معجزه‌ی لاغری با لاپاراسکوپی معده

معجزه‌ی لاغری با لاپاراسکوپی معده

معجزه‌ی لاغری با لاپاراسکوپی معده؛

لاپاراسکوپی Laparoscopy معده، عملی است که عمدتاً با هدف لاغری و کاهش وزن در نظر گرفته می‌شود، اما در عمل، کاربردهای گسترده‌تری نیز دارد. این روش، به دلیل کارایی و مزایای بسیار زیاد خود، به یکی از محبوب‌ترین روش‌های جراحی تبدیل شده است و به جای جراحی باز، بسیاری از موارد را پوشش می‌دهد. تمرکز بر این روش به دلیل کاهش خطرات و مزایای بیشتر، در حال حاضر بیشتر از سایر روش‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


لاپاراسکوپی به چه معناست؟

لاپاراسکوپی یک روش کم تهاجمی است که در آن، پزشک با استفاده از دوربینی که به وسیله‌ی آن به داخل حفره‌های شکمی و لگنی نگاه می‌کند، عمل را انجام می‌دهد. این عمل با یک یا دو برش کوچک در شکم انجام می‌شود و نسبت به جراحی‌های باز شکمی، مزایای فراوانی دارد. در جراحی لاپاراسکوپی، جراح از شکاف‌های نیم تا یک سانتی‌متری استفاده می‌کند که به آن‌ها "پورت" می‌گویند. از هر پورت، یک ابزار لوله‌ای شکل به نام تروکلر وارد بدن می‌شود، از طریق آن یک ابزار تخصصی و یک دوربین به نام لاپاراسکوپ در این عمل وارد شکاف ایجاد شده می‌شود.

لاپاراسکوپی به چه معناست؟

مزایای جراحی به روش لاپاراسکوپی  کدامند؟

جراحی لاپاراسکوپی دارای مزایای زیادی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کاهش خونریزی
  2. به حداقل رساندن مدت استراحت بیمار
  3. کاهش حداقلی احتمال عفونت و زخم در محل عمل
  4. کاهش میزان درد پس از عمل در مقایسه با به جراحی باز
  5. بازگشت سریعتر فرد به زندگی عادی پس از انجام روش لاپاراسکوپی
  6. امکان دید و بزرگنمایی تصویر تا 20 برابر چشم غیر مسلح از طریق لنزهای دوربین

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله معرفی قوانین پیاده روی و کاهش وزن را نیز مطالعه نمایید.

آمادگی‌های لازم برای لاپاراسکوپی معده 

قبل از مراجعه به عمل برای انجام لاپاراسکوپی، این دستورالعمل‌ها را رعایت کنید:

  • قبل از جراحی، هرگونه لاک ناخن را پاک نماییذ
  • از نیمه شب روز قبل از عمل، از خوردن، نوشیدن یا سیگار کشیدن  جدا خودداری کنید
  • از لباس‌های گشاد استفاده نمایید؛ بعد از جراحی، ممکن است حساسیت و گرفتگی شکم را تجربه نمایید
  • در روز جراحی از کفش‌های بدون پاشنه استفاده کنید؛  چرا که ممکن است به دلیل بیهوشی، توانایی راه رفتن را نداشته باشید
میزان کاهش وزن با لاپاراسکوپی معده 

میزان کاهش وزن با لاپاراسکوپی معده 

در دو سال اول پس از انجام لاپاراسکوپی معده، افراد نزدیک به نیمی از وزن خود را از دست می‌دهند، با اینکه افراد با BMI بالای 60 ممکن است بیشتر از 50 کیلوگرم نیز وزن کم کنند. با این حال، عوامل دیگری همچون وضعیت سلامت و فیزیولوژی بدن نیز در کاهش وزن پس از لاپاراسکوپی نقش دارند و ممکن است برای هر فرد متفاوت باشند.

 بعد از عمل لاپاراسکوپی معده چه مراقبت‌هایی باید انجام شود؟

احتمالاً شما یک روز پس از جراحی از بیمارستان مرخص می‌شوید و بسیاری از افراد می‌توانند یک یا دو روز پس از بازگشت به خانه، فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرند. در صورتی که شاغل هستید، می‌بایست حدود یک هفته مرخصی بگیرید؛ چرا که انجام کارهای سنگین از طرف پزشک برای مدتی کوتاه برای شما منع می‌شود.

بین دو تا سه هفته پس از جراحی، میبایست مایعات و غذاهای نرم مصرف کنید و سپس به تدریج به رژیم غذایی معمولی بازگردید. حدود شش هفته پس از جراحی، ممکن است بتوانید غذاهای معمولی را مصرف نمایید.

 بعد از عمل لاپاراسکوپی معده چه مراقبت‌هایی باید انجام شود؟

آیا انجام لاپاراسکوپی معده عوارضی به همراه دارد؟

بیشتر افراد پس از جراحی لاپاراسکوپی معده مشکلی تجربه نخواهند کرد و پزشکان معتقدند که مزایای این عمل بیشتر از خطرات آن است اما ممکن است مشکلاتی مانند عفونت زخم که با استفاده از آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود، خونریزی در حین یا پس از عمل که نیاز به تزریق خون یا جراحی دیگر دارد، ترومبوز ورید عمقی یا DVT که با بیدار شدن زودتر از عمل جراحی ممکن است کاهش یابد  و یا یک سوراخ کوچک در دیواره روده که با آنتی‌بیوتیک‌ها و در صورت لزوم جراحی درمان می‌شود، پیش آید. در صورت داشتن علائمی مانند قرمزی و تورم در اطراف زخم، درجه حرارت بالا، درد  زیاد شکم یا درد و تورم در پاها لازم است به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

لاپاراسکوپی یک روش جراحی است که بدون برش یا به اصطلاح باز کردن بدن انجام می‌شود؛ به جای آن، لوله‌هایی با دوربین وارد بدن می‌شوند تا جراح بتواند داخل بدن، به خصوص حفره شکمی را ببیند. عمل بای پس معده که یکی از رایج‌ترین عمل‌های لاغری است، نیز با استفاده از این روش انجام می‌شود که در آن بخشی از معده، دوازدهه و روده فوقانی حذف می‌شود که باعث کاهش میزان غذایی که به معده وارد شده و در نتیجه کاهش جذب غذا در بدن می‌شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری