کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

سرطان ریه چیست و چه علائمی دارد؟

سرطان ریه چیست و چه علائمی دارد؟

 سرطان ریه یکی از سرطان‌های رایج در جهان است و علائم متعددی را به همراه دارد وجود آلودگی هوا در کلان شهرها استفاده بیش از حد موارد دودزا مانند سیگار، قلیان باعث ایجاد مشکلات ریه به خصوص سرطان می‌شود که در این مقاله به طور کلی به آن می‌پردازیم.

 

آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • سرطان ریه چیست و چگونه آغاز می‌شود؟
  • علائم سرطان ریه چیست؟
  • علت ایجاد سرطان ریه چه چیزی است؟
  • روش تشخیص سرطان چگونه است؟
  • راهکار برای پیشگیری از سرطان ریه 
  • راه حل برای درمان سرطان ریه 

سرطان ریه چیست و چگونه آغاز می‌شود؟

هنگامی که یک ماده سرطان‌زا در تقسیم سلول‌های ریه اختلال ایجاد می‌کنند باعث تکثیر بی رویه آن‌ها می‌شود و منجر به سرطان ریه می‌شود. این سلول‌ها به مرور زمان یک تومور در ریه ایجاد کرد و ریه را از بین می‌برد. این سلول‌های سرطانی در سایر بخش‌های بدن پخش شده که آن را به اسم متاستاز می‌شناسند. اعضای بدن مثل کبد، استخوان، مغز جاهایی هستند که بیشترین احتمال دریافت متاستاز را دارند.

علائم سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه معمولا نشانه‌های کمی دارد و تا زمانی که پیشرفت نکرده قابل تشخیص نمی‌باشد 

بیشترین علائمی که سرطان ریه به خود داشته عبارتند‌اند از:

سرفه‌های طولانی مدت

سرفه‌هایی که برای سرماخوردگی هستند تا دوهفته اثرات آن خوب می‌شود. اما سرفه‌های طولانی مدت که زمان زیادی با شما همراه است می‌تواند یکی از علائم سرطان ریه باشد. توصیه می‌شود در صورت سرفه‌های طولانی چه خشک و خلط آور به پزشک مراجعه کنید.

 

 

تنگی نفس

اگر سلول‌های سرطانی باعث انسداد یا تنگ شدن راه هوا شوند باعث تغیراتی در تنفس می‌شود. تنگی نفس یا از نفس افتادن یکی از علائم شایع سرطان ریه می‌باشد. هنگامی که احساس تنگی نفس می‌کنید و فعالیت‌هایی مثل پیاده روی، بالا رفتن از پله‌ها برای شما سنگین است و آن را به دشواری انجام می‌دهید بهتر است که با پزشک مشورت کنید.

 

 

احساس درد در ناحیه قفسه سینه 

احساس درد در شانه‌ها، کمر و قفسه سینه می‌تواند تا حدودی به سرطان ریه مرتبط باشد و احساس این درد ممکن  است حتی بدون سرفه باشد. اگر احساس دردهای خفیف و یا حتی کم را داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سردرد

وجود سردرد می‌تواند به علت پیشرفت سرطان ریه به مغز باشد این سردرد‌ها به علت فشارهایی است که تومور ریه به مغز وارد می‌کند و باعث سردرد و میگرن می‌شود.

دردهای استخوانی

سرطان ریه می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر، شانه، قفسه سینه شود زیرا سرطان ریه به استخوان‌ها سرایت کرده و باعث دردهای استخوانی می‌شود. بیشتر این دردها در هنگام شب می‌باشد همچنین دردهایی در ناحیه بازو و گردن نیز در برخی افراد دیده شده. بهتر است هنگام برخورد با چنین دردهایی چه خفیف و چه کم با پزشک خود مشورت کنید.

خس خس سینه 

علت خس خس ریه به دلیل ملتهب شدن ریه‌ها و راه هوایی بسته می‌باشد خس خس سینه به دو حالت خوش خیم و بد خیم وجود دارد و هردو به راحتی قابل درمان هستند علت خس خس سینه می‌تواند یکی از علائم سرطان ریه می‌باشد و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت ایجاد سرطان ریه چه چیزی است؟

مصرف مواد دودزا_آلودگی هوا_عوامل ژنتیکی_ سیگار کشیدن.

 

 

روش تشخیص سرطان چگونه است؟

عکس برداری از ریه _ سونوگرافی _ آزمایش تنفس _ آزمایش خلط سینه و در آخر نمونه برداری از ریه

راهکار برای پیشگیری از سرطان ریه 

برای جلوگیری از سرطان ریه بهترین و موثر ترین کار این است که از سیگار کشیدن دوری کنید و آن را به مرور زمان ترک کنید.

بهتر است در محیط‌های آلوده از ماسک استفاده کنید چراکه زدن ماسک یک اقدام مهم برای جلوگیری از سرطان ریه است.

راه حل برای درمان سرطان ریه 

عمل کردن ریه (بهترین راه حل برای درمان سرطان ریه می‌باشد به شرط اینکه به داخل از ریه نرسیده باشد.)

پرتودرمانی ریه (وجود پرتودرمانی انتقال یک انرژی پرقدرت برای از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌باشد. پرتودرمانی بی خطر است چرا که به سلول‌های طبیعی بدن آسیب وارد نمی‌کند. انتخاب پرتو درمانی برای کسانی که نمی‌توانند عمل کنند بهترین راه حل می‌باشد)

شیمی درمانی ریه ( شیمی درمانی برای از بین رفتن سریع سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود)

درمان هدفمند ریه (نسبت به داروهای شیمی درمانی عوارض کمتری به همراه دارد به سلول‌های طبیعی بدن آسیب وارد نمی‌شود و مانع رشد تومور می‌شود)

درمان ایمونوتراپی (کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی می‌کند)

اگر هرگونه بیماری و علائم شبیه به آن را تجربه کرده‌اید و یا چنین ویژگی‌هایی دارد بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با آن مشورت کنید. علاوه بر آن شما می‌توانید در فصل‌های سال از دستگاه بخور نیز استفاده کنید زیرا دستگاه بخور کمک به سلامت ریه به خود و خانواده شما می‌کند و برای کسانی که آسم یا آلرژی دارند بسیار موثر است و به جلوگیری از سرطان ریه مفید است. بهتر است داخل دستگاه بخور از قطره اکالیپتوس استفاده کنید زیرا به بهتر شدن تنگی تنفس و راحت نفس کشیدن فرد می‌شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری