کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

همه چیز درباره زایمان زودرس

همه چیز درباره زایمان زودرس

همه چیز درباره زایمان زودرس؛

در دنیای امروزی، نوزادان بسیاری به صورت نارس یا زودرس به دنیا می‌آیند و زایمان زودرس خطرات بیشتری برای سلامتی کودکان دارد. زایمان زودرس آینده‌ی کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به اختلالات رشد جسمانی و عقلی شود.


زایمان زودرس چیست؟

زایمان زودرس یعنی زایمان قبل از هفته 37 بیشتر کودکانی که قبل از هفته 24 حاملگی متولد می‌شوند، به زندگی نمی‌پیوندند. اما کودکانی که در بازه زمانی 24 تا 37 هفته متولد می‌شوند، با مراقبت‌های پزشکی مناسب، امکان زنده ماندن را دارند. با این حال، آن‌ها هرگز به همان اندازه کودکانی که در زمان مناسبی و به طور طبیعی به دنیا می‌آیند، سالم نخواهند بود.

دلایل زایمان زودرس

دلایل زایمان زودرس

عللی که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم از مهم‌ترین عوامل زایمان زودرس بشمار می‌آید:

  • مرگ جنین
  • خون‌ریزی واژنی
  • عوامل نژادی و ژنتیکی
  • کوتاه‌شدگی دهانه‌ی رحم
  • سابقه‌ی قبلی زایمان زودرس
  • تجمع بیش از حد مایع آمنیوتیک
  • حاملگی به دوقلو، سه‌قلو یا بیشتر
  • اختلالات رحمی یا مشکلات جفت
  • سن پایین مادر یا بارداری در سن بالا
  • سیگار کشیدن یا مصرف دارو بدون نسخه‌ی پزشک
  • فاصله‌ی کمتر از یک سال بین زایمان قبلی تا حاملگی مجدد
  • عفونت‌های خاص، به ویژه عفونت‌های مایع آمنیوتیک و بخش‌های تحتانی مجرای تناسلی
  • برخی از بیماری‌های مزمن مثل فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های خودایمنی و حتی افسردگی

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله تاثیر فوق العاده امگا 3 بر هوش‌ جنین را نیز مطالعه نمایید.

خطرات زایمان زودرس کدامند؟

بر اساس تحقیقات و آمارها، نشان داده شده است که سلامتی نوزادان زودرس از نوزادان سالم تحت تأثیر قرار می‌گیرد و احتمال بروز بیماری‌هایی مانند آسم، مشکلات تغذیه، عوارض شنوایی، اختلالات ذهنی و مشکلات بینایی در آن‌ها بیشتر است. علاوه بر این، نوزادان زودرس در معرض خطر بیشتری برای مرگ ناگهانی قرار دارند.

چگونگی تشخیص زایمان زودرس

پزشک زنان و زایمان در هنگام معاینه شما، به طور کامل از جمله بررسی درجه حرارت، نبض، فشار خون، صدای قلب جنین و معاینه شکمی، سابقه پزشکی شما و عوامل خطر زایمان زودرس، ارزیابی می‌کند. اگر شما به انقباضات رحمی مکرر دچار شوید و قبل از هفته 37 بارداری، دهانه رحم شما شروع به نرم شدن، نازک شدن و گشاد شدن کرده باشد، احتمالاً متخصص تشخیص می‌دهد که شما در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارید. علاوه براین، براساس شرایط شما، پزشک ممکن است از آزمایشات و روش‌های تشخیصی زیر برای بررسی دقیق‌تر استفاده کند:

چگونگی تشخیص زایمان زودرس

 معاینه لگن (جهت تشخیص باز شدن دهانه رحم و خونریزی) سونوگرافی ترانس واژینال (جهت اندازه‌گیری طول دهانه رحم، بررسی وضعیت نوزاد، ارزیابی وزن نوزاد و غیره)، معاینه دهانه رحم (جهت اندازه‌گیری مدت و فاصله انقباضات رحمی) و آزمایش فیبرونکتین جنین (آزمایشی که پزشکان زنان و زایمان برای زنان باردار در هفته‌های 22 تا 34 از بارداری تجویز می‌کنند و با نشانه‌های کاهش دهانه رحم تا حدود 20 تا 29 میلی‌متر و مشکوک به زایمان زودرس است).

چه عفونت هایی باعث بارداری زودرس می‌شود؟

در مجموع انواع عفونت‌ها از شایع‌ترین دلایل برای زایمان زودرس هستند:

  • کلامیدیا
  • عفونت ادراری
  • واژینوز باکتریال
  • عفونت سایر اندام ها نظیر عفونت های دهان و دندان ها

اهمیت تغذیه در نوزادان نارس

با توجه به اینکه رشد نوزاد نارس پس از تولد باید به همان سرعتی که در رحم اتفاق می‌افتد، ادامه یابد، تغذیه نوزاد بسیار مهم است تا نوزاد بتواند به طور طبیعی وزن بگیرد. بنابراین، نوزادان نارس معمولاً از طریق مجاری بینی یا تزریق وریدی تغذیه می‌شوند و این روش تا زمانی که نوزاد به تکامل برسد و بتواند به تنهایی تنفس کند و از طریق مادر شیر بگیرد، ادامه می‌یابد. 

بعد از این مرحله و با افزایش توانایی نوزاد در مصرف شیر مادر، تغذیه با شیر مادر که بهترین غذا برای نوزاد محسوب می‌شود، آغاز می‌شود. اهمیت تغذیه با شیر مادر برای نوزاد به دلیل افزایش مقاومت نوزاد در برابر عفونت و بیماری‌های مختلف بسیار زیاد است.

چگونه می توان خطر زایمان زودرس را کم کرد؟

چگونه می توان خطر زایمان زودرس را کم کرد؟

راه‌های بسیاری در این راستا وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. ورزش کردن
  2. عدم مصرف الکل
  3. داشتن وزن متناسب
  4. مصرف غذاهای سالم و گیاهی
  5. عدم مصرف دارو بدون مشورت با پزشک
  6. تلاش برای جلوگیری از عفونت به هنگام بارداری

سخن پایانی

زایمان زودرس همواره ممکن است با مشکلاتی برای نوزاد همراه باشد و به طور عمومی، نوزادانی که پیش از تاریخ مقرر متولد می‌شوند، با ناتوانی‌های جسمی و ذهنی مواجه شوند. با این حال، در حال حاضر تلاش‌های گسترده‌ای در جهت مراقبت از نوزادان نارس انجام شده است، اما تاکنون نرخ زایمان زودرس به اندازه کافی کاهش نیافته است. لازم به ذکر است که دریافت به موقع اقدامات پزشکی می‌تواند برای زنده ماندن و حفظ سلامتی نوزادان نارس بسیار مهم و حائز اهمیت باشد.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری