کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

تیروئید پرکار علائم و نشانه های آن

تیروئید پرکار علائم و نشانه های آن

تیروئید پرکار

تیروئید پرکار(هیپرتیروئیدیسم) زمانی رخ میدهد که هورمون تیروکسین بیش از حد ترشح شود،به طور کل هورومون های تیروئید سوخت و ساز رو در بدن تنظیم می کنند که اگر غده تیروئید دچار پرکاری و یا کم کاری شود، کاملا غیر طبیعی بوده و مشکلاتی را بهمراه خواهد داشت.

 

عوامل موثر در بروز تیروئید پرکار

تیروئیدیت

گاهی اوقات غده تیروئید دچار التهاب می‌شود که به آن تیروئیدیت گفته می‌شود، علت این عارضه ممکن است ویروسی باشد یا سیستم ایمنی بدن موجب آن شود.

گریوز

این بیماری باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن نوعی پادزهر تولید کند که باعث تولید هورمون اضافی توسط تیروئید می‌شود. گریوز شایع‌ترین دلیل پرکار شدن تیروئید است که معمولا دلایل ارثی دارد و خانم‌های جوان به آن مبتلا می‌شوند. این اختلال با عواملی مانند: عفونت، سیگار، ویروس، استرس و… تشدید می‌شود.

گواتر سمی

ممکن است یک یا چند توده اضافه در این غده رشد کنند و باعث برآمدگی آن شوند که در نتیجه آن تولید هورمون و میزان آن در خون افزایش می‌یابد. اگر یک توده باعث این اختلال شود، به آن گواتر سمی تک گفته می‌شود و اگر چند برآمدگی باشد به آن گواتر سمی چندگره‌ای می‌گویند.

ید

ید برای عملکرد تیروئید بسیار ضروری است امّا اگر بیش از اندازه مواد غذایی و نوشیدنی حاوی این ماده را مصرف کنید، ممکن است دچار تیروئید پرکار شوید. 

داروهای تیروئید

داروهای هورمونی که برای مشکل کم‌کاری تیروئید تجویز می‌شوند، اگر بیش از اندازه مصرف شوند بیمار را دچار پرکاری در این غده خواهند کرد.

ترشح تی.اس.اچ

غده هیپوفیز در مغز عملکرد تیروئید را تنظیم می‌کند و اگر در این قسمت تومور ایجاد شود، هیپوفیز بیش از حد ماده محرک برای تیروئید تولید می‌کند که به اختصار به آن تی.اس.اچ می‌گویند؛ در این حالت عملکرد این غده بالا رفته و باعث پرکاری خواهد شد امّا بروز این بیماری به ندرت است.

عوامل موثر در بروز تیروئید پرکار

تیروئید پرکار چه علائمی دارد؟

افزایش اشتها

هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید بر روی اکثر اندام‌های داخلی تاثیر می‌گذارد، از جمله اعصابی که در مغز و معده به انسان هشدار می‌دهند که باید غذا بخورد؛ وقتی این قسمت بیش از اندازه هورمون تولید کند شما به صورت غیرعادی و زودتر از احساس گرسنگی می کنید.

تعریق بیش از حد

هورمون‌های تولید شده توسط غده تیروئید سوخت و ساز بدن شما را تنظیم می‌کنند، اگر بیش از حد کار کند دمای بدن را بالا می‌برد و در نتیجه شما زیاد تعریق می‌کند،در این حالت شما همیشه احساس گرما می‌کنید و تحمل دمای بالا را به هیچ عنوان ندارید.

لاغری و کاهش وزن

در حالت تیروئید پرکار بیشتر غذا می‌خورید اما چون سوخت و ساز بدن شما بیش از حد نرمال است و بیش از حد چربی و انرژی می‌سوزانید، به جای چاق شدن رفته‌رفته وزنتان را از دست خواهید داد و سبب لاغری می شود.

تپش قلب

 اندام‌های حیاتی که هورمون‌های تیروئید بر آن بسیار تاثیر می گذارد قلب است؛ این قسمت که با تنظیم گردش خون به نوعی در متابولیسم بدن نقش اساسی ایفا می‌کند، با افزایش مواد ترشح شده توسط تیروئید، دچار تپش‌های مکرر و بالا رفتن تعداد ضربان قلب می‌شود.

برآمدگی تیروئید

نوعی از پرکاری تیروئید به راحتی قابل مشاهده است و ممکن است مانند توده‌هایی بر روی این غده رشد کنند و هنگام لمس، برجستگی یا گره‌هایی مشاهده شود که این حالت نوعی گواتر است و به آن گواتر سمی گره‌ای می‌گویند.

تیروئید پرکار چه علائمی دارد؟

خستگی و ضعف عضلات

می‌دانید که برای خسته شدن حتما لازم نیست تحرک زیادی داشته باشید و وقتی فعالیت‌های درونی بدن بیش از حد بالا برود، همیشه در اعضا و جوارح خود احساس کوفتگی شدید خواهید کرد.

اختلالات روانی

بالا رفتن سوخت وساز، دمای بدن را بالا می‌برد و ممکن است باعث بی‌حوصلگی و تندمزاجی شود، افزایش هورمون‌های تیروئید بر اعصاب کنترل‌کنند مغز اثر می‌گذارد و فرد را مضطرب و یا عصبی و پرخاشگر می‌کند.

ریزش مو

موهای بدن توسط فرآیندهای متابولیسمی بدن تغذیه می‌شوند و وقتی این عملکردها در بدن دچار اختلال شوند، ممکن است ابروها و موهای سر بیش از اندازه بریزند.

تغییر حالت چشم‌ها

 پرکاری تیروئید بر روی حالت فیزیکی چشم تاثیر می‌گذارد. در این حالت ممکن است چشم‌ها بیرون‌زده شوند و یا به صورت خیره بمانند؛ گاهی هم حرکت چشم محدود و حتی دردناک می‌شود.

چگونه می توان پرکاری تیروئید را درمان کرد؟

برای بهبود علایم تیرویید پرکار داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب که مقدار زیادی کلسیم و سدیم دارد بسیار مهم است.تیروئید پرکار می‌تواند باعث ضعف و نازکی استخوان‌های فرد و در نهایت پوکی استخوان شود. مصرف ویتامین D و مکمل‌های کلسیم باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود.

با توجه به علت پرکاری تیروئید، روندش در درازمدت متفاوت خواهد بود. گاهی مواقع علایم پرکاری تیرویید بدون درمان بهبود می‌یابند، اما وقتی علت پرکاری تیروئید بیماری گریوز باشد، علایم تیرویید پرکار باگذشت زمان بدتر می‌شوند. عوارض جانبی بیماری گریوز می‌توانند زندگی فرد را تهدید کنند و در درازمدت روی کیفیت زندگی او اثر بگذارد.خوشبختانه پرکاری تیروئید قابل درمان است و  بین ۱ تا ۲ سال و یا در مواردی کمی بیشتر درمان می شود. در طول مدت درمان داروهای آنتی تیروئیدی به نام بتابلوکر و ید رادیو اکتیو که به بیمار تجویز می شود، مانع ترشح بیش از حد هورمون های تیروکسین و تری یدتیروئین می شوند و همچنین برخی از علائم تیروئید مانند مشکلات ضربان قلب رو کاهش داده و میزان ترشح هورمون ها رو تنظیم می کنند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری