خرید اول -AVAL-1403 کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

دیابت چه تاثیری بر مفاصل دارد؟

دیابت چه تاثیری بر مفاصل دارد؟

دیابت

دیابت نوعی بیماری است که به مرور زمان سبب ایجاد درد در مفاصل و نواحی مختلف بدن می شود.افرادی که مبتلا به دیابت هستند نسبت به سایر افراد دچار بیماری آرتروز و درد مفاصل می شوند و در عدم کنترل و درمان آن باعث بروز مشکل در مفاصل می شود. دیابت‌ در دو نوع معمولی و پیشرفته باعث آسیب‌دیدگی مفاصل و شکستگی استخوان‌ ها می‌شود. 

 

دیابت و آسیب مفاصل

آرتروپاتی به بیماری هایی می‌گویند که باعث ایجاد درد در مفاصل بدن می‌شوند. در صورتی که بیماری دیابت باعث بروز آرتروپاتی در فرد شود، به آن بیماری آرتروپاتی دیابتی نیز می‌گویند. دیابت در دراز مدت باعث آسیب مفاصل بین زانو می‌شود.در بیماران دیابتی احساس درد به‌مرورزمان کاهش پیدا می‌کند و فرد در بسیاری از موارد قابلیت درک درد و ناراحتی در ناحیه مفصل را ندارد. از بین رفتن عملکرد عصبی در بیماران دیابتی باعث تخریب مفاصل و تغییر شکل در پاها می‌شود.

بیماری های دیابت

مفصل شارکو

مفصل شارکو که با نام آرتروپاتی نوروپاتی نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که مفصل در اثر آسیب عصبی رو به زوال می رود. آسیب عصبی عارضه ای شایع در دیابت است. مفصل شارکو یا مفصل نوروپاتیک یک بیماری پیش رونده سیستم اسکلتی است که با علائمی چون در رفتگی مفاصل، شکستگی پاتولوژیک و ناهنجاری های ناتوان کننده مشخص می شود. این اختلال در اثر تخریب تدریجی استخوان و بافت های نرم در مفاصل تحمل کننده وزن بدن ایجاد می گردد.

سندرم دست دیابتی

سندرم دست دیابتی که به آن کایروآرتروپاتی دیابتی نیز می گویند اختلالی است که در آن پوست دست ها ضخیم و براق می شود و در نهایت حرکت انگشتان را محدود می کند. در کسانی که به مدت طولانی دچار دیابت بوده اند شایع تر است.

بیماری های دیابت

پوکی استخوان

پوکی استخوان اختلالی است که منجر به تضعیف استخوان ها شده و احتمال شکستگی را بالا می برد. مبتلایان به دیابت نوع یک بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستند.

آرتروز

آرتروز یک اختلال مفصلی است که به فرسایش غضروف های استخوانی می پردازد. این عارضه می تواند هر مفصلی را در بدن درگیر نماید. مبتلایان به دیابت نوع دو در اثر عواملی مثل چاقی بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند. چاقی بیشتر از دیابت در ابتلا به آرتروز تاثیرگذار است.

بیماری دیش (DISH)

بیماری (DISH) که با نام بیماری فورستیر نیز شناخته می شود، به سخت شدگی تاندون ها و لیگامان ها گویند و معمولا ستون فقرات را درگیر می نماید. بیماری دیش می تواند ناشی از دیابت نوع دو و در اثر فاکتور رشد انسولین و شبه انسولین که رشد استخوان جدید را افزایش می دهند، باشد.

جمع شدگی دوپویترن

این بیماری یک بدشکلی است که در آن یک یا چند انگشت دست به سمت کف دست خم می شوند. این عارضه در اثر کلفت و زخم شدن بافت های همبند کف دست و انگشتان به وجود می آید. دوپویترن کنترکچر در افرادی که به مدت طولانی دچار دیابت بوده اند شایع است، که احتمالا در اثر تغییرات متابولیک ناشی از دیابت ایجاد می شود.

شانه یخ زده

شانه یخ زده عارضه ای است که با درد شانه و کاهش دامنه حرکتی آن مشخص می شود. معمولا این عارضه تنها یک شانه را درگیر می کند. دیابت یکی از عوامل خطر ساز شانه یخ زده است.

عوارض بیماری دیابت بر مفاصل

  • کشیده شدن کف دست‌ ها
  • محدود شدن حرکات مفاصل
  • افزایش ضخامت پوست بدن
  • بی حسی در اندام‌های تحتانی
  • تغییر شکل فیزیکی استخوان‌ها
  • افزایش احتمال بیماری آرتروز
  • افزایش التهاب و سفتی در مفاصل
  • شکستگی و پیچ خوردگی استخوان‌ها

 

چگونه از آسیب مفاصل توسط بیماری دیابت جلوگیری کنیم؟ کلسیم

چگونه از آسیب مفاصل توسط بیماری دیابت جلوگیری کنیم؟

کاهش وزن

بهترین راه برای درمان دیابت و جلوگیری از آسیب‌ دیدگی مفاصل، کاهش وزن است. افزایش وزن عاملی است که باعث فشار زیاد بر استخوان‌ ها و مفاصل می‌شود. به همین دلیل با کاهش وزن می‌توان تا حدودی از آسیب‌دیدگی مفاصل و ایجاد آرتروز زانو جلوگیری کرد.

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب راه حل دیگری است که باعث پیشگیری از آسیب مفاصل بدن می‌شود. رعایت یک رژیم غذایی استاندارد و مناسب کمک می‌کند تا مواد مورد نیاز بدن به درستی تأمین شود. رژیم غذایی مناسب باعث می‌شود تا علاوه بر کنترل دیابت، استخوان‌ها و مفاصل به دلیل خوردن مواد غذایی با کیفیت تقویت شوند.

کلسیم

 مصرف کلسیم یک راه حل مناسب برای جلوگیری از آسیب‌های مفصلی و استخوان است. کلسیم و ویتامین‌ها با تأمین مواد مورد نیاز باعث تقویت استخوان‌ها و مفاصل می‌شوند. در صورتی که استخوان‌ها و مفاصل از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشند؛ کمتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند و فشار بیشتری را تحمل می‌کنند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری