خرید اول -AVAL-1403 کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

آشنایی با مکمل گلوتامین و فواید و موارد استفاده از آن

آشنایی با مکمل گلوتامین و فواید و موارد استفاده از آن

گلوتامین: فواید، موارد استفاده و عوارض جانبی

 این یک بلوک سازنده پروتئین و بخش مهمی از سیستم ایمنی است. علاوه بر این، گلوتامین نقش ویژه ای در سلامت روده دارد. این مقاله توضیح می‌دهد که چرا گلوتامین مهم است و مزایا و ایمنی مکمل‌های گلوتامین را مورد بحث قرار می‌دهد.
 

آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • گلوتامین چیست؟
  • ویژگی‌های گلوتامین
  • دوز، ایمنی و عوارض جانبی


گلوتامین چیست؟

گلوتامین یک اسید آمینه است. آمینو اسیدها مولکول‌هایی هستند که نقش‌های زیادی در بدن دارند. هدف اصلی آنها این است که به عنوان بلوک‌های ساختمانی برای پروتئین‌ها عمل کنند. پروتئین‌ها برای اندام‌ها بسیار مهم هستند. آنها همچنین عملکردهای دیگری مانند انتقال مواد در خون و مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌های مضر را انجام می‌دهند.

 مانند بسیاری از اسیدهای آمینه دیگر، گلوتامین به دو شکل مختلف وجود دارد: L گلوتامین و D گلوتامین.

این دو شکل تقریباً یکسان هستند، اما آرایش مولکولی آنها کمی نسبت به هم متفاوت دارد.

ال گلوتامین می‌تواند به طور طبیعی در بدن شما تولید شود. در واقع، این اسید آمینه فراوان ترین اسید آمینه در خون و سایر مایعات بدن است. با این حال، مواقعی وجود دارد که نیاز بدن شما به گلوتامین بیشتر از توانایی آن در تولید آن است.همچنین، گلوتامین یک مولکول مهم برای سیستم ایمنی و سلامت روده است.

خلاصه

  • اسید آمینه مهم ال گلوتامین شکلی است که در غذاها یافت می شود.
  • مکمل ها و بدن انسان بخشی از پروتئین های موجود در بدن شماست.
  • گلوتامین در عملکرد سیستم ایمنی و سلامت روده نقش دارد.
  • همچنین در بسیاری از غذاها یافت می‌شود.

 

بیشترین مقدار گلوتامین در محصولات حیوانی به دلیل محتوای پروتئین بالا یافت می‌شود. با این حال، برخی از غذاهای گیاهی درصد بیشتری از گوتامین را دارند.

درصدهای پروتئینی که از ال گلوتامین در هر غذا تشکیل شده است به شرح زیر است:

گوشت گاو: 4.8٪ (1.2 گرم در هر 100 گرم گوشت گاو)

شیر بدون چربی: 8.1٪ (0.3 گرم در هر 100 گرم شیر)

برنج سفید: 11.1٪ (0.3 گرم در هر 100 گرم برنج)

تخم مرغ: 4.4٪ (0.6 گرم در 100 گرم تخم مرغ)

ذرت: 16.2٪ (0.4 گرم در 100 گرم ذرت)

اگرچه برخی از منابع گیاهی، مانند برنج سفید و ذرت، دارای درصد زیادی پروتئین از گلوتامین هستند، اما به طور کلی دارای پروتئین نسبتاً کمی هستند.

 

 


بنابراین، گوشت و سایر فرآورده‌های حیوانی ساده ترین راه برای دریافت مقادیر زیاد آن هستند. از آنجا که گلوتامین بخشی ضروری از پروتئین است، تقریباً هر ماده غذایی حاوی پروتئین حاوی مقداری گلوتامین است. تمرکز بر دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی کلی،  راهی آسان برای افزایش بالقوه میزان گلوتامینی است که مصرف می کنید.

خلاصه

تقریباً هر ماده غذایی پروتئین‌دار حاوی مقداری گلوتامین است، اما مقدار آن متفاوت است. غذاهای حیوانی به دلیل داشتن پروتئین، منابع خوبی هستند. دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی می تواند تضمین کند که به اندازه کافی دریافت می‌کنید.
 


ویژگی‌های گلوتامین

برای سیستم ایمنی بدن مهم است

یکی از مهمترین عملکردهای گلوتامین نقش آن در سیستم ایمنی است. این یک منبع سوخت حیاتی برای سلول‌های ایمنی، از جمله گلبول‌های سفید خون و سلول‌های روده‌ای خاص است. اگر نیاز بدن به گلوتامین بیشتر از توانایی تولید آن باشد، بدن شما ممکن است ذخایر پروتئینی مانند ماهیچه‌ها را تجزیه کند تا مقدار بیشتری از این اسید آمینه آزاد شود. علاوه بر این، عملکرد سیستم ایمنی می‌تواند زمانی که مقادیر ناکافی گلوتامین در دسترس باشد، به خطر بیفتد. به این دلایل، رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا، رژیم‌های غذایی با گلوتامین بالا یا مکمل‌های گلوتامین اغلب پس از آسیب‌های عمده مانند سوختگی تجویز می‌شوند. مکمل‌های گلوتامین ممکن است سلامتی بدن را بهبود بخشد، عفونت‌ها را کاهش دهد و منجر به اقامت کوتاه‌تر در بیمارستان پس از جراحی شود. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مکمل‌های گلوتامین همچنین ممکن است عملکرد ایمنی را در حیوانات آلوده به باکتری یا ویروس بهبود بخشد.
 


در سلامت روده نقش دارد

در بدن انسان، روده ها بزرگترین بخش سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند. مزایای سیستم ایمنی گلوتامین به نقش آن در سلامت روده مربوط می‌شود. این به خاطر تعداد زیادی سلول روده با عملکرد ایمنی و همچنین تریلیون‌ها باکتری است که در روده شما زندگی می‌کنند و بر سلامت سیستم ایمنی شما تأثیر می‌گذارند. گلوتامین یک منبع انرژی مهم برای سلول‌های روده و ایمنی آن است . همچنین به حفظ سد بین داخل روده و بقیه بدن شما کمک می‌کند و در نتیجه از روده تحریک پذیر محافظت می‌کند. گلوتامین از انتقال باکتری ها یا سموم مضر از روده به بقیه بدن جلوگیری می کند. علاوه بر این، برای رشد و نگهداری طبیعی سلول‌های روده مهم است.
 


تأثیر بر افزایش عضله و عملکرد ورزش

با توجه به نقش آن به عنوان یک بلوک ساختمانی پروتئین، مکمل های گلوتامین ممکن است درد عضلانی را کاهش داده و بهبودی پس از ورزش شدید را بهبود بخشد. مصرف گلوتامین به علاوه کربوهیدرات‌ها می‌توانند به کاهش خستگی در حین ورزش کمک کند.

دوز، ایمنی و عوارض جانبی

از آنجایی که گلوتامین یک آمینو اسید است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و در بسیاری از غذاها یافت می شود، هیچ نگرانی در مورد مضر بودن آن در مقادیر معمولی وجود ندارد. تخمین زده شده است که یک رژیم غذایی معمولی ممکن است حاوی 3 تا 6 گرم در روز باشد، اگرچه این مقدار می‌تواند بر اساس نوع و مقدار غذاهای مصرفی متفاوت باشد.

اگر از یک رژیم غذایی گیاهی با محتوای کم گلوتامین پیروی می کنید، ممکن است بتوانید مکمل ها را مصرف کنید در حالی که به طور کلی مقدار طبیعی روزانه آن را دریافت می کنید.

اگر تصمیم به مصرف مکمل گلوتامین دارید، احتمالاً بهتر است با دوز محافظه کارانه حدود 5 گرم در روز شروع کنید.
 

 


توضیحات تکمیلی 

گلوتامین یک آمینو اسید است که به دو شکل ال گلوتامین و دی گلوتامین وجود دارد. ال گلوتامین شکل مهمی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و در بسیاری از غذاها یافت می‌شود. تخمین زده می‌شود که یک رژیم غذایی معمولی حاوی 3 تا 6 گرم در روز است. سوخت برای سلول‌های ایمنی و روده فراهم می‌کند و به قوی نگه داشتن اتصالات روده کمک می‌کند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری