کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

چه عواملی به مینای دندان آسیب میزنند؟

چه عواملی به مینای دندان آسیب میزنند؟

مینای دندان

پوشش بیرونی دندان که سخت ترین ماده در بدن انسان است و لایه ای محافظ که روی دندان ها را پوشانده و از دندان در برابر پوسیدگی، تغییر رنگ و سایر عوامل مخرب محافظت می کند مینای دندادن نام دارد. مینای دندان پالپ حساس دندان را از دمای خیلی سرد یا خیلی گرم حفظ می‎کند. استکام و سختی مینای دندادن به این معنا نیست که هیچ‌ وقت خراب نمی‎شود. 

 

ویژگی های مینای دندان

مینای دندان به محافظت از دندان در برابر جویدن، گاز گرفتن، خرد کردن و دندان قروچه، کمک می‌کند. اگرچه مینای دندان لایه محافظتی محکمی است، اما می‌تواند دچار شکستگی و ترک شود. مینا همچنین دندان‌ ها را از درجه حرارت‌ ها و مواد شیمیایی نامناسب حفظ می‌کند. بر خلاف استخوان شکسته‌ای که می‌تواند توسط بدن ترمیم شود، هنگامی که دندان شکسته یا دچار ترک می‌شود، آسیب وارده همیشگی خواهد بود. از آنجا که مینا هیچ سلول زنده‌ای ندارد، بدن نمی‌تواند مینای دندان‌های شکسته و یا ترک خورده را بازسازی کند.

چه عواملی به مینای دندادن آسیب وارد می کند؟

  •  ژنتیک 
  •  داروها
  •  آب میوه‌ها
  •  رژیم غذایی
  •  عوامل محیطی
  •  بیماری ریفلاکس اسید
  •  مشکلات دستگاه گوارش
  •  خشکی دهان یا میزان بزاق کم 
  •  مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ های غیرالکلی شیرین

چه عواملی به مینای دندادن آسیب وارد می کند؟

علائم خرابی مینای دندان

حساسیت

مصرف غذاهای خاص (شیرین) و غذاهای گرم یا سرد می تواند باعث تیر کشیدن دندان در مراحل اولیه فرسایش شود.

تغییر رنگ

با فرسایش مینای دندان و در معرض آسیب قرار گرفتن عاج دندان، ممکن است رنگ دندان زرد به نظر برسد.

ترک خوردگی یا خراشیدگی

با فرسایش مینا ،لبه دندان ها ممکن است زبرتر، بی قاعده و نا منظم به نظر برسد.

حساسیت شدید و دردناک

دندان ها به شدت نسبت به حرارت و شیرینی حساس می شوند. در این حالت ممکن است به قدری احساس درد داشته باشید که نفس شما بند بیاید.

 

پیشگیری از آسیب مینای دندان

اجتناب از مواد غذایی مضر برای مینای دندان

کربوهیدرات‌ های قابل اشتعال، که در آب نبات، کوکی‌ ها، نوشیدنی‌ های غیر الکلی، نان، کراکرها، موز و بسیاری از سرلاک‌های صبحانه‌ای حاوی شکر یافت می‌شوند، با باکتری‌های موجود در دهان ترکیب می‌شوند و اسیدهای مضری را ایجاد می‌کنند که واحد های سازنده مینای دندان را تخریب می‌کند. به طور کلی، مواد شکردار و بسیار فرآوری شده می‌تواند مینای دندان را با گذشت زمان تجزیه کند. اسید های تولید شده توسط این غذاها به دندان‌ها چسبیده و پس از خوردن غذا، روی دندان‌ها باقی می‌مانند.

محصولات باسازی مواد معدنی

بهترین روش استفاده از محصولات حاوی مواد معدنی است فلوراید معدنی یکی از بهترین راه‌های تقویت است. نوشیدن آب حاوی فلوراید و مشورت با دندانپزشک در مورد فلوراید های موضعی، اقدامات بسیار خوبی می‌باشد.

مسواک 

  1.  مسواک زدن با فشار بیش از حد و یا با برس‌ های بسیار سفت می تواند مینا را به طور کامل از بین ببرد. 
  2.  دو بار در روز با یک مسواک نرم دندان‌ هایتان را مسواک بزنید.
  3.  برای پاکیزگی کامل، دندان‌ها را حداقل به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.
  4.  هنگام استفاده از مسواک، آن را در زاویه ۴۵ درجه قرار دهید و از ضربه‌های کوتاه و محکم استفاده کنید.
  5.  تمام قسمت‌های دهان، از جمله زبان را مسواک بزنید تا باکتری‌هایی که اغلب در این نواحی باقی مانده‌اند، از بین بروند.خرید انواع مسواک از داروخانه دکترلوکس

علائم خرابی مینای دندان

رژیم غذایی بازسازی مواد معدنی 

 بعضی از غذاها به بازسازی مجدد مواد معدنی دندان‌ها کمک می‌کنند، بنابراین انتخاب رژیم غذایی غنی از این مواد می‌تواند باعث تقویت مینای دندان شود.

نوشیدنی ها

هنگامی که نوشیدنی ها را در دهان نگه می دارید و دور دندان های خود می چرخانید، دندان های خود را در معرض مقدار اسید بیشتری قرار می دهید. نوشیدنی های اسیدی و گازدار در این بین خطرناک تر هستند. نوشیدنی های خود را سریع فرو ببرید یا در حالت ایده آل از نی برای حداقل تماس نوشیدنی با دندان استفاده کنید.

کاهش میان وعده

مصرف مکرر میان وعده در طول روز منجر به تولید اسید بیشتر می شود. اگر دائما احساس گرسنگی دارید یا هر گاه بی حوصله می شوید به غذا پناه می برید، سعی کنید تعداد وعده ها را یک یا دو مرتبه در روز کاهش دهید تا تولید اسید در دهان شما کمتر شود.

مصرف آدامس بدون قند

آدامس بدون قند می تواند اسید باقی مانده در دهان شما را پس از غذا خوردن دفع کند. آدامس حاوی زایلیتول گزینه بهتری است زیرا در مطالعات مختلف بر توانایی آن در جلوگیری از رشد باکتری و پیشگیری از ایجاد حفره تاکید شده است.

مصرف لبنیات

با مصرف لبنیات دندان های خود را قوی می کنید. علاوه بر این محصولات لبنی چسبناک هستند و با تشکیل فیلمی بر روی دندان به محافظت از مینا در برابر اسید غذا کمک می کنند.

چای بنوشید

چای به فرسایش مینای دندادن کمک میکند این نوشیدنی طبیعی که دارای سطح pH بسیار بالایی است می تواند اسید تولید شده در دهان شما را خنثی کند.

خمیر دندان و دهان شویه حاوی فلوراید

فلوراید عامل تقویت دندان های شماست. خمیردندان و دهانشویه حاوی فلوراید بخرید و این عادت را از دوران کودکی در فرزند خود تقویت کنید.

مینای دندان تحلیل رفته را چگونه درمان کنیم؟

مینای دندان تحلیل رفته را چگونه درمان کنیم؟

کامپوزیت باندینگ

کامپوزیت یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ترمیم کننده های دندان آسیب دیده و تحلیل رفته است.کامپوزیت دندان توسط یک متخصص ترمیمی و زیبایی به دندانی که دچار فرسایش مینای دندان شده متصل شده و با کمک نور یا گرمای مخصوصی سفت می شود. کامپوزیت دندان بسیار بادوام است و برخلاف سایر مواد ترمیم کنده دندان قدرت اتصال بسیار خوبی به دندان ها دارد.

ونیر

ونیرها پوسته های نازکی هستند که به قسمت جلویی دندان ها متصل می شوند. شناخته شده ترین ونیرهای دندانی لمینت دندان و کامپوزیت ونیر ها هستند که بیشتر به خاطر جنبه زیبایی شناختی استفاده می شوند. اما می توانند برای ترمیم و محافظت از مینای دندان تحلیل رفته نیز استفاده شوند.

روکش دندان

روکش ها کلاهک هایی به شکل تاج دندان هستند که در نزدیکی خط لثه به دندان خودمان متصل می شوند. زمانی که بخش زیادی از مینای دندان از بین رفته باشد و نتوان با پر کردن دندان، ونیر ها و باندینگ کامپوزیت دندان را ترمیم کرد، تنها راه باقی مانده استفاده از روکش دندان است.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری