کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

10 معجزه روغن ماهی برای بدن

10 معجزه روغن ماهی برای بدن

10 معجزه روغن ماهی

روغن ماهی یکی از رایج‌ترین مکمل‌های غذایی یا ماده غذایی است که مصرف می‌شود و حال آنکه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 بوده که برای سلامت بدن بسیار مهم است. اگر شما زیاد ماهی نمی‌خورید مصرف مکمل‌های روغن ماهی می‌تواند باعث جذب امگا 3 برای بدن شود. تا انتهای این مقاله خواهید دانست که مصرف روغن ماهی چه میزان برای بدن مفید است.

 


آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • روغن ماهی چیست؟
  • میزان امگا مورد نیاز بدن
  • انواع امگا
  • فواید مصرف امگا

 

روغن ماهی چیست؟

روغن ماهی چربی یا روغنی است که از بافت ماهی استخراج می‌شود. معمولا از ماهی‌های روغنی مانند شاه ماهی، تن ماهی، آنچوی و ماهی خال مخالی تهیه می‌شود. 

میزان مصرف امگا برای بدن

مصرف 1 تا 2 وعده ماهی در هفته کمک به جذب امگا 3 شده و بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند. اگر شما 1 تا 2 وعده در هفته ماهی نمی‌خورید بهتر است از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کنید. دریافت مقدار کافی امگا 3 بسیار مهم است زیرا به مقاومت بدن در برابر بیماری‌های متعدد کمک فراوان می‌کند علاوه بر آن امگا حاوی ویتامین A و D می‌باشد.

 

انواع امگا

  • ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)
  • دوکوزاهگزانوئیک (DHA)
  • اسید آلفا لینونیک (ALA)
  • ALA یک اسید چرب ضروری می‌باشد اما EPA و DHA سلامتی بیشتری برای بدن دارد.

 

مزیت‌های مصرف امگا

1- به سلامت قلب کمک می‌کند

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که ماهی زیادی مصرف می‌کنند نرخ بسیار کمتری برای بیماری قلبی دارند.

مصرف روغن ماهی فوایدی مانند:

  •  به افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک کرده و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد.
  • مصرف روغن ماهی به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.
  • روغن ماهی از پلاکت‌هایی که می‌تواندا باعث سخت شدن شریان‌ها شوند جلوگیری می‌کند و آنها را پایدارتر و ایمن‌تر می‌کند.

خلاصه

مکمل‌های روغن ماهی ممکن است برخی از عوامل خطر که با بیماری قلبی مرتبط است را کاهش دهد.

2- به سلامت روان کمک می‌کند

مغز تقریبا از 60% چربی تشکیل شده است و بیشتر این چربی را امگا 3 تشکیل داده است به همین دلیل مصرف امگا 3 برای عملکرد بهتر مغز ضروری و مهم است. افرادی که از مبتلا به بیماری‌های روانی هستند نسبت به افراد سالم سطح امگا3 کمتری دارند. طبق تحقیقات انجام شده امگا 3 می‌تواند از شروع یا بهبود علائم برخی از بیماری‌های روانی جلوگیری کند علاوه بر این مکمل روغن ماهی به کاهش علائم اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی کمک می‌کند.

خلاصه

مکمل‌های روغن ماهی ممکن است باعث بهبود سلامت روان شود. مصرف مرتب از امگا کمک به تاثیر گذاری بهتر برای سلامت روان می‌شود.

 

3- باعث سلامت و تقویت چشم‌ها می‌شود

چشمان شما مانند مغز به چربی‌های امگا 3 متکی هستند. طبقه شواهد، افرادی که به اندازه کافی امگا 3 دریافت نمی‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی هستند. علاوه بر این سلامت چشم در سنین بالا شروع به کاهش می‌کند که همین امر منجر به ضغیف شدن چشم می‌شود به همین دلیل مصرف ماهی و یا روغنت ماهی به تقویت چشم کمک فراوان می‌کند.

خلاصه

خوردن ماهی ممکن است به پیشگیری از بیماری های چشمی کمک کند. با این حال، مشخص نیست که آیا مکمل‌های روغن ماهی همین اثر را دارند یا خیر.

4- باعث کاهش التهاب بدن می‌شود

التهاب راه سیستم ایمنی شما برای مبارزه با عفونت و درمان جراحات است. با این وجود التهاب با چاقی، دیابت، افسردگی و بیماری قلبی مرتبط است کاهش التهاب می‌تواند به درمان علائم این بیماری‌ها کمک کند.

از آنجایی که روغن ماهی دارای خاصیت ضد التهابی است، ممکن است به درمان بیماری های مرتبط با التهاب کمک بسیاری بکند. مصرف به عنوان مثال، افزایش وزن یا استرس گاهی اوقات میتواند به بالاتر رفتن التهاب کمک کند. علاوه بر این، مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند درد مفاصل، افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش دهد 

خلاصه

روغن ماهی دارای اثرات ضد التهابی قوی است و می‌تواند به کاهش علائم بیماریهای التهابی به ویژه آرتریت روماتوئید کمک کند.

 

5- از پوست شما محافظت می‌کند

سلامت پوست می‌تواند در طول زندگی شما به خصوص در دوران پیری یا پس از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید کاهش یابد، گفته می‌‌شود مکمل‌های روغن ماهی از اختلالات پوستی از جمله پسوریازیس و درماتیت محافظت کند

خلاصه

پوست شما ممکن است در اثر افزایش سن یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید آسیب ببیند در نتیجه مکمل‌های روغن ماهی می‌تواند از پوست شما محافظت کند.

 

6- از بارداری شما حمایت می‌کند

امگا 3 برای رشد و نمو اولیه کودک ضروری است به همین دلیل دریافت امگا 3 کافی در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است مصرف مکمل‌های روغن ماهی در این زمان‌ها ممکن است رشد مغز جنین را بهبود بخشد علاوه بر آن ممکن است رشد بینایی نوزاد را بهبود بخشد و به کاهش خطر ابتلا به آلرژی کمک کند.

خلاصه

اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد و تکامل اولیه نوزاد بسیار حیاتی است. مصرف مکمل‌های روغن ماهی در افراد باردار و یا کودکان باعث تقویت چشم و هوش می‌شود.

7- چربی کبد را کاهش می‌دهد

کبد چربی بدن شما را به خود جذب می‌کند و می‌تواند در افزایش وزن شما نقش مهمی داشته باشد.مکمل‌های روغن ماهی می توانند عملکرد کبد و التهاب را بهبود بخشند، که ممکن است به کاهش میزان چربی در کبد شما کمک کند.

خلاصه

بیماری کبد در افراد چاق شایع است. مکمل‌های روغن ماهی ممکن است به کاهش چربی کبد کمک کند.

 

8- علائم افسردگی را کاهش می‌دهد

طبق تحقیقات انجام شده افراد مبتلا به افسردگی شدید به نظر میرسد سطوح خونی امگا 3 کمتری داشته باشند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که روغن‌های غنی امگا 3 بیشتر از امگا 6 به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کنند.

خلاصه

مکمل‌های روغن ماهیبه ویژه آنهایی که غنی از EPA هستند ممکن است به بهبود علائم افسردگی کمک کنند.

 

9- بیش فعالی را در کودکان کاهش می‌دهد

مانند اختلال نقص توجه در کودکان شامل بیش فعالی و بی توجهی است. با توجه به اینکه امگا 3 بخش قابل توجهی از مغز را تشکیل می‌دهد، دریافت مقدار کافی از آنها ممکن است برای پیشگیری از این شرایط در اوایل زندگی مهم باشد. مکمل‌های روغن ماهی ممکن است بیش فعالی درک شده، بی توجهی، تکانشگری و پرخاشگری را در کودکان بهبود بخشد.

خلاصه

شرایط رشد عصبی در کودکان می‌تواند بر یادگیری و رشد آنها تأثیر بگذارد. مکمل‌های روغن ماهی به کاهش بیش فعالی، بی توجهی و سایر رفتارهای مرتبط کمک می کند.

 

10- به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند

در دوران پیری، استخوان‌ها می‌توانند مواد معدنی ضروری خود را از دست بدهند و باعث شکستگی آنها می‌شود. همین امر موجب پوکی استخوان و آرتروز می‌شود. کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها بسیار مهم هستند، اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا 3 نیز می توانند مفید باشند. افرادی که از امگا 3 استفاده می‌کنند از استخوان‌های سالم تری برخوردار هستند.

خلاصه

مصرف بیشتر امگا 3 با تراکم استخوان بالاتر مرتبط است که می تواند به پیشگیری از بیماری استخوان کمک کند.

 

منبع: روغن ماهی

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری