کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

درمان سرطان با لاغر کردن سلول های سرطانی! (به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان)

درمان سرطان با لاغر کردن سلول های سرطانی! (به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان)

    طی سال‌های گذشته، تلاش‌های زیادی برای فهم مکانیسمی که باعث تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود، انجام‌ شده است. همان‌طور که یک خودرو برای حرکت به سوخت یا الکتریسیته محتاج است، این سلول‌ها هم برای تکثیر و رشد محتاج متابولیت‌ها هستند. اما تاکنون این نکته که سلول‌های سرطانی به‌راستی به کدام‌یک از متابولیت‌ها برای تکثیر نیاز دارند، برای ما مشخص نشده بود. حالا اما تیمی از محققان انستیتو تحقیقات تومورشناسی (IOR) دانشکده علوم طب زیستی دانشگاه «دلا اسویزرا ایتالیانا» (USI) به رهبری پروفسور آندریا آلیموتی موفق شده یکی از مکانیسم‌های پشت پرده این پروسه را کشف کند.

بر اساس نظریه‌ای که در اوایل قرن بیستم و توسط یکی از برندگان جایزه نوبل به نام «اوتو واربرگ» مطرح شد، سلول‌های سرطانی برای رشد نیازمند این هستند که بدون استفاده از متابولسیم میتوکندریایی، میزان مصرف گلوکز خود را افزایش دهند. میتوکندری یک اندام سلولی است که مثل یک نیروگاه، انرژی موردنیاز برای زنده ماندن سلول‌ها را تولید می‌کند. پروفسور آلیموتی می‌گوید: «ما برخلاف آنچه در یک قرن گذشته تصور می‌شد، کشف کردیم که احتیاج سلول‌های سرطان پروستات به میتوکندری نه برای تولید انرژی بلکه برای تنظیم یک نوع خاص از متابولیسم است.

میتوکندری قادر است که پروسه سنتز چربی‌ها را از با استفاده از یک آنزیم پیچیده به نام PDC، کنترل کند.»

این تحقیق که در مجله Nature Genetics منتشر شده است، نشان می‌دهد که سلول‌های سرطانی، بدون داشتن توانایی کافی برای تولید چربی‌ها، حتی با وجود میزان گلیکولیز بالا هم از ادامه روند رشد و گسترش به دیگر اندام‌های بدن بازمی‌مانند. آلیموتی دراین‌باره می‌افزاید: «ما متوجه شدیم که میزان آنزیم پیچیده PDC در سلول‌های سرطان پروستات، ده برابر بیشتر از یک سلول در حال تکثیر طبیعی است. درنتیجه این سلول‌ها مقدار زیادی چربی را در خود ذخیره می‌کنند.» همه ما می‌دانیم که یک رژیم غذایی سرشار از چربی، ریسک ابتلا به سرطان پروستات را بالا می‌برد و در نتیجه افراد چاق استعداد بیشتری برای ایجاد این‌ گونه تومورها در بدنشان دارند. این کشف می‌تواند باعث ایجاد روش‌های غیرمنتظره و جدیدی در روند درمان سرطان باشد.

این محقق این‌گونه ادامه می‌دهد :«ما در همین راستا تعدادی ترکیب دارویی را شناسایی کرده‌ایم که در مدل‌های تجربی مختلف، از فعالیت آنزیم‌های منتخب میتوکندریایی که مسئول رشد تومور هستند، جلوگیری کرده و از این طریق سنتز چربی را بدون آسیب زدن به سلول‌ها، محدود می‌کنند.» آلیموتی در پایان گفت: «من مایلم این نکته را هم خاطرنشان کنم که کشف ما به این معنی نیست که هر بیمار مبتلا به سرطان باید یک از یک رژیم غذایی سخت‌گیرانه پیروی کند که حتی ممکن است به آن‌ها آسیب هم بزند. کاهش میزان چربی سلول‌های سرطانی تنها از طریق مسدود کردن متابولیسم آن‌ها و با استفاده از داروهای خاص امکان‌پذیر است.»

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری