ماه لوکس ماه لوکس موبایل

هرآنچه باید درباره فواید و عوارض داروی آمانتادین بدانید

هرآنچه باید درباره فواید و عوارض داروی آمانتادین بدانید

هرآنچه باید درباره فواید و عوارض داروی آمانتادین بدانید؛

آمانتادین Amantadine یا آمورل، به عنوان یک داروی آنتی ویروس و دوپامین آنتاگونیست  جهت کنترل علائم و نشانه‌های بیماری پارکینسون و  همچنین درمان آنفولانزا استفاده می‌شود. اگرچه این دارو ممکن است در تمام فصول در درمان آنفولانزا کارآمد نباشد. در ادامه اطلاعات لازم درباره چگونگی مصرف، موارد استفاده، عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن ارائه شده است.


آشنایی با داروی آمانتادین

همانطور که اشاره شد، آمانتادین جهت جلوگیری و درمان آنفولانزای خاصی استفاده می‌شود. به علاوه، در کاهش خستگی ناشی از بیماری ام‌اس و درمان بیماری پارکینسون موثر و کارآمد است. این دارو قادر است حرکات عادی را برای بیماران ممکن کند و علائم بیماری را کاهش دهد. لطفاً توجه داشته باشید که آمانتادین بر روی سرماخوردگی، سایر انواع آنفولانزا و سایر عفونت‌های ویروسی بی‌تأثیر خواهد بود.

آشنایی با داروی آمانتادین 

در چه مواردی از داروی آمانتادین استفاده می‌شود؟

آمانتادین جهت درمان بیماری پارکینسون، پیشگیری و درمان آنفلوانزای تیپ A، کاهش خستگی مرتبط با بیماری ام‌اس و درمان واکنش‌های اکستراپیرامیدال ناشی از مصرف دارو استفاده می‌شود. همچنین، برای درمان دیسکینزی مرتبط با بیماری پارکینسون و سندرم پارکینسونیسم ناشی از دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است آمانتادین به تنهایی یا در ترکیب با دیگر داروهای ضد پارکینسون یا آنتی کولینرژیک استفاده شود. 

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله قرص رستین کلید جادویی برای درمان بیماری پارکینسون را نیز مطالعه نمایید.

هدف از درمان با آمانتادین، کاهش دیسکینزی و سفتی است. به طور معمول این دارو در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون که با لوودوپا درمان می‌شوند، برای درمان دیسکینزی استفاده می‌شود. آمانتادین به همراه مودافینیل و متیل فنیدیت، داروهای رایج برای درمان خستگی مرتبط با مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس) در عمل بالینی هستند.

بررسی عوارض جانبی داروی آمانتادین

عوارض جانبی استفاده از این دارو شامل خواب آلودگی، سرگیجه و سبکی سر می‌تواند در بیماران مصرف‌کننده آمانتادین، به ویژه هنگام رانندگی، رخ دهد. اغلب بیماران از ترکیب آمانتادین با سایر عوامل سرکوب‌کننده سیستم عصبی مرکزی مانند الکل خودداری می‌کنند؛ چرا که مصرف بیش از حد الکل می‌تواند عوارضی مانند سرگیجه، گیجی و سبکی سر را تشدید کند. عوارض جانبی نادر و شدید شامل سندرم بدخیم نورولپتیک، افسردگی، روان‌پریشی، تشنج‌و افکار خودکشی است. آمانتادین ممکن است باعث افت فشار خون ارتوستاتیک، سنکوپ و ادم محیطی شود، همچنین با  یبوست و‌ خشکی دهان همراه است. موارد نادری از بروز بثورات پوستی مانند سندرم استیونز-جانسون و livedo reticularis نیز در بیماران تحت درمان با آمانتادین گزارش شده است.

دوز مصرفی داروی آمانتادین و  چگونگی مصرف آن

لازم به ذکر است که دوز مصرفی باید به توصیه متخصص مغز و اعصاب تعیین شود. در صورت استفاده از آمانتادین برای بیماری پارکینسون، پزشک ممکن است از دوز کم شروع کرده و آن را به مرور افزایش دهد.

آمانتادین در دو فرم کپسولی به نام Gocovri و فرم مایع برای مصرف خوراکی موجود است که به طور معمول یک تا دو بار در روز مصرف می‌شوند. دوز شایعی که برای شروع استفاده از آمانتادین استفاده می‌شود، 100 میلی‌گرم است.

اثر یا عدم تأثیرگذاری آمانتادین برای افراد زیر 18 سال هنوز تثبیت نشده است. قرص‌های آهسته‌رهش روزانه یک‌بار قبل از خواب مصرف می‌شوند و بهتر است در همان ساعت‌های مشخصی مصرف شوند. دستورات روی برچسب دارو باید به دقت رعایت شود و در صورت نیاز از پزشک یا داروساز توضیحات بیشتر درخواست شود.

کپسول آمانتادین باید به طور کامل بلعیده شود و از جویدن قسمت‌کردن و له‌کردن آن خودداری شود. از مصرف کپسول همراه با غذا باید خودداری شود تا از آزاد شدن همه‌ی داروها هم‌زمان جلوگیری شود و این ریسک عوارض جانبی را کاهش دهد. در صورت مشکل در قورت دادن کپسول، می‌توان آن را باز کرده و محتویات آن را با یک غذای نرم مانند سس ترکیب و سپس بدون جویدن قورت داد.

داروی آمانتادین با کدام داروها تداخل دارد؟

داروی آمانتادین با کدام داروها تداخل دارد؟

تداخلات دارویی می‌توانند عملکرد داروها را تغییر داده یا عوارض جانبی جدی ایجاد کنند. لطفاً لیستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، شامل بدون داروهای نسخه دار، با نسخه و محصولات گیاهی تهیه کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک، مصرف دارو را شروع یا متوقف نکنید و دوز دارو را تغییر ندهید. آمانتادین ممکن است با واکسن آنفولانزا تداخل داشته باشد، اما پزشک ممکن است واکسن آنفولانزا را به شکل تزریقی توصیه کند که شما دریافت کنید.

سخن پایانی

آمانتادین یک داروی ضدویروسی است که به عنوان یک درمان پتانسیلی برای بیماری پارکینسون شناخته می‌شود. این دارو با مسدود کردن عملکرد ویروس‌ها در بدن اثر مثبتی دارد. با این حال، همانطور که در مورد بسیاری از داروها صادق است، آمانتادین نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. بنابراین، استفاده از این دارو بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود. افراد باید قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنند و دستورالعمل‌های مربوط به مصرف و عوارض جانبی آن را به دقت رعایت کنند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری