بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

تقویت سیستم ایمنی با مصرف زینک

تقویت سیستم ایمنی با مصرف زینک

مصرف زینک در تقویت سیستم ایمنی چه تاثیری دارد؟

روی، ماده معدنی است که در بسیاری از عملکردهای مهم بدن نقش موثر دارد. روی، باعث تقویت سیستم ایمنی، بهبود زخم ها و رشد طبیعی بدن می شود. کمبود روی، در کشورهای در حال توسعه شایع است. اما در کشورهای توسعه یافته، به دلیل اینکه افراد رژیم غذایی متعادلی را دنبال می کنند، کمبود این ماده شیوع چندانی ندارد.

 

 

ضرورت مصرف مکمل زینک برای سیستم ایمنی

 

چرا باید مکمل روی (زینک) مصرف کرد؟

 

مصرف روی فواید بسیاری دارد. روی در درمان سرماخوردگی، بسیار موثر است. تحقیقات حاکی از آن است که استفاده از قرص روی، طول دوره سرماخوردگی را حتی تا 50 درصد کاهش می‌دهد و در کودکان، تعداد دفعات ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی را کمتر می‌کند. روی در از بین بردن عفونت‌ها و بهبود زخم ها موثر است. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا در صورتی که در رژیم غذایی شما، روی به اندازه کافی موجود باشد، همچنان به استفاده از مکمل روی نیازی هست یا نه.

 

مکمل زینک (روی) و سیستم ایمنی

 

عنصر زینک (روی) وظایف متعددی در بدن دارد که از جمله می توان به حفظ سلامت سیستم ایمنی اشاره کرد. زینک یک ریزمغذی است که بدن برای رشد و تکامل و عملکرد عصبی بدن به آن نیاز دارد. از طرفی وجود این عنصر برای سیستم ایمنی ضروری می باشد. این عنصر بر نحوه ی پاسخ سلول ها به عفونت ها تاثیر گذاشته و به کنترل التهاب کمک می کند.

زینک، عنصری است که بدن قادر به ساخت و تولید آن نیست. از همین رو این عنصر از طریق برخی مواد غذایی مثل لوبیاها و صدف، غلات سبوس دار و لبنیات تامین می شود. کمبود زینک موجب طولانی شدن روند بهبود زخم و جراحات می شود. همچنین کمبود زینک با اسهال همراه بوده و فرد را مستعد بیماری می کند. زینک به کاهش مدت زمان سرماخوردگی کمک می کند اما این عنصر چگونه می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند؟

 

 

تقویت سیستم ایمنی

 

چگونه زینک می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند؟

زینک به روش های متعددی می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند اما این عنصر ابتدا آنزیم هایی را فعال می کند که پروتئین های درون ویروس ها و باکتری ها را تجزیه می کنند، از این رو آنها قابلیت انتقال کمتری دارند. از طرفی، زینک فعالیت سلول هایی که مسئول مقابله با عفونت هستند را افزایش می دهد.بدین 

در سال 2011، محققان فرانسوی کشف کردند که زینک می تواند به سلول ها در نابودی میکروب E-coli کمک کند. این عنصر همچون سمی برای میکروب هاست که می تواند آنها را بکشد و از بین ببرد. بنابراین نگران نباشید. البته مقدار توصیه شده روزانه برای مصرف زینک 7 میلی گرم برای زنان و 5/9 میلی گرم برای مردان است. مطالعات نشان داده است، مصرف روزانه تا سقف  25 میلی گرم روی برای فرد بی خطر است.

 

 

تاثیر زینک بر التهاب

بسیاری از تحقیقات به دنبال بررسی تاثیر زینک بر کاهش التهاب در بدن هستند. التهاب با بیماری های قلبی، افسردگی و زوال عقل ارتباط دارد. مطالعه ای که در دانشگاه ایالت اوهایو در سال 2013 انجام شد، نشان داد که زینک با وارد شدن به سلول ها می تواند با عفونت مقابله کند و به تقویت سیستم ایمنی کمک نماید. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اگر زینک به قدر کافی مصرف نشود، التهاب بیشتر می شود و به سلول ها و بدن آسیب می زند، بنابراین هر موقع احساس ناخوشی و خستگی مفرط می کنید، مکمل زینک مصرف کنید. مصرف زینک می تواند به مقابله با عفونت ها و حفاظت بدن از آسیب های بیشتر کمک کند.

 

 

چه مقدار روی باید در طول روز مصرف شود؟

میزان توصیه شده برای مصرف روی (RDA) که در زیر به آن اشاره می‌شود، باید روزانه از طریق رژیم غذایی و یا مصرف مکمل های روی تامین شود.

میزان موردنیاز روی در سنین مختلف:

میزان روی مورد نیاز برای کودکان

 

  • 7 ماه تا 3 سال، 3 میلی گرم در روز
  • 4 تا 8 سال، 5 میلی گرم در روز
  • 9 تا 13 سال، 8 میلی گرم در روز

 

بهتر است برای جلوگیری از تحریک معده، روی به همراه غذا مصرف شود.

جهت درمان سرماخوردگی، از 24 ساعت آغاز علایم سرماخوردگی، باید روزانه  10 تا 15 میلی گرم روی، مصرف شود.

 

آیا می توان روی مورد نیاز بدن را به صورت طبیعی از طریق مصرف مواد غذایی تامین کرد؟

مواد غذایی مانند گوشت قرمز، مرغ، صدف خوراکی، سریال صبحانه غنی شده، غلات کامل، حبوبات و آجیل، سرشار از ماده روی هستند.

مصرف روی (زینک) چه عوارضی دارد؟

استفاده از مکمل های روی می‌تواند باعث تحریک معده یا دهان شود. مصرف روی در دراز مدت، میزان مس در بدن را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، استفاده از روی در قالب اسپری بینی، باعث از بین بردن حس بویایی افراد (گاهی به صورت دایمی) می‌شود. روی ممکن است با سایر داروها از جمله قرص های ضدبارداری و بعضی آنتی بیوتیک ها و همچنین مکمل های کلسیم، منیزیم، مس یا آهن تداخل داشته باشد. در صورتی که روزانه از این داروها استفاده می‌کنید، لازم است قبل از مصرف مکمل روی با پزشک مشورت کنید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری