسان به صورت مداوم در حال بازسازی و جایگزینی هستند. هنگامی‌ که سرعت ایجاد استخوان جدید با از بین رفتن استخوان قبلی هماهنگ نباشد، در این صورت بیماری پوکی استخوان حاصل می‌شود. پوکی استخوان به معنی کاهش تراکم استخوان و تحلیل رفتن استخوان است که می تواند باعث افزایش ریسک شکستگی شود.افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکن است در حین انجام فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن در معرض خطر شکستگی استخوان قرار بگیرند. دنده‌ ها،ستون فقرات،باسن و استخوان‌های مچ بیش از دیگر استخوان‌های بدن در معرض شکسته شدن هستند. مکمل های مفاصل و استخوان

 

 علت بروز پوکی استخوان چیست؟

سن

عاملی که سبب پوکی استخوان می‌شود، افزایش سن است زیرا بالا رفتن سن روند جایگزینی استخوان‌ها با سرعت کمتری پیش می‌رود.

یائسگی

یائسگی سبب تغییر هورمون‌ های بدن شده و احتمال پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

 

آیا پوکی استخوان قابل درمان است ؟

پوکی استخوان با استفاده از دارو درمانی، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی فقط قابل کنترل است اما بهبود قطعی برای آن وجود ندارد. فرد مبتلا به پوکی استخوان علاوه بر اینکه از دارو می‌تواند استفاده کند، باید تغییراتی را نیز در رژیم غذایی خود به وجود آورد تا بیماری بهتر کنترل شود.

آیا پوکی استخوان قابل درمان است ؟

علائم پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان جز در موارد حاد که فرد را با شکستگی مواجه می‌کند،علائم دیگری ندارد به همین دلیل استئوپروز را بیماری خاموش نیز می‌نامند. بیشترین شکستگی‌ های ناشی از پوکی استخوان به ترتیب در ستون مهره‌ها،استخوان رادیوس و لگن رخ می‌دهد. شکستگی‌ های لگن وخیم‌ترین عارضه استئوپروز بوده و حتی در برخی از موارد، می‌توانند سبب مرگ بیمار شوند.

 

روش های درمان پوکی استخوان 

دارو ها

از متداول‌ ترین داروهایی که برای کنترل پوکی استخوان مورد مصرف قرار می‌گیرند، بیس فسفونات‌ ها هستند. بیس فسفونات‌ها که هم به صورت خوراکی و هم به صورت تزریقی می‌توانند مصرف شوند، کمک می‌کنند تا از، از بین رفتن توده استخوان پیشگیری شود. 

رژیم غذایی مناسب

کلسیم و ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان‌ ها ضروری هستند. مصرف ویتامین D به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کند. بنابراین منابع غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی باید گنجانده شود. لبنیات و ماهی‌ های چرب مانند سالمون و ساردین منابع سرشار از کلسیم و ویتامین D به شمار می‌آیند. بهمچنین می توانید با مصرف قرص ویتامین دی از این بیماری جلوگیری کنید. مصرف پروتئین‌ها، منیزیم، ویتامین K و زینک از دیگر مواد غذایی ضروری برای درمان بیماری پوکی استخوان هستند.

ورزش

انجام فعالیت های حرکتی و ورزش می تواند تاثیر قابل توجه بر بهبود علایم پوکی استخوان بیماری داشته باشد. بدن انسان بسیار دینامیک است و وضعیت خود را با حرکت های مورد نیاز وفق می دهد. برخی از انواع حرکت های ورزشی می تواند بطور خاص در افزایش تراکم استخوانی نقش موثر داشته باشد. 

روش های درمان پوکی استخوان 

فیزیوتراپی

 تمرین های حرکتی برای ایجاد استخوان های قوی لازم و ضروری است، روش درمانی انتخاب شده برای پوکی استخوان و یا برنامه پیش گیری از آن می تواند شامل فیزیوتراپی باشد. در این رابطه لازم است به بیمار کمک شود تا نحوه انجام مناسب این حرکت ها و بهره گیری از آنها در زندگی عادی خود را فرا گیرد.

 

چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

  • عدم استعمال سیگار
  • درمان مشکلات هورمونی در بدن
  • انجام تمرینات ورزشی تحمل وزن
  • تامین کلسیم و ویتامین D مورد نیاز بدن
دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری