ماه لوکس ماه لوکس موبایل

بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید

بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید

در بدن برخی افراد ممکن است سیستم ایمنی که وظیفه مراقبت از بدن در مقابل آلودگی‌ها را دارد، سلول‌های غده تیروئید و آنزیم‌های آنان را اشتباها به عنوان مهاجم و تهدید تشخیص دهد و به آن‌ها حمله کند. در این صورت سلول‌ها و آنزیم‌های تیروئید به مقدار کافی در بدن وجود نخواهند داشت تا هورمون تیروئید تولید کنند. این پدیده در زنان رایج‌تر است. بیماری خودایمنی ممکن است ناگهانی و به یک باره و یا تدریجی و طی چند سال ایجاد شود.

موثرترین درمان برای کم‌کاری این غدّه داروهای شیمیایی نیست بلکه بهترین راه حل کنترل مواد غذایی مصرفی است؛ 

(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله همه چیز درباره کم کاری تیروئید و روش های درمان آن را مطالعه کنید)

غذاهای مفید برای تیروئید کم کار

ویتامین D

نوعی از کم‌کاری تیروئید که شایع‌ ترین آن ها نیز هست و به هاشیموتو معروف است؛ در این بیماری سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و به تیروئید حمله می‌کند، این عمل باعث می‌شود که این غده فعالیت خود را محدود کند یا از دست بدهد. بررسی‌ها نشان داده تمام افراد مبتلا به این بیماری با کمبود ویتامینD رو به رو هستند چرا که کمبود این ویتامین باعث افزایش آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی می‌شود.

اگر روزانه به مقدار کافی این ویتامین را دریافت کنید، فعالیت تیروئید شما به حالت عادی برمی‌گردد؛ ماهی سالمون میزان مناسبی از این ماده را در خود جا داده است که برای مصرف روزانه مفید است. هم‌چنین پرتقال، تخم مرغ، شیر غنی‌شده و… سرشار از این ویتامین هستند.

سلنیوم

این یک ماده معدنی مفید با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که از مواد حیاتی در تولید هورمون‌های تیروئید محسوب می‌شود؛ مشکلات سیستم ایمنی بدن که باعث تیروئید کم‌کار می‌شوند، معمولا موجب ملتهب شدن این غده هستند و مصرف روزانه سلنیوم می‌‌تواند تا حدود زیادی آن را کاهش دهد.

آجیل برزیلی یکی از مواد غذایی سرشار از این ماده معدنی است، شما می‌توانید روزانه با مصرف تنها دو عدد از این آجیل‌ها التهاب ناشی از بیماری هاشیموتو را کاهش دهید.

سلنیوم

آهن

یکی دیگر از مواد معدنی موجود در بدن انسان، آهن است که کمبود این ماده موجب تخریب کار آنزیم‌های تولیدکننده هورمون تیروئید می‌شود؛ دریافت این ماده بخصوص در خانم‌ها بسیار حیاتی است و از سن نوزده تا پنجاه سالگی روزانه هجده میلی‌گرم آهن نیاز دارند و این مقدار در سنین بالای پنجاه به هشت میلی‌گرم خواهد رسید.

تنها مصرف یک فنجان لوبیاسفید پخته در روز می‌تواند هشت میلی‌گرم آهن به بدن برساند. در نظر داشته باشید که جذب آهن برای بدن سخت است ولی اگر همراه با ویتامینC باشد، تسهیل می‌شود، مثلا: مصرف لوبیاسفید همراه با لیموترش؛ نکته دیگر اینکه این ماده معدنی تاثیر داروهای هورمونی را کاهش می‌دهد، بنابراین میل کردن آهن را چهار ساعت بعد یا پیش از مصرف داروهای تیروئید انجام دهید.

از کدام مواد غذایی باید اجتناب شود؟

 غذاهایی که حاوی گواتروژن هستند باید به اعتدال و به‌صورت کاملا پخته خورده شوند.همچنین باید از خوردن غذاهای فرآوری‌شده نیز خودداری کنید، زیرا کالری این نوع غذاها زیاد است. برای کسانی که مبتلا به کم‌کاری تیروئيد هستند، این مسئله بسیار مهم است، چون آنها به‌راحتی وزن اضافه می‌کنند.

  • ارزن: همه نوع آن
  • غذاهای فرآوری‌شده: هات‌داگ، کیک و بیسکوئیت
  • مکمل‌ها: مکمل‌های سلنیوم و ید تنها تحت‌ نظر پزشک مصرف شوند.

در فهرست زیر موادی را مشاهده می‌کنید که باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنید. این غذاها یا حاوی گواتروژن هستند، یا اگر به مقدار زیاد مصرف شوند اثر تحریک‌کننده دارند.

  • برخی میوه‌ها: هلو، گلابی و توت‌فرنگی
  • مواد غذایی حاوی گلوتن: نان، پاستا، غلات و ماء‌الشعیر
  • مواد غذایی سویادار: توفو، تمپه، اِدمامه و شیر سویا
  • سبزیجات خانواده‌ی کلم: کلم بروکلی، کیل، اسفناج و کلم
  • نوشیدنی‌ها: قهوه، چای سبز و نوشیدنی‌های الکلی. این نوشیدنی‌ها ممکن است غده‌ی تیروئيدتان را تحریک کنند.

اگر به‌ علت تیروئيدیت هاشیموتو به بیماری سلیاک مبتلا هستید، یا با خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می‌کنید، باید از خوردن غذاهای حاوی گلوتن به‌طور کامل خودداری کنید.

از کدام مواد غذایی باید اجتناب شود؟

کدام مواد غذایی بهتر است مصرف شود؟

  • نوشیدنی‌‌ ها: آب و دیگر نوشیدنی‌های بدون کافئين
  • لبنیات: تمام محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر و ماست
  • گوشت: تمام گوشت‌ها از جمله، گوشت بره، گوشت گاو و مرغ
  • میوه‌ها: همه نوع میوه، ازجمله توت‌ها، موز، پرتقال و گوجه‌فرنگی
  • ماهی: انواع غذاهای دریایی از جمله سالمون، ماهی تُن، لوزی ماهی و میگو
  • غلات و دانه‌های بدون گلوتن: برنج، گندم سیاه، کینوآ، دانه‌ی چیا و تخم کتان
  • تخم‌مرغ: تخم‌مرغ کامل بهتر است، زیرا ید و سلنیوم زیادی در زرده وجود دارد و سفیده هم غنی از پروتئين است.
  • سبزیجات: همه‌ی سبزیجات برای خوردن خوب هستند. سبزیجات خانواده‌ی کلم به مقدار متوسط خوب هستند، به‌ویژه هنگامی که پخته شده‌اند.

افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید رژیم غذایی مناسبی بر پایه‌ی سبزیجات، میوه و گوشت بدون چربی داشته باشند. این نوع از مواد غذایی کم‌کالری و سیرکننده هستند و می‌توانند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کنند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری