کپسول درموبلا هدر تخفیف اول موبایل شهریور ۰۳

مهمترین علت حساسیت فصلی در بهار

مهمترین علت حساسیت فصلی در بهار

مهمترین علت حساسیت فصلی یا همان آلرژی (Allergy) در بهار چیست؟

بهار فصلی است که درختان به شدت شکوفا می‌شوند و این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به آلرژی‌های فصلی را افزایش دهد. در صورتی که شما هم جزو هزاران فردی هستید که به این نوع آلرژی‌ها دچارند، در بهار حتماً عطسه‌های زیادی خواهید داشت. همچنین ممکن است دچار گرفتگی و آبریزش بینی و دیگر علائم ناخوشایند شوید. گاهی این آلرژی‌ها تا تابستان نیز ادامه پیدا می‌کنند.


بررسی حساسیت در فصل بهار

در فصل بهار، درختان و گل‌ها گرده‌های خود را در هوا منتشر می‌کنند. استنشاق این گرده‌ها می‌تواند منجر به بروز علائم آلرژی شود.


علائم آلرژی به دو صورت بروز می‌کنند:

فصلی: به طور معمول این علائم در بهار و تابستان، در واکنش به گرده گیاهان یا اسپور قارچ‌ها پدیدار می‌شوند.

دائمی: این علائم در تمام طول سال وجود دارند و می‌توانند به دلیل عواملی مانند گرد و غبار، قارچ‌ها، حیوانات خانگی و سوسک‌ها ایجاد شوند.

آلرژی که در فصل بهار رخ می‌دهد، رینیت آلرژیک یا تب یونجه نیز نامیده می‌شود. این نامگذاری به این دلیل است که در گذشته، زمانی که علائم آلرژی ظاهر می‌شد، کشاورزان در ماه‌های گرم سال یونجه‌ها را درو می‌کردند.

میزان گرده گیاهان در روزهای بادخیز به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، در حالی که در روزهای بارانی کمتر است. گرده گیاهان تنها عامل تحریک آلرژی در بهار نیست. بارش‌های بهاری می‌توانند منجر به رشد قارچ‌ها در داخل و خارج از خانه شوند. همچنین، خانه تکانی‌های بهاری گرد و غبار را در خانه پخش می‌کند.

بررسی حساسیت در فصل بهار
بررسی حساسیت در فصل بهار

نشانه‌های مشترک آلرژی فصلی چیست؟

علائم و نشانه‌های آلرژی فصلی می‌توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند. برخی از رایج‌ترین علائم شامل موارد زیر هستند:

  1. عطسه
  2. گرفتگی گوش
  3. ترشح مایع از بینی
  4. آبریزش یا گرفتگی بینی
  5. اشک‌ریزی و خارش چشم
  6. خارش در سینوس‌ها، گلو یا کانال گوش

عدم درمان حساسیت چه عوارضی خواهد داشت؟

نادیده گرفتن علائم آلرژی فصلی می‌تواند منجر به تشدید این علائم و ایجاد وقفه در فعالیت‌های روزانه شود و ممکن است حملات آسم را نیز تحریک کند. تقریباً 80 درصد از افراد مبتلا به آسم از آلرژی فصلی رنج می‌برند. همان گرده‌ها و آلرژن‌هایی که باعث بروز علائم آلرژی فصلی می‌شوند، می‌توانند حملات آسم را نیز ایجاد کنند که این امر منجر به تنگی نفس، خس‌خس، فشار در قفسه سینه و مشکلات تنفسی می‌شود. این وضعیت به عنوان آسم آلرژیک شناخته می‌شود. تغییرات در رژیم غذایی، استفاده از مکمل‌های طبیعی، روغن‌های ضروری و تغییر سبک زندگی می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

حساسیت فصلی در کودکان چگونه است؟

کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است به حساسیت‌های فصلی دچار شوند. حساسیت فصلی در کودکان که به دلیل واکنش به یک ماده آلرژی‌زا رخ می‌دهد، بیشتر در فصل بهار و پاییز با علائمی مانند سرفه، التهاب گلو، عطسه، خارش آبریزش بینی و اشک‌ریزی چشم ظاهر می‌شود. حساسیت فصلی در کودکان با رعایت برخی موارد قابل کنترل است؛ مهم‌ترین اقدام، شناسایی ماده آلرژی‌زا است که با این شناخت می‌توان به راحتی با آلرژی مقابله کرد. در صورت شدت یافتن آلرژی در کودک، مراجعه به پزشک ضروری است تا درمان لازم بر اساس نظر پزشک انجام شود.

چگونه آلرژی فصل بهار را تشخیص دهیم؟

چگونه آلرژی فصل بهار را تشخیص دهیم؟

جهت تشخیص آلرژی فصلی در بهار، بهتر است به یک پزشک متخصص آلرژی یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید. پزشک جهت تشخیص دقیق نوع آلرژی شما ممکن است از انواع آزمایش‌ها استفاده کند، از جمله آزمایش‌های پوستی یا آزمایش خون. تشخیص آلرژی فصلی بهار یا هر نوع آلرژی دیگری می‌بایست توسط یک پزشک مجرب انجام شود؛ چرا که این علائم می‌توانند با سرماخوردگی و سینوزیت اشتباه گرفته شوند.

بررسی درمان دارویی حساسیت فصلی

برخی از داروهایی که برای درمان حساسیت فصلی استفاده می‌شوند، نیاز به تجویز پزشک دارند، در حالی که برخی دیگر را می‌توان بدون نسخه و با مشورت دکتر داروساز از داروخانه تهیه کرد. داروهای مورد استفاده برای درمان آلرژی بهاری عبارتند از:

  1. ضد احتقان‌ها
  2. اسپری‌های بینی
  3. آنتی‌هیستامین‌ها
  4. قطره‌های چشمی
  5. کورتیکواستروئیدهای بینی
  6. مسدودکننده‌های گیرنده لکوترین

گاهی ایمونوتراپی برای حساسیت‌زدایی نسبت به آلرژن‌ها استفاده می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله سرطان ریه چیست و چه علائمی دارد؟ را نیز مطالعه نمایید.


آیا آلرژی فصلی را می‌توان در خانه درمان کرد؟

می‌توان اقدامات زیر را برای بهبود علائم آلرژی در منزل انجام داد:

شستشوی بینی با محلول سالین با با خارج کردن موکوس اضافی از مجرای بینی، به کاهش احتقان و گرفتگی کمک می‌کند علاوه بر آن بخور گرم با نرم کردن مجاری هوایی بینی، به رفع گرفتگی آن کمک می‌کند. همچنین، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند در کاهش علائم آلرژی به طور چشمگیری مؤثر باشد.

آیا آلرژی فصلی را می‌توان در خانه درمان کرد؟

نکات تغذیه‌ای درباره حساسیت در فصل بهار

افزایش مصرف فیبر غذایی بسیار مهم است؛ زیرا فیبر غذایی موجب تغذیه باکتری‌های خوب روده می‌شود و منجر به میکروبیومی سالم‌تر می‌شود. فیبر غذایی می‌تواند احتمال بروز علائم آلرژیک را از طریق تنظیم ترشح هیستامین‌ها و عملکرد سلول‌های T کاهش دهد.

تقویت میکروبیوم روده می‌تواند عملکرد ایمنی بدن را بهبود بخشد. داشتن یک میکروبیوم سالم به معنای وجود فراوان باکتری‌های مفید یا پروبیوتیک‌ها در روده است. شواهد علمی نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند علائم آلرژی فصلی را کاهش دهند؛ چرا که می‌توانند واسطه‌های ایمنی مانند سیتوکین‌ها را تنظیم کنند.

در این دوران کمتر از چربی‌های التهاب برانگیز استفاده کنید؛ چرا که مصرف زیاد چربی‌های التهاب برانگیز ممکن است احتمال بروز علائم آلرژیک را افزایش دهد. این امر به دلیل تبدیل لینولئیک اسید به پروستاگلاندین است که می‌تواند تولید ایمونوگلوبین E را، که یکی از عوامل واکنش‌های آلرژیک است، افزایش دهد.

سخن پایانی

حساسیت یکی از احساسات ناخوشایند است، اما تعداد زیادی از افراد، به خصوص در بهار و تابستان، با حساسیت‌های فصلی مواجه هستند که زندگی را برای آن‌ها دشوار می‌کند. این افراد دارای سیستم ایمنی حساس هستند که به مواد ظاهراً بی‌خطر واکنش‌های بسیاری نشان می‌دهند اما خوشبختانه راهکارهای متعددی برای پیشگیری و درمان این حساسیت‌ها وجود دارد که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره نمودیم.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری